Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
hannes_i_holmen

Vad är det för fel på min Volvo V8???

Rekommendera Poster

Tjena!

Har en Volvo Aq 311B -90(cheva 5,7l) i min Formula. Köpte båt och motor i renov. skick och lät två kompisar renovera motorn. Kolvringar och alla lager i motorn byttes, samt en del ventiler som var rostiga. Oljepump och alla packningar byttes samtidigt.

Efter byte av startmotor gick den igång på land och snurrade på fint.

Vid sjösättning och uppstart ställde vi tändningen och kom snabbt fram till att fögasaren var totalt kass. Flödade över m.m. så jag åkte in på norrlands customoch köpte en ny Holley 600 och ny bensinpump. Sedan gick det fint.

Efter någon provtur upptäckte jag att oljetrycket började sjunka och tempen blev skyhög (ca:100 grader). Jag stängde av motorn och sedan kollade jag impellern som var ny, inga problem. Bytte termostat. Alla kylslangar var redan nya.

Provade dagen efter. Körde en bit, allt gick bra, sedan gick tempen upp och oljetrycket föll. Motorn kokade på 110 grader. Det bubblade i kylslangarna och rök ur motorn.

Jag har provat att starta den nu på tomgång. Då har den 60 grader i temp och så har jag ett oljetryck på ett halvt kilo. :( Har även provat att koppla en analog oljetrycksmätare direkt på motorn för att se trycket, och den visade också bara ett halvt kilo.

Bör tilläggas att när jag varvar upp motorn över 2000rpm på tomgång så slamrar det i motorn. :(

Snälla hjälp! Va äre för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tempen är som den är kan jag inte svara på.

 

Men jag dristar mig till att svara på din oljetrycksfråga. Ditt oljetryck är kass därför att det runnit bensin genom kolvringarna ner till oljan. När du sedan kört med bensinblandad olja har dina lager/ringar slitits ner. mvh/Nitro



Senast ändrad av Nitro | 21 juli 2008 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förutsätter att motorn är sjövattenkyld. Hög temp kan bero på defeka toppar (sönderrostade) Sönderrostade limpor o knän som några exempel, för det verkar inte om man läser ditt inlägg att dessa komponenter har kollats upp. Det som kan luta åt avgassystemet är att ni hade några rostiga ventiler.

Sedan lågt oljetryck, framförallt när det skramlar, brukar vara lagerhaveri, ram eller vevlager. kan också vara lyftarna som skramlar pga lågt tryck

Är oljetrycket ok när motorn är kall? Om så är fallet byt olja o filter om du fått ner soppa i oljan.

Dina kompisar, har dom fått ihop motorn rätt, kan ju vara så att motorn varit isär tidigare och fått vevaxeln slipad med underdim. lager monterade, sedan sätter dina polare dit standardlager och vipps så blir det skrammel o lågt oljetryck, bara en tanke.



Senast ändrad av Gelis | 21 juli 2008 | 13:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn var full med vatten vid inköpet. Därav renoveringen! :) En topp var lite rostig inuti, det som var rostigt slipades ur och alla ventiler byttes. Ett cylinderlopp fick slipas ur lite och sedan hade resten klarat sig. Varför det stod vatten i motorn vet vi ej?

Men den plockades isär, kördes i en motortvätt och plockades ihop med nya lager, packningar och ringar iaf. Limporna har vi ej kollat mer än att de provtrycktes snabbt med tryckluft och blåstes rena inuti.

Jag har redan provat att byta olja och filter utan resultat.

Kröp ner under och såg oljetråget som jag lackade om i rött (det är nu svart), av värmen förmodar jag. Och lacken som skulle tåla höga temperaturer. -Tsss...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrycket direkt när den är kall kanske ligger på 1-1,5 kilo. Det är så skumt för när den stod på land tidigare så var det fint oljetryck på 4-5 kilo och allt gick fint.

Ska höra med grabbarna om dom kan ta på sig att se över den igen.

Funderar även på hur det vore med ett utbytes motorblock för ca: 25000:-

Men det vore ju roligare att få igång den här snurran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

enl. den beskrivning du ger är jag rädd för att någon av topparna har en spricka, och läcker vatten från kylsystemet in i oljekanalerna när motorn blir varm och sprickan öppnar sig. ( ju varmare motor ju större spricka)

... det kan även vara insugningsplattan som är otät eller har spricka..

//RC

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om oljetrågets färg har blivit svart pga värme så har det varit jävl.. varmt. Köp ett longblock på tex usaonline el liknande firma, finns några stycken. köp även nya limpor o krökar. Din bef motor skulle inte jag hålla på mer med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur såg oljan ut när du bytte den då, var det vatten eller bensin i den ?

Var det inte det bör det väl inte läcka vatten in i oljekanalerna eller bensin förbi kolvarna.

Kan det inte vara så att den nya oljepumpen (rätt typ?) med packningar ej fungerar som den skall eller något hamnat fel, så motorn ej får rätt oljetryck vid högre varv vilket medför sämre smörjning och därför går varm (kylningen räcker ej till) ?? 

Gick oljetrycket ned först eller tempen upp först ??

Slamret du nu har i motorn tyder med all säkerhet på defekta lager eller glapp i kolv-kolvbult pga varmgång om du ej hade detta ljud innan varmgången (har själv varit med om att kolv har gått varm och givit ett glapp i passningen kolvbult/kolv som lät precis som lagerknack).

Du kan ju alltid försöka lokalisera varifrån slamret kommer med hjälp av en lång mejsel eller stång som du sätter mot motorn på olika ställen och sedan lyssnar mot örat under gång...

Att motorn var full av vatten vid inköpet tyder ju dock som sagt på läckage någonstans, defekta toppar - topplockspackning - sönderrostade kanaler - läckande oljekylare osv, men då borde ju oljan vara full av vatten som sagt. Var motorn ihopmonterad och komplett vid inköp, eller har det kunnat komma in vatten utifrån ?? 



Senast ändrad av Dykarn | 23 juli 2008 | 07:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tempen gick nog upp före oljetrycket skönk då skulle jag tro. Men dom följdes hand i hand ganska bra. Trycket skönk och tempen höjdes.

Jag tyckte att oljan såg förvånansvärt bra ut då jag bytte den. Jag sög upp den via oljestickans hål och all olja var mörk och fin.

Hela båten var ju som sagt ett vrak som stått utomhus i flera år utan kapell. Så det är mycket möjligt att det legat snö/vatten i hela motorrummet som sedan letat sig in varstanns utifrån. Motorn var monterad i motorbäddarna men ingenting annat var färdiginstallerat t.ex kylslangar/tändning/el/bensinslangar/styrning.

Kan ju kanske vara så att oljepumpen inte funkar som den ska?

Vi får lyfta ur motorn och kika på det helt enkelt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...