BerraS 46 Postad 20 Juli , 2008 Jag har nu monterad in mina EP-60R flödesmätare på mina 5,7EFI motorer, jag monterade dom efter filtret nära motorn enligt konstens alla regler, nu till min fråga, jag får ett flöde på ca 23 liter/timma på båda motorerna på tommgång!!! altså 46 liter/timmen totalt. Har återstält mätarna till grund kalibrering. Har inte kalibrerad flödet än, tyckte det var aldeles för tokiga siffror för att bara vara kalibrering. Någon som kan tipsa om ev. fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 20 Juli , 2008 Kan inte vara något kompabilitetsproblem med flödesmätaren som gör det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 20 Juli , 2008 Borde jag inte få upp fel indikation på diagnos sidan på gpsn då? Jag har monterad in dom enligt beskrivning med 120 ohms avslut i båda ändarna av nätverkskabeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 21 Juli , 2008 Är inte EFI en insprutare? I så fall så kanske det finns en returledning för överblivet bränsle som går tillbaka till tanken. Om det är så så kommer din flödesmätare ätt mäta det totala flödet och inte den faktiska förbrukningen, vilket ger dom höga flöden du beskriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 21 Juli , 2008 Jovisst e det insprutare, jag har kollat och hittar inte någon returslang, annars låter det mycket troligt som du skriver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Juli , 2008 ....hur höll du isär flödesmätarna /motor in till GPSen ? Bara en tanke ... (På min flödesmätare så reagerar knapt mätaren vid tomgång 600-700varv . GFS10 & Garmin 520) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Juli , 2008 .....på min sitter motståndet mellan 2 kablar , alltså som en bygling mellan ( kan vi kalla det plus och minus ) ..mao ska inte vara i serie utan parallellt kopplat ! bara för att dubbelkolla att det är rätt kopplat , för på min var det INTE helt lätt med alla färger som skulle sitta ihop och INTE sitta ihop ..hahahaaha Riktningen på FM , är pilen åt rätt håll ? Kunde den monteras vertikalt eller horisontellt ( på min GFS10 BARA vertikalt !!!) Hoppas det fixar sig ! //Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 21 Juli , 2008 När man konfigurerar FM så görs det separat för styrbord och babords motor så jag får om jag vill upp flödet på respektive motorer på gpsn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 21 Juli , 2008 Om jag har fattat poängen rätt från Lowrance så ska det finnas en nätverkskabel med 120 ohms avslut i båda änderna, däremellom skall alla mätare och givare kopplas in. Pilriktningen pekar åt rätt håll och rekkomendationen e att montra den vertikalt med pilen upp, viket jag har gjort. Fan börjar fundera om det inte måste gå en bensinretur från insprutningen någon stans. Jocke har du insprutningsmotor? eller någon annan som har monterad FM på EFI motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
captenmorgan 0 Postad 21 Juli , 2008 nu heter min motor mpi men jag tror inte att det ska va någon större skillnad returen går tillbaka till bränsle filltret så att montera flödesgivaren effter filltret kunde inte jag göra, jag monterade givaren just före filltret och ett extra bränsle fillter före givaren, ett vanligt slangfillter för att inte få skräp in i givaren. funkar perfekt. //peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 21 Juli , 2008 ..jag har förgasare ! Har nog inge betydelse om det är EFI eller förgasare ,besinflödet genom soppaslangen blir inte mera bara för det . ( nu talar vi om dom småförbrukningarna ett tomgångsläge innebär) Skulle det finnas en returledning in till tanken ????..knappast ! har du lött dit 120ohm:arn själv eller var det ett färdigt kit ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 21 Juli , 2008 Nej förbrukningen på tomgång mellan förgasarmotor och efi e nog inte stor, men e det så som captenmorgan skriver att det går en slinga tebaks till pumpen så mäter jag jo effekten på bensinpumpen och inte förbrukningen. På förgasar motorer går det ingen retur tebaks. Jag köpte ett färdig kit med kablar och motstånd original delar. Jag får kolla igen om det går någon retur även på min, tyckte inte jag kunde hitta någon när jag monterade flödesmätarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 22 Juli , 2008 Problemet löst!!! Koppla om FM till före bensinfiltret och jag får nu upp ca 5 liter/timmen per motor på tomgång, tycker jag låter stämma. Altså va det så att det gick en retur tebaks som i en slinga Blir att testa imon på väg över till Läsö Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 22 Juli , 2008 Kul att det löste sig, misstänkte att du hade med retursoppan. Brukar nästan alltid vara en returledning på en insprutare då överbliven soppa måste ta vägen någonstans. Soppa pumpen ger ett visst tryck som sedan regleras ner av en tryckreguletor, soppa med pumpens tryck går tillbaka till tanken och soppa med regulatorns tryck går till spridarna, om det skulle bli tvärstopp utan retur skulle pumpen få ganska hårt jobb, enkelt förklarat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser