Wave_1 1 Postad 21 Juli , 2008 Är nu klar med höjningen av motor 90mm. och provkört ekipaget. Resultat se nedan.. Vattenstänket -försvann, Hastigheten - ökade med 0,3 till 30,7 kn. Planingshast.- Samma 12 kn. Styrning - ingen ändring, lika trög till hö. Bränsleförbr. - ej kontrollerat,skulle tro det inte är någon större skillnad då hast. är den samma vid olika varvtal. Var detta värt jobbet ( demontering, borra nya hål, täta dom gamla hålen montera tillbaka alla grejor,blev av med vattenstänk och få 0,3 kn. : NEJ; NEJ; NEJ och åter NEJ.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juli , 2008 Bra där. Då är det bara att fortsätta och fundera om du har rätt propeller... om du tror det är värt det. Jag tror det.... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 21 Juli , 2008 Vem vet om proppen är rätt, det sitter en 11 x 14 där nu och den verkar vara en hyfsad allround prop. Med 1-2 vuxna i båten, varvar den upp till max. varv ( 6000 ) mycket snabbt, med 4 vuxna två barn 4 och 7 år, blev den lite segare, men den planade ut hyfsat snabbt, för att sedan pinna upp till 5800 varv på maxvarv. Så jag tror jag stannar där jag är nu med experimenten. Skulle nog få ut en 7 - 9 knop till med en annan propp., men då skulle det inte gå att åka vattenskidor utan att byta propeller tror jag. Detta att man skulle tjäna några knop på att höja motorn, stämde inte på mitt ekipage. Tror inte det har så stor betydning i hastigheter upp till ca 45 knop. Det samma gäller riggvinkel, har man ungefär rätt vinkel så är det inte lönt att hålla på och flytta pinnen för att prova sig fram till högsta fart, har man tur så hittar man en knop. Om någon har erfarenhet av något annat val, så hör av er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 21 Juli , 2008 Men om du redan nådde maxvarv innan du hissade motorn så påverkar det ju självklart endast hastigheten marginellt. (Motorn orkade redan varva max) Uppenbarligen var motorn felmonterad innan och nu sitter den rätt. Det innebär som du själv skriver att du kan öka propp-stigning, få högre toppfart än om du inte hade hissat motorn. Om du haft en propp avsed för maxfart och motorn inte varvar ut så hade din hissning hjälpt... Låter som att du har onödigt låg stigning på proppen, jag hade gått upp... Vad är det för båt och motor...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 21 Juli , 2008 Om man lägger upp det så här... En 5-7knop högre fart med en annan propeller innebär att du kan spara flera liter i timmen och ändå hålla den fart du har nu.... Jag skulle iaf göra allt för att optimera verkningsgraden hos ekipaget med dagens och morgondagens bränslepriser... /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 21 Juli , 2008 Båt ingen aning, se inlägget Kolla här , så finns det bild på båten. Motor Honda BF50D, sprillans ny, gått 6 - 7 timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 21 Juli , 2008 Du borde absolut gå upp i stigning. Du ska ju inte ha en propp som är dim, för överlast. 6 pers i den båten är ju för mycket. Ska du verkeligen köra och maxvarva den när den är så ny? Den kommer även att släppa när den blir mer inkörd, och bli ännu rappare... När du varvar 6000 med 2 pers i båten, är du säker på att inte övervarvningsskyddet går in. Låter farligt nära att den övervarvas och känns inte bra på en så ny motor... Nu vet jag inte utväxling på din motor men över 30 knop med 14 stigning låter väldigt mycket. Tror den proppen är avsedd för en båt som är betydligt tyngre än din... Senast ändrad av 7anne | 21 juli 2008 | 23:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 21 Juli , 2008 Varvtal: Vet inte om övervarvskyddet går in vid 6000 v. Den borde tåla att gå på maxvarv kortare stunder fast den är ny. Har inte läst någonstans i manualen om inkörning, så det är nog bara att ösa på om man vill. Utväxling: Har sett det någonstans men kommer inte ihåg. Proppen: Varför är 30 knop med 14 tum stigning mycket ?, förstår inte det !. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 21 Juli , 2008 Om du räknar ut proppelleraxlens varvtal vid 6000 r/m från motorn. Gånga det med 14 (stigningen) så får du fram den teoretiska hastigheten. Sen är det rimligt med 10-15% kavitation (slir) beroende på båt mm... Jag har för mej att båtar som ligger på styva 30 knop brukar ha runt 17 stigning, men det beror ju som sagt på utväxlingen i växelhuset... Vad gäller inkörning så hade jag varit betydligt försiktigare om jag har för avsikt att ha motorn på lång sikt. Visst den kommer säkert att hålla men hur bra blir den då det blir ett mycket råare slitage nu under inkörning om man inte tar det lite försiktigt. Dom första timmarna bör man ta det väldigt lugnt, med endast korta maxpådrag. Det kan sen ökas i takt med motorns gång timmar. Att köra en motor på maxvarv är ju alltid direkt olämpligt och jag tycker det är synnerligen olämpligt när den inte ens är inkörd. Edit: Vitsen med höjning och att få fram rätt propp är ju att du ev, kan hålla runt 30 knop på marshfart utan att maxvarva motorn 4500-5000r/m). Då har du fått en bet, bättre bränsleekonomi och sundare förhållande för motorn... Senast ändrad av 7anne | 22 juli 2008 | 00:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 21 Juli , 2008 Om man laddar hem den engelska manualen i PDF från Honda Marine här: http://www.honda-marine.com/owners/OwnerManuals/OM.aspx?modelGroup=BF50 (manualen längst ner, 00X31ZZ46000) Så står det om Break-in dvs inkörning, sidan 39. Se bilden vad det står där. Den enda utombordaren jag hört talas om som inte kräver inkörning är Evinrude E-Tec. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 21 Juli , 2008 Hur mycket i knop, skulle en 17 tummare ge jämfört med nuvarande 14 tummare( teoretiskt ) om man bibehåller samma varvtal ex. 6000 varv/min.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 21 Juli , 2008 Oooobs, detta har jag missat, men jag ligger nog i närheten av dessa rekomendationer iallafall. Tack för att du påminde mig, tur finns människor läser manualer noga. Jag hör definitivt inte till dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 22 Juli , 2008 Det blir lättare om man vet utväxlingen. Annars bör det bli ca 22% snabbare (teoretisk sett, skillnaden mellan 14 och 17) Senast ändrad av Treudd | 22 juli 2008 | 11:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 22 Juli , 2008 Om du får ut 30,7 knop med 6000 i varv och en 14' stigning så ligger nog utväxlingen på 2,0:1. Om nu motorn orkar med en 17' propp så bör du få ut ca 36 knop. Alla styrningar utom hydrauliska ger en trög styrning åt ena hållet, vilket håll beror på åt vilket håll proppen snurrar, vanligtvis blir det som du beskriver åt höger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 22 Juli , 2008 Honda BF50 (EFI) har utväxlingsförhållande (gear ratio) på 2.08:1 /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 23 Juli , 2008 Jag skall prova med en annan stigning, har funderat på en propeller med stællbara blad. Finns det någon som provat dom som Clas Ohlson har ?. Har æven funderat på att gå upp lite i diameter ( kan man gøra det ) ?. Sitter vid en dator i Norge, dærfør det blir Norska tecken ibland. Tackar før att ni ær så hjælpsamma med tips och råd dærute. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svwerker 0 Postad 23 Juli , 2008 Fördelen med den proppen är att det är billigare att gå på grund. Nackdelarna, som jag anser uppväger är att de är klena och ger dålig verkningsgrad. I princip alla som provat rapporterar om lägre topphastighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 24 Juli , 2008 Ok. Skippar nog tanken på den proppen då. Jag får søka efter något i metall, verkar som dom ger bættre verkningsgrad. Hur ær det diam. ?, ær det något att fundera på tror ni ?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 24 Juli , 2008 Att gå upp en tum i storlek innebär cirka 100 rpm i sänkt varv och ger bättre grepp, lägre planingshastighet m.m. men knappast högre toppfart. Om det är toppfarten du är ute efter, så testa med samma storlek men en eller två högre stigningar. De flesta seriösa säljare av propellrar accepterar ett byte av en propeller för att testa stigningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 28 Juli , 2008 Kollade igår maxfart samt toppvarv,har nu kört slut på ca 50l.soppa,så motorn börjar nog bli inkörd nu. Toppfart 32.3 Knop, max varv 6300. Tror att detta är maxvarv, då motorn rycker ibland lite ( varvtalsbegränsaren ). Så nu har jag bestämt mig, större propeller, 11x17 skall det bli, har sett att det finns till Honda, motorn är ju så förbaskad varvvillig med den nuvarande propp. 11x14, och båten väger ju inte så mycket ( ca.250 - 300 skulle jag tro ). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 29 Juli , 2008 köp inte prop på måfå.... En riktig handlare lånar ut proppar så att du kan prova dej fram till bästa resultat för just din båt... Typ man betalar en prop och lånar med sig två tre andra, och testar en helg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser