Gäst Peter Holm Postad 2 Juni , 2004 Jag tänkte smörja drivknutarna på mitt Cobra-drev till min OMC 5,8, båten är en Bayliner 2755 -89. Då jag inte gjort detta förut skulle jag gärna ta emot lite råd om hur detta går till och vad jag behöver skruva bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson Postad 4 Juni , 2004 du har en smörjnippel på utanpå drevet hög sida.men det bästa för att se att du verkligen får i fett är att lossa bultarna 6st dra ut hela drevet ,då ser du allt det är ganska enkelt ,men du bör ha något att ställa drevet på då det lossnar från bultarna,kan vara lite bökigt att få tillbaka sen då det väger några kilo men det klarar du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Micke Postad 13 Oktober , 2004 Hej, Ska göra samma sak med mitt drev. Ungefär hur mycket väger det? Enligt en servicemanual som jag kommit över så måste man hänga upp det i en vinsch, är det överdrivet? /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Andy2455 0 Postad 9 Februari , 2005 En lastpall funkar mkt bra att ställa drevet på, surra fast det med ett spännband. Drivknutarna,axeln och balanslager skall smörjas. Notera att balanslagret smörjs via nippel från utsidan av skölden. Snåla ej med fett. Kontrollera skicket på lagret. Glappar det så byt det. Använd en 3-armars glidhammaravdragare. Har för mig att det även sitter en packbox innanför också som är lika bra att byta. Packboxar får man för några kronor i järnhandeln. Passa på att kontrollera bälgarna, det är lika bra när man ändå har av drevet. Har du drevolja inne i bälgen bör du byta packboxen som tätar mot drivknutsbälgen. Det är inget stort ingrepp om man har garageskruvat lite tidigare. Då var den delen klar. Då har man bara drevet kvar. Jag renoverade mitt cobradrev helt själv. Jag bytte i princip alla lager och packboxar och kontrollerade speciellt hur back,cluch och framdrev mådde. Tog med dessa delar till min marina som konstaterade att dom var i nyskick div andra kuggdrev. Notera då att jag hade kört utan ESA-modul i två säsonger! Lager,oringar och packboxar kostade ca 1000 - 1500:- i järnhandeln att köpa. En satts med packningar från marinan för några hundringar. Har man drevolja inne i bälge som jag nämde tidigare är det mkt viktigt att byta packboxen. Det som hände mig var att det översta trycklagret låg ej helt i oljebad när lite av oljan hade läckt ut i bälgen, och då skar det lagret. Då passade jag på att se över allt. Har man något lite tid och lust så är det inget problem att renovera själv. Förresten, har ni kassa slutväxlar så finns nya gear set med back fram och cluch att få tag på för ca $ 300 frakt i usa. Kolla bara upp så att det är rätt gradantal. Min marina skulle ha 7000:- för ett sådant set. mvh Andy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser