Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
ParcaDennis

Planande Folkparca?

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Folkparca med mittmonterad motor.När jag renoverade motorn kunde jag inte låta bli att trycka dit dubbla Solex 45-or så nu är det väl en AQ130 kan man säga.Motorn går som en dröm,men verkar dock gå lite tungt.Är förvisso ett halvplanande skrov,men den gräver ner sig otroligt mycket.Funderar på trimplan,men framförallt propeller-storlek.Har tyvärr ingen varvräknare men skulle uppskatta varvet till ca 3500.Någon som har någon idé om lämplig propp-storlek.Vet inte ens vad som är orginal eller om orginal sitter på nu.Någon som har en planande parca förutom Dt225:anSkrattande

Senast ändrad av ParcaDennis | 21 juli 2008 | 18:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Parca 22 var väl planande?
Hade drev och motorn monterad i akterruffen vill jag minnas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte du lär få upp en Folkparca med mittmonterad motor och rak axel i planing. Den modellen var ju gjord för lägre farter. Senare kom modellen med aktermonterad motor och drev som var planande.

/Bo

post-1495-1394235559,3839_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är väl samma skrov?
Det som skiljer är väl motor och drivlina?
Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror väl på om du har en av de tidigare modellerna som gick ganska dåligt i vattnet.
Om du har ett sån med senare förbättrade skrovet så är förutsättningarna ändå väldigt olika:

Mittmonterad, rak axel, ingen trimmöjliget.
Helt annan tyngdpunkt i båten till att börja med.
Drevet ger helt andra möjligheter till fart och att komma upp i planing än rak axel.
Rak axel är ofta synonymt med halvplanande båtar, eller snipafart.

Aktermonterad motor, drev, trimmöjlighet.
Tyngdpunten längre akterut ger bättre förutsättningar att få upp båten i planing utan att den gräver ner sig med fören. Väl uppe i planing kan trimmen hjälpa till för lättare gångläge.

Är det ett sånt här gångläge du har? Se bilden.

/Bo

post-1495-1394235559,4854_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej,jag har ett gångläge där aktern gräver ner sig rejält i typ halvfart.Vid fullt påställ så halvplanar den faktiskt.Tycker det verkar vara en ganska baktung båt trots mittmonterad motor.Undrar hur modellen med motorn i akterruffen är......Vad menar du med inga trimmöjligheter med mittmonterad motor.Trimmplan hjälper väl alltid till att lyfta aktern.

Senast ändrad av ParcaDennis | 22 juli 2008 | 14:44

Senast ändrad av ParcaDennis | 22 juli 2008 | 14:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, trimplan hjälper ju att få mer lyft i aktern när de fälls ner. Om det är det som är problemet med din båt borde ett par trimplan vara till hjälp. Jag tänkte närmast på trimmöjligheten att kunna vinkla in/ut drevet under gång som är en stor fördel jämfört med rak axel. Du kan ju även trimma ut drevet för att vid behov få en lyftande kraft av fören så båten i planing kan fås att gå så lätt som möjligt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja,det har du alldeles rätt i,men i mitt fall skulle jag bara vilja ha upp aktern lite.Jag tror att den får en lite lättare gång då.Kanske smarttabs skulle kunna vara något eller vad tror ni.Får ju inga trimmöjligheter i sidled men en enklare o billigare installation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma skrov? Ja och Nej!

Du har en köl på båtar med rak axel det har du inte på aktermonterad motor. Det betyder större vatten yta och när du svänger kommer båten bete sig helt annorlunda. Jag får nästan upp min Folkparca i planing men bara nästan. Har en enkel Weberförgasare på den. maxvarv hamnar på 3000 varv och då gör den 16 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...