Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
strandad

Blueflow - Vill du ha en?

Rekommendera Poster

Ramlade på Blueflow och måste säga att deras produkt har skapat det berömda habegäret igen! Att kunna få direkta data till laptopen och till nallen känns ju som något som skulle passa finfint i båten. Den verkar dock vara i det dyraste laget, 4495:- utan GPS.
5090:- med GPS känns ju lite saftigt.

Vad tror ni andra på MG? Är det nån som har en eller är det någon som rekommenderar nån annan billigare flödesmätarlösning?

post-29005-1394235552,9118_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är alltså ensam om suget efter en sådan här?

Men vad ska man skaffa om man vill ha en billig flödesmätare som inte kostar flera tusen. Då känns det kanske mer motiverande att handla plotter/ekolod med flödesmätare till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har väntat länge på en variant man kan koppla till datorn så en Blueflow-sats skulle vara hur trevligt som helst - om den fanns för motorer med returledning :-(.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har enCool

 

Har precis installerat min Blueflow i en styrpulpetsbåt typ Womax. 5.30 x2 meter med en 70 hästars tvåtaktare på. Har bara hunnit köra en repa men är stormförtjust!!!

 

Fantastiskt att kunna se exakt kurs och förbrukning per nm i den hastighet jag har. Har inte testat fullt ut men ser fram emot att faktiskt kunna spara bränsle genom att gasa påSkrattande

Bättre gasa på och ligga på vågorna än att snåla på gaspådraget och ligga i vågorna.

 

Återkommer med mer info efter fler nm....

Guld Busster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fräcka gadgets vill man ju alltid ha men denna är i dyraste laget. Ska bli intressant att läsa Bussters kommande rapporter. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med dem på mässan i våras och det verkar ju rätt intressant men jag har ju en diesel och det har de ju inten lösning på ännu.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyligen hemkommen från fjärden har jag följande att berätta.

Det blåste bra idag vilket gör att båten hoppar och skuttar lite grann. Dock har min Womax kopia ett trimaranskrov vilket gör att den kommer upp på vågorna raskt och ligger fint i sjön även när det brallar på lite.

Startade upp Blueflowen och kan bara konstatera... Kyss jag är kär.....

Det visade sig att när jag tuffade ut från bryggan i 7 knop drar den nästan lika mycket per nm som i 21 knop. 0,75 - 0,80 liter/nm. Gasar jag upp till 25 knop ökar förbrukningen genast till 0,98 liter/nm. Lätt val. Dessutom såg jag att båten orkar upp i dryga 28 knop. Inte illa för en tvåtaktare från 80-talet.

Nästa steg blit att justera fen-anoden över proppen för att slippa ett lätt högerdrag av båten. Har inte brytt mig så mycket tidigare, men nu ska det bli kul och se om jag spar några decilitrar på den justeringen.

Eftersom min Blueflow är ny har jag knappat som en tok på min gamla slitna Sony Ericsson P990i och inte hunnit hitta någon favorit meny än. Skönt är i alla fall att se hur långt jag kan köra till innan soppan tar slut. Mkt bra den dagen man har begränsat med soppa och vill komma hela vägen hem.

Blir nog ett samtal till Blueflow killarna snart för att se om de kan hitta en diesellösning. Snipan börjar bli grön av avund..............eller kan det vara sjögräs?

 

 

Busster Cool billigast/nm Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, det visar ju att det finns rätt mycket pengar att spara med en Blueflow alltså. Glad

Var det mycket mickel med att montera / installera?



Senast ändrad av yama60 | 04 september 2008 | 19:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Haha! Ja med tanke på priset så sparar man väl mest på att inte köpa den.......Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mig en knapp halvtimme att montera delarna och installera programmet i telefonen. Jag har mitt bränsle i lösa tankar ombord och skiftar manuellt mellan två styck. Har ännu inte kört tillräckligt för att testa detta och inte heller tillräckligt för att kalibrera utrustningen.

Jag tror att man kan spara hiskelliga pengar på att ligga rätt i vattnet under de 10 år jag tror grejjerna håller. Det fina i kråksången är att man genom att öka farten kan minska bränsleförbrukningen...

Hur kul är inte det!

Vore kul om någon annan har en Blueflow så att man kunde utbyta lite erfarenheter.

BussterCool Snabbast för minsta pengenSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, fast i det långa loppet och med de bränslepriser som är just nu så vete katten om det inte bär sig i slutändan. Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när man kan använda surfplattor som plotter verkar ju denna produkt ännu bättre. Finns det fler erfarenheter utav den här? Och är ni fortfarande nöjda ni som har den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kickar jag igång en 4 år gammal tråd :-)

 

Jag har blueflow monterad i båten, men tiden med gamla nokiatelefoner är ju förbi så jag har inget att installera appen i. Numret man SMS:ar för att ladda ner appen till telefonen verkar inte heller fungera.

 

Är det någon som vet hur man kan använda sin blueflow i dessa tider? Androidapp kanske (inte för att jag hittat någon)? Jag har kvar USB-stickan och där tror jag det finns ett windowsprogram, men det känns inte direkt aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...