Zenturion 0 Postad 20 Juli , 2008 Har köpt en splirrans ny 10hk japansk 4 takt. Jag är grymt besviken, vibrerar som bara den, efter 20 min har ändan somnat. Ska den verkligen vibrera så mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juli , 2008 Vilket fabrikat? Yamaha F9.9? Suzuki DF9.9? Tohatsu MFS 9.8? Vad hänger den på för båt? Plast eller aluminium? Vad har du haft för motor förut (om du haft det)? På samma båt? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zenturion 0 Postad 20 Juli , 2008 En Tohatsu. Jag har haft en 10 hp 2-takt förut på båten och båten är av plast och av märket Lohi. Senast ändrad av Zenturion | 20 juli 2008 | 23:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 Juli , 2008 Om det är nån tröst så testade de 7 st 10 hk 4-taktare i Vi Båtägare nr 7 2007 bl a Tohatsu 9.8 4-takt (som för övrigt ansågs bästa motorn när allt summerades). De skriver inte ett ord att det är nåt problem med vibrationer. Tvärtom skriver de: Sammanfattningsvis konstaterar vi att alla motorer är välutrustade, lättstartade och går jämt, fint och rökfritt i hela varvtalsregistret. Tystast i testet var Honda BF10, den har dessutom speciella motorfästen som eliminerar vibrationer. Båten de testa på var en Buster XS (4, 15 x 1,65 m, 151 kg torrvikt). Om man skall tro testet så borde det vara nåt knas med din motor om den vibrerar så som du beskriver. Hur går motorn annars bortsett från vibrationerna? Varvar den bra på fullgas, vilken fart kommer du upp i? Obalans i propellern? Sitter motorn stumt monterad på akterspegeln? Går den verkligen på bägge cylindrarna ordentligt? Kanske det blir resonans i din båt (i aktersoffan) på nåt konstigt sätt av de vibrationer motorn alstrar? Jag skulle nog slå en pling till företaget du köpte motorn för att höra vad de säger. Inget i testet indikerar i alla fall att en sån motor du har skulle vibrera onormalt mycket. /Bo Senast ändrad av bossee | 21 juli 2008 | 00:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser