Gå till innehåll
lördag 03 maj 2025
rocketeer

erfarenhet av drivankare

Rekommendera Poster

jag har två drivankare (köpta som trollingbroms) de är 75cm i inloppsdiameter  och 11 cm utloppsdiameter.

Min båt är drygt 5 m men trots att båda drivankarna är i vattnet ligger båten envist med sidan mot vind/vågor. Hur stort drivankare behövs för att få båten att driva med fören mot vinden (5-8m/s)? Kan man räkna att mina två drivankare motsvarar ett med diameter 1,5m ?

Svar att jag skall ankra istället undanbedes, det ät kontrollerat drivande jag vill uppnå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat och använt drivankare för att sakta ner farten sedan stenåldern och därmed också prövat både små och stora. Min alldeles personliga uppfattning är att bruka ett så stort drivankare som möjligt. Då blir det tillräckligt stopp i vattnet. Ok, det finns givetvis negativa aspekter också. Det är hum hum jävligt att få upp ankaret när det blåser 8 - 10 m/s. Men hellre problem än att man blåser åt hum hum. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Saxat från medelhavsseglarna.

Vi har alla hört talas om vanliga drivankare, men ordet drivankare betecknar vanligen ganska små strutar, som inte har tillräcklig förmåga att hålla stäven mot sjön, när det verkligen blåser på allvar. Jag använder därför ordet SJÖANKARE som beteckning på en mycket större, fallskärmsliknande anordning, som på engelska kallas Parachute Sea Anchor eller Para-Anchor och som enligt Pardeys bör läggas ut i hanfot med fören omkring 50 grader från vinden. För en båt på 35 fot rekommenderas ett sjöankare med diametern 3,6 m och för en 40-fotare krävs 4,5 m diameter. Ellinor och Helga behöver sjöankare med 5,5 m diameter.

- Nu handlar det här om att reda ut  ett överhandsväder och ingenting om att fiska. Skrattande Men som du ser är det strutar som används som drivankare. Kan man inte ha flera stycken Flört

/U

Senast ändrad av Donna-Lee | 21 juli 2008 | 11:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar det med drivankare då ? är det ett segel/ strut eller vad det nu kallas som bara ligger i vattnet bakom båten som en slags fartdämpare?, eller är det något som dras efter botten ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mina är strutar med inloppsdiamter 75 cm utlopp ca 11 cm.  jag har använt 2 st med olika linlängd fästa i fören, men båter driver ändå med sidan mot vinden. kommer skaffa ett större riktigt sea anchor diameter 1 eller 1,5m. Jag vill verkligen kunna ligga och driva med vinden på ett kontrollerat sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag förstår inte vad du menar med att driva med vinden på rätt sätt ?

jag trodde man hade sånna för att bromsa farten om man har för kraftig motor för trollingfiske. att båten går för fort på tomgång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Drivankaret används för att med motorn avslagen hålla fören mot vågorna så man kan driva bekvämt och säkert.

Används både till nöd (motorhaveri) och för t.ex. fiske mm.

Drivankaret bör skapa ett sådant drag i linan att fören på båten vänder sig mot vågorna och för att detta skall ske behöver ankaret vara tillräckligt stort. Till en 5m båt bör ankaret fyllas med åtmiståne 500liter vatten för att bromsa och vända upp fören.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...