Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
BMoon

Sätta kylning på insuget

Rekommendera Poster

Har en Volvo B20 med Weberförgasare. På Weberns insugsrör finns det ett rör rakt genom godset på röret. Tror det i bilsammanhang används för att värma upp grenröret lite extra eller nått.

Hur som helst så går ju intagsslangen för kylvattnet förbi i trakterna av det här röret varpå tanken dykt upp på att dra kylslangen en vända via insuget innan den kommer till impellern och på det sättet kyla av insuget och få lite kallare luft in i motorn.

Helt bortkommen idé???
Känns ju lockande då det liksom bara vore att kapa och koppla på slangen den vägen. Frågan är ju dock om det är någon mening med det???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har troligen ett likadant insug som du har.

Och tanken har liksom slagit mig med, men inte hunnit genomföra detta.

E ganska övertygad om att det förmodligen gör väldigt liten skillnad men jag ska nog testa det ändå till nästa säsong.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket finns det att vinna? Om vi gissar att det går att sänka insugsluftens temp från 40 grader ( i motorrummet) till 20 grader kommer mängden (masan) av den luft som sugs in i motorn att öka med ca 7%. Då skulle man, åtminstone teoretiskt, tillföra 7% mer bränsle och på det sättet öka maxeffekten med 7%. Att insugsluftens luftens densitet ökar med 7% kan jag stå för, men resten av resonemanget är ganska teoretiskt. Siffrorna kanske i.a.f. ger en fingervisning. Några andra fördelar med att kyla insugsluften har jag svårt att se.

Mvh/Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att tanken med förvärmningen är att minska risken att gasblandningen kondenserar i insuget, vilket kan ge problem på låga varv. Med kylning så ökar risken istället, även om jag inte tror att det har så stor betydelse.

Om tanken är att kyla insugningsluften för att öka fyllnadsgraden, så tror jag precis som ni att effekten blir ytterst marginell. Någon enstaka grad kanske.

Intercoolers, som används vid överladdning har betydligt större yta och kyler på trycksidan där temperaturen är betydligt högre än innan kompressorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Formell för massflödesförändringen som Sea Maniac räknat på är:

(T1 - T2)/(T1 273)

Där T1 är temp innan kylning och T2 efter, båda i Celisius.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har egentligen ingen aning om det ger effekt på en förgasar-bensinare men på min diesel (insprutning såklart) gav det kännbar effekt när jag ordentligt tillsåg att motorn fick kall luft. Har själv en 90 hk 3,6 lit sugdiesel som maxade ca 13 knop när jag köpte henne. Efter ändring av insug och några andra åtgärder maxar jag 20 knop march ca 15-16 samt att den tar sig upp ur vattnet mycket snabbare, inte jättesnabbt dock som du förstår men ändå. Jag roade mig med att koppla tillbaka till det gamla insugningssystemet och då fick jag upp henne i 16 knop max och det gick trögare upp (båten planar redan vid 12 knop). Eftersom du har en förgasarmotor så finns ju teoretiskt en risk att gasblandningen kondenserar i insuget som ngn annan skrev här men testa för guds skull, det kan ju bara misslyckas.

Förresten borde det inte vara effektivare att leda kall luft från akterspegeln direkt till insuget, då har du garanterat sänkt insugstempen till utetempen istället för tempen i motorrummet som rimligtvis är uppåt 40-50 grader???



Senast ändrad av larban | 08 november 2009 | 19:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...