Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
BertilLi

Vatten i olja och bensin

Rekommendera Poster

Har fått vatten i förgasaren. Man kan se vattendroppar på spjällen. Även vitt skum i oljan.

Att det läcker vatten är uppenbart men var ska jag börja leta. Topplockspackningen. Limporna är tryckprovade så där kommer inte vattnet.

Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis topplockspackningen eftersom du har gegga i oljan. vattendroppar på spjällen kan vara kondens.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..att få vatten i förgasaren är oftast bara en väg , genom soppan och/eller kondens !!!!!!!!

k-sprit är ordet .

I oljan så blir det en helt annan sak , helt klart lite oroväckande !

 

Tips

byt olja och filter och även soppafilter  !

ta en liten soppadunk och blanda bensin och k-sprit i rätt/lagom mängd .Stoppa i soppaslangen direkt i dunken och se om det blir liv i luckan igen .Funkar nu motorn efter några försök så ska även din tank ha sig en stor slurk k-sprit ,eller om du tömmer den helt och fyller på med ny och fin soppa ....

Så hade jag börjat !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..sprit i soppan kan gå ..........hahahaha

K-sprit i bensinen , är nog den rätta formuleringen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nä bränslet i Norden har redan 10% så blandra du mer så kan det gå för magert och då blir det håll i kolvarna om du har otur.

sedan sprit drar till sig vatten då får du problem i tanken och förgasarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..så då kan det inte vara vatten i förgasaren, efter som 10% (k-sprit) redan finns !?!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Där har du fel.

Det är 95 oktanen som har sprit i sig. 98 oktan är ren bensin...

Desuutom någon flaska K-sprit gör verken hit eller dit vad det gäller spritblandningen, 10% på säg 100liter i båt tank är ju 10liter. Om du häller i 1 liter sprit till så har du 10,9% sprit i så det är ju inom marginalerna.

De flesta förgasarmotorer klarar upp emot 30% sprit innen risken för motorskador börjar visa sig. (Naturligtvis med i övrigt korrekt justerad bränslemängd)

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

börja med ett komptest jag tror att själva vatten dropparna i förgasaren kan nog komma från tanken om det inte är jötte mycket vatten i förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...