Gå till innehåll
fredag 11 april 2025
RCarlsson

Nu har det hänt igen... motorbåtsbrand igår...

Rekommendera Poster

Ja nu är båtsåsongen igång, båtbrand på Mollösund. Läs artikeln i GT och fundera ni som åkte förbi!! (vet inte om det är någon på forumet - hoppas inte)

Jag har inte med saken att göra utan läser det själv i GT men jag reagerar på att det var så få som var behjälpliga...

http://www.gt.se/nyheter/1.1237832/baten-borjade-brinna-familj-raddad

Finns även TV bilder på GT:s hemsida.

/RC

Senast ändrad av RCarlsson | 20 juli 2008 | 22:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fy fan så surt.. tycker grymt synd om er/dig!

Bra att ni klarade er bra!

Hur jävla korkad får man vara som åker förbi när en båt brinner? finns det verkligen så dumma mäniskor?

Mvh johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man slutar aldrig att förvånas.. Sveriges sköt dig själv och skit i andra mentalitet har återigen visat sig från sin bästa sida! Skrikandes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

givetvis ska man rädda andra om  man, förutsatt att ens eget liv inte svävar i fara vid en sån räddning, stod ju inget om att de andra båtarna bara åkte förbi medan det var folk kvar i båten,  om den gamle sjökaptenen såg att folk fiskades upp ur vattnet så lär ju de andra åxå sett det, nu vet man ju inget, framgår ju inte speciellt mycket av artikeln om hur mycket det brann te,x, man kan ju anta att det var ett helvetes inferno av eld å lågor. brinner det så hårt så är det knappast något att göra heller,

Jag skulle nog tänka mig för både 1 och 3 gånger innan jag riskerar mitt eget liv för att rädda någon annan, men det är ju min personliga åsikt.

Senast ändrad av Dunkelfink | 21 juli 2008 | 07:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt!

Min spontana reaktion också. Man ska inte vara så snabb att döma. Jag hade i alla fall inte åkt i närheten av den båten och varför skulle jag det? Gasolflaskor kan explodera och dessutom skulle jag inte kunna åstadkomma någonting med min 2 kg släckare. Självklart skulle jag försöka plocka upp folk som hamnat i vattnet, men ge mig på att släcka någon brand - knappast...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag kan allt hålla med er, men ville ha en debatt... och då snarare ang. vilka släckare som i Sverige är tillåtna/vilka som det är lag på 'over there'....

Halon släckare är mig veterligen inte tillåtna i Sverige, men lag på att ha fast monterade med munstycken i motorrummet i nord Amerika. Jag förstår att risken alltid finns att en släckare börjar läcka och att det då blir livsfara för sovande besättning ombord....Varför inte införa årlig besiktning på släckaren då - gasol är ju tillåtet och det är dessutom explosivt!!!  men å andra sidan hade inte båten brunnit upp och tänt eld på sjöbodar, samt ej heller varit någon risk för explotion...

En Halonsläckare släcker omedelbart nästan vilken brand som helst i ett motorutrymme nästan omgående bara motorluckan är stängd.

/RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vad har man för detektor som triggar igång släckutrustningen i ett motorrum ?

nån form av flamdetektor då eller ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Nej det vanligaste är värmedetektor.

Halon är numer ett förbjudet släckmedel och får inte och skall inte användas. Ett fullgott alternativ är t.ex. FM-200 eller Novec (handelsnamn)

Självklart skall man inte riskera sitt egna liv vid en räddningsaktion, men nog skulle man på något sätt försökt förhinda båten från att driva in bland sjöbodarna iaf.

Jag tycker det är självklart att hjälpa till på sjön...

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du menar att befintliga orginalmonterade rördragningar kan användas för FM-200 eller Novec?

Jag har inte sett varianter på värmesensorer, men jag har sett släckartuben sitta fastmonterad brevid förarplatsen, och att man då måste lossa säkringssprinten och sedan manuellt trycka ner 'avtryckaren' för släckning.

Förklaringen till varför inte värmesensorer är monterade som jag har fått är att det inte skall utlösa släckaren under drift utan orsak - tydligen skall kalibreringen vara svår.... JAG vet inte, men så har jag fått det förklarat för mig.

/RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha sett en bensinbrand i en båt vid den egna bryggan har jag stor respekt för den typen av brand och närmar mig inte gärna båten som kanske har gasol ombord.

Den båt som brann vid vår brygga fick brandsläckning av brandkåren som hade alla resurser  att släcka men ändå misslyckades. Trots idogt sprutande var det först när så mycket av skrovet brunnit upp att båten sjönk som branden slutade. Enda rätta är att bogsera ut båten med alla linor man har och om möjligt släppa den så den får sjunka i fred.

Det kan t.ex gå att slänga ett ankare med kätting i båten och dra iväg den från  hamn med  andra lättantändliga båtar och bryggor mm.  Med linor som man under hand förlänger bör det vara rätt ofarligt att leka hjälte. Kättningen på ankarlinan gör att linan inte brinner upp och man har sedan tid att tänka på vart man ska eventuellt landa båten eller tills sjöräddning eller brandkår hinner fram.

Kan vara bra att ha en plan klar hur man själv skulle ingripa då det kan vara stopp i tankelådan när det är skarpt läge. Troligen därför många glider förbi medan hjärnan jobbar fram nån metod som inte behagar kläckas fram förrän man passerat. Att man passerar har ju åtminstone det goda med sig att man själv inte brinner upp eller förhindrar andras rådiga ingripanden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man är skyldig att hjälpa till så länge man inte riskerar sin egen båt eller besättning

Se Sjötrafikföreskriftern

6 kap. $6

... Anträffar befälhavaren någon i sjönöd, är han skyldig att lämna all hjälp
som är möjlig och behövlig för att rädda den nödställde, om det kan ske
utan allvarlig fara för det egna fartyget eller de ombordvarande. ...

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har sett vad gasolflaskor gör med husvagnar som brinner, jag skulle inte vilja vara så nära att man kan få tag i den brinnande båten på nåt sätt, man kanske skulle kunna slänga ankaret 10 meter på sin höjd, står man 10 meter ifrån en sån brasa av plast så är hettan enorm, en gasolflaska som smäller är inte något man klarar sig ifrån på 10 meters avstånd, flyger dessutom brinnande smälta plastdetaljer emot dig p.g.a explosion så ser man snart ut som freddy kreuger själv. Visst ska man hjälpa, men inte leka hjälte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Så länge som gasolflaskan står upp är det inga problem. Har själv sprungit med en P11 med lågorna flygande ur sprängbläcket på en brandutbildning. Hamnar den på sidan eller upp och ner är det värre.

Det är när gasen läckt ut och samlat sig till ideal blandning nere i kölen på en båt som det blir riktigt otäkt... men är det så så brinner inte båten heller - den har redan sprängts i småbitar.

Gasolflaskan har sprängbläck just p.g.a att den inte ska bli en bomb.

Bensinen är precis lika. Otäck och farlig när den inte brinner men ganska förutsägbar när den brinner (om det inte är i tanken).

Om man ska gå nära en brinnande båt tänk på att ha vinden i ryggen, så du själv slipper rök och lågor. Undvik att vara nära båten och precis som någon skrev. Drag ut skiten på öppet vatten och ankra den om möjligt så du själv kan hålla dig på avstånd.

Tänk på att det farliga är i första hand värmen och röken. I andra hand risken för övertändning.

Skyldigheten vad det gäller sjölagen gäller först och främst liv. Rädda liv om möjligt därefter agera efter egen förmåga, men gör något.

Om motorn brinner kanske du kan komma åt peket och fästa en tamp eller motsvarande.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er,

Det rätta borde vara att agera och erbjuda hjälp tidigt under brandförloppet, redan när det bara verkar komma lite onormalt mycket rök från båten. När båten är övertänd är det givetvis svårt att komma nära, men jag skulle gissa att det ändå tar några minuter innan branden sprider sig så mycket. Det är under den tiden man verkligen har handlingsutrymme för både personräddningar och förtöja en bogserlina. (Bra idé med ankarkättingen, det hade jag inte kommit på i ett skarpt läge.)

Jag har föresten sommarstugan en kilometer från olycksplatsen och man kunde tydligt se rökpelaren hem till oss.

Angående att många åkte förbi kan också bero på att det var så mycket båtar i närheten. Jag har svårt att tro att någon åker förbi en familj i nödsituation om det inte finns några andra båtar i närheten. När det är många på plats är det enklare att lämpa över ansvaret till någon annan som är mer erfaren skulle jag gissa...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...