Lotsenn 0 Postad 20 Juli , 2008 Jaha då har det hänt då.... Jag kom till min lilla ht i björlanda kile i fredags bara för att upptäcka att nån liten dj...la skitstövel varit ombord och tagit min bensin tank. Finns det fler som har råkat ut för detta i Björlanda kile? Jag har min båtplats bara ett stenkast ifrån klubbhuset men det verkar inte som det skulle avskräcka. Kapellet var öppnat i både för och akter jag tror att dom har kommit sjövägen men jag vet inte. 25 l bensin och en biltema tank fattigare. Vad gör man??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 20 Juli , 2008 Mycket tråkigt att höra. Finns väl en risk att denna typ av stölder kommer att öka nu när bensin och deisel priserna skenar iväg. Tar bort en hel del av nöjet med båt om man skall behöva gå runt och oroa sig för detta också. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magne 1 Postad 20 Juli , 2008 Hej, var det en lös dunk de hade snott eller hade dom slangat bensinen? Vilken brygga föresten? Undrar en på brygga G ? /Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 20 Juli , 2008 Det var en lös 29 l tank från biltema och dom tog hela tanken och dessutom lyckades dom söla ut en del bensin i båten. K bryggan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lotsenn 0 Postad 20 Juli , 2008 Nu blir det en mindre tank som jag kan ta med mig därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 20 Juli , 2008 25 l bensin och en biltema tank fattigare. Vad gör man??? Tja.. som de flesta andra.. tar hem allt löst som kan vara intressant för tjuvar. Annars har det ju florerat fina tips om att blanda lite specialblandningar med både socker och annat, för att sedan lämnas kvar i båten.. Då kommer de troligtvis inte tillbaka i alla fall, men troligtvis andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rille1 0 Postad 21 Juli , 2008 Ja det är för j...vla tråkigt! Men en lite kul anekdot i ämnet... Min far hade för ett antal år sen inbrott i sin Forslundare. I ett stuvfack hade han en 20 liters jeepdunk full med bensin, och en klassisk 5 liters plastdunk med vatten stående. Vederbörande hade bara snott vattendunken... Så besvikna han/dom ska ha blivit vid provsmakningen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McAllister 0 Postad 27 Februari , 2009 Japp, jag blev av med två tankar fulla med soppa på bryggan brevid.Jag skäms inte för att säga att hade jag tagit råttorna på bar gärning skulle de sluta på botten utanför stora pölsan. Att vara tjuv i ett land där man aldrig behöver stjäla för sin överlevnad, gör en till ett skadedjur som världen rent logiskt är bättre utan. Jag har jobbat hårt för att få ihop till min båt och den ska ingen bara komma och förstöra eller stjäla. Att döma av vad man ser i brottsstatistiken, forumet här och hör av andra är det bara att vänja sig vid att det rättsliga förfallet fortsätter i vårt land. Särskilt ledsamt är det att läsa som en kille skrev i en annan tråd, att han hade haft inbrott 5ggr på 14månader, och till slut gav upp sitt båtintresse. Det har i Björlanda pratats om elstängsel och vakter vilket jag personligen är beredd att betala en högre årsavgift för. Men meningarna är delade då främst många äldre sätter sig emot, då de kanske vill minnas en tid då vi fortfarande var ett land fyllt av medborgare med heder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjbe01 0 Postad 27 Februari , 2009 Ett elände när typer som dessa får härja fritt och skulle man åka fast på bar gärning och flyende fot så riskerar man några timmars samhällstjänst. Eller så blir dom små liven hemkörda till pappa och mamma med förmaningen att aja baja gör inte om detta igen. Bara det är ett hån mot brottsoffren. I Stockholm härjar just nu tuffare tjyvar än så. Man åker runt i småbåtklubbar och sågar (!) loss utombordare - även stora tunga sådana från båtarna som ligger upplagda. Klass 3 eller 4 lås spelar ingen roll. Man har mobila skärbrännare med sig. Så nog finns det en del att oroa sig för alltid. Samhällstjänst i alla ära - offentlig avrättning på Stortorget vore kanske bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
23an 0 Postad 27 Februari , 2009 Måste bara passa på att säga grattis till ditt första inlägg, nästan 5 år efter du vart medlem Mvh 23an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 27 Februari , 2009 Jag får väl också gratulera..! Men är det inte 4 år...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
23an 0 Postad 27 Februari , 2009 Jo, rätt av dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 2 Mars , 2009 Tyvärr får alltid majoriteten anpassa sig efter minoriteten, 4 - 6% kriminella i samhället. Kanske en liten siffra idag? Jag är helt för låsta marinor, som i utlandet. Där kommer du inte ut på bryggorna om du inte har nycklar eller koder. Det var bättre före berlinmurens fall... /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coolbeyron 1 Postad 2 Mars , 2009 Men samtidigt tråkigt att inte kunna gå och titta på andra bryggor väl? Om jag är på besök i någon annan stad (med bil) så går jag ofta ut på bryggorna i båthamnen och tittar. Tycker personligen att det är jättekul och mysigt att gå en promenad på bryggan bara för att kolla på båtar och känna atmosfären. Tjyvarna tar sig ju dit ändå om de vill. I en 49-kronors gummibåt från Rusta eller en stulen jolle någon annanstans ifrån är jag rädd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Mars , 2009 Vakter har vi i Björlanda! Jag hoppas att du brukar vara med en gång per sommar. Många klagar över stölder men det är ofta bara 2-3 st som ställer upp vaktkvällen. Det ska komma ett tiotal egentligen. Sist vi gick vakt var det en som kom och klagade på att han fått stulet grejer i sin båt. När vi frågade om han hade gått sitt vaktpass belv svaret nekande. Ändå hade han mage och klaga på oss som gick vakt! Han hade också sin båt intill klubbhuset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ranger 0 Postad 3 Mars , 2009 Jag tycker det är roligt att titta på andras båtar, precis som du. Men i det här fallet kanske jag är tvungen att anpassa mig efter pöbeln och låsa om mig. I vissa länder är hela bostadsområden omgärdade av staket och egen säkerhetspersonal vi är snart där om ingen tar tag i de problem vi har i Sverige. Mvh/ A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McAllister 0 Postad 11 Mars , 2009 Tackar för gratulationerna till mitt första inlägg Synd att mitt första inlägg var av så sur ton, så jag får passa på att påpeka att jag har haft stor glädje av att läsa i forumet på Maringuiden. Underbart att alla är så så pigga på att hjälpa varandra. När jag köpte min båt för 5 år sen kunde jag nästan ingenting. Men med god hjälp av att läsa till mig kunskap här på forumets olika trådar har jag totalrenoverat båten ner till minsta skruv så hon blänker som ny, och det har växt till min största hobby. Jag kan knappt vänta tills det är dags för sjösättning igen. Och som svar på frågan, ja jag har gått vaktpasset när det har tilldelats mig. ha en bra dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 11 Mars , 2009 Jag har blivit av med dunken hemma på tomten... hade jag lämnat den i båten hade jag antagligen haft den kvar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ovik570 0 Postad 11 Mars , 2009 Det är jättetråkigt att bli bestulen. Men för att skydda sina tillhörigheter så gäller det att inte lämmna kvar grejorna tungt men fakta, alt gör Du båten till en sk. hundkoja pittbull Du kommer inte ens ha fiskrens/dyl kvar Ska nämna att vi går vakt i våran hamn men ändock sker stölder, dock väldigt mycket mindre numer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser