BertilLi 0 Postad 21 Juli , 2008 Har fått vatten i förgasaren. Man kan se vattendroppar på spjällen. Även vitt skum i oljan. Att det läcker vatten är uppenbart men var ska jag börja leta. Topplockspackningen. Limporna är tryckprovade så där kommer inte vattnet. Bertil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 21 Juli , 2008 vad är det för motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 21 Juli , 2008 Troligtvis topplockspackningen eftersom du har gegga i oljan. vattendroppar på spjällen kan vara kondens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Juli , 2008 ..att få vatten i förgasaren är oftast bara en väg , genom soppan och/eller kondens !!!!!!!! k-sprit är ordet . I oljan så blir det en helt annan sak , helt klart lite oroväckande ! Tips byt olja och filter och även soppafilter ! ta en liten soppadunk och blanda bensin och k-sprit i rätt/lagom mängd .Stoppa i soppaslangen direkt i dunken och se om det blir liv i luckan igen .Funkar nu motorn efter några försök så ska även din tank ha sig en stor slurk k-sprit ,eller om du tömmer den helt och fyller på med ny och fin soppa .... Så hade jag börjat ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 21 Juli , 2008 vad du än gör så ingen k-sprit i soppan: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Juli , 2008 ..sprit i soppan kan gå ..........hahahaha K-sprit i bensinen , är nog den rätta formuleringen ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 21 Juli , 2008 nä bränslet i Norden har redan 10% så blandra du mer så kan det gå för magert och då blir det håll i kolvarna om du har otur. sedan sprit drar till sig vatten då får du problem i tanken och förgasarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BertilLi 0 Postad 21 Juli , 2008 En Volvo Penta V8 -84 på 225 HK, glömde ursäkta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Juli , 2008 ..så då kan det inte vara vatten i förgasaren, efter som 10% (k-sprit) redan finns !?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juli , 2008 Där har du fel. Det är 95 oktanen som har sprit i sig. 98 oktan är ren bensin... Desuutom någon flaska K-sprit gör verken hit eller dit vad det gäller spritblandningen, 10% på säg 100liter i båt tank är ju 10liter. Om du häller i 1 liter sprit till så har du 10,9% sprit i så det är ju inom marginalerna. De flesta förgasarmotorer klarar upp emot 30% sprit innen risken för motorskador börjar visa sig. (Naturligtvis med i övrigt korrekt justerad bränslemängd) Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 22 Juli , 2008 börja med ett komptest jag tror att själva vatten dropparna i förgasaren kan nog komma från tanken om det inte är jötte mycket vatten i förgasaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser