Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
Christer81

Hur håller kvaliteten på äldre plastbåtar ?

Rekommendera Poster

HEj

Letar efter en större bekvämare båt och då undrar jag vilken kvalite plasten/glasfiber håller på en båt runt år 1975-1992 när den blir gammal,spricker plasten eller blir den kännsligare med åren och mögel i cabin, samt övriga svåråtkomliga ställen ???

för dom måste ju ta en massa styk, 7 meter plast båt med v8 och massa vibrationer.

eller har jag fel????

MVh Christer

Senast ändrad av Christer81 | 20 juli 2008 | 23:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad du kollar på för fabrikat t ex.

En del Bayliners tillverkade på 1980-talet då det var en båtboom var nästan äggskaltunna i glasfibern, de slösa inte direkt på plasten om man säger så. Senare blev det bättre men det var en period då de slarva eller vad man ska säga, de pumpa ju ut båtar på marknaden då i en takt som gjorde att kvalitetskontrollen inte hängde med.

Men många nya båtar och fabrikat såg dagens ljus på 1970- och 1980-talet och många byggdes ganska överdimensionerat (man visste väl inte riktigt hur tjockt plasten behövde va så man tog nog till i överkant många gånger).
Kolla på en Windy eller Coronet t ex från 1970-talet, ganska rejäla byggen.

Problemet ligger nog mer så att gelcoaten på den tiden inte riktigt var så tålig mot solens nedbrytning och glansen är idag därefter. Matt. Svår att polera upp glansen på.

Sprickor i gelcoaten förekommer även idag på nybyggda båtar, Ryds har haft lite för bråttom med sina båtar ibland och gelcoaten har spruckit för köparna på splitternya båtar.

Köper du en kvalitetsbåt typ Windy från 1970-1980-1990 talet tror jag den håller ganska många år ytterliggare. 1990-talare Bayliner likaså, de bättrade sig då.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äldre båtar kan delaminera och drabbas av plastpest. Jag har visserligen förskonats från det på min gamla sjuttiotalare, men däremot är plasten på ytor som utsatts för mycket solljus väldigt krackelerad, men det är väl mest en estetisk fråga. Det ser rätt trist ut och någon glans att tala om är det ju inte. Vet inte vad som skulle hända vid en eventuell omlackering, om det skulle flagna eller inte.

Gamla båtar har väl egentligen lite FÖR bra andrahandsvärde i förhållande till vad man får? Det är i alla fall vad jag tycker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr i tiden så gjordes plastbåtarna för hand, det kallades handupplagt glasfiberskrov. Idag så sprutas alla skrov. Två väsentliga skillnader på dessa skrov, den handupplagda skrovet har större chans att klara sej från plastpest pga att det är inga eller obetyligt med blåsor i skrovet. När dom sprutar ett skrov blir det lättare blåsor och därmed större chans för att drabbas av plastpest. Själv har jag en -82 som är handupplagd glasfiber, vet inte vilket år dom slutade med den metoden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...