Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
ParcaDennis

Hur F*n får man dän backslaget

Rekommendera Poster

Antagligen är jag helt dum i huvet, eller också har jag bara lite otur när jag tänker.Håller på o demonterar backslaget för att kolla på mina slamrande ryckutjämnare.Har lossat backslaget vid sprängkåpan o pjäsen är nu lös o går o snurra på hur som helst.Hur ska jag nu få loss det helt,förstår ju att drivaxeln måste vara infäst någonstans.Kan det vara så att man lossar muttern längst bak på backslaget eller.har hållt på i 2 dar nu o håller på o bli tokig.Snälla hjälp mig.Backslaget sitter på en B20 i en Folkparca.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall bara vara att dra isär om du inte har glömt att ta bort plåten längst ner. Har motorn suttit monterad några år finns det nog viss risk att axeln har rostat och kärvar när du försöker få ur den splinesen i ryckutjämnaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm....plåten längst ner,nu är jag inte med riktigt.Jag har lossat backslaget där det är fäst i sprängkåpan.Kan det vara så att man måste lossa sprängkåpan istället?Jag har nu en glipa på 1 cm mellan backslaget o sprängkåpan,men försöker man bända mer så fjädrar det bara tillbaka.

Senast ändrad av ParcaDennis | 20 juli 2008 | 18:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag inte exakt hur ditt backslag ser ut då jag själv bara har haft motorer med drev och då måste man ju släppa hela kåpan och lyfta fram motorn. Men om du kan lossa backslaget från kåpan så skall det inte finnas något som tar emot när du drar då axeln bara sitter instucken i ryckutjämnaren och stödlagret i vevaxeln. Om du däremot släpper kåpan från motorn så finns det en skyddsplåt i nederkanten som måste tas bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK,kanske bara att rycka ut hela paketet då om det bara är en axel med splines som går in i svänghjulet.Tack för hjälpen.Kan berätta imorgon hur mycket prylar som gick sönderSkrattande

Senast ändrad av ParcaDennis | 20 juli 2008 | 19:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Du har lossat popelleraxeln hoppas jag?

/Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jupp,axeln var lossad.Nu är backslaget loss.Krävdes bara lite grövre våld.(2 st koben). Och visst var det fjädrarna på ryckutjämnaren eller svängningsdämparen som en del kallar den för som slamrade.3 av 4 st var ca 4mm för korta o låg o slamrade på låga varv.Gick perfekt att lossa den 3-kantiga plattan som fäster mot svänghjulet genom hålet backslaget lämnade efter sig i sprängkåpan.Ända tills jag skulle ta ur den helt......plattjäveln är 1cm för stor för att få ur den utan att demontera sprängkåpan som i sin tur kräver urlyftning av motornRynkar Har dock lyckats pilla ur fjädrarna ändå o tror jag kan pilla i nya fjädrar bara för att rädda båtsäsongen.Frågan är var jag får tag på nya fjädrar....någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Marinshopen. Eller Drevia.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror jag löst det ursprungliga problemet åtminstone för den här säsongen genom att schimsa dom glappa fjädrarna.Eftersom jag var novis på backslag när det skulle demonteras så har jag lossat på 2 delningar av backslaget helt i onödan,så nu är det bara o plocka isär backslaget för att få dit nya packningar.Kanske lika bra o passa på o byta lager o grejjer på en gång.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lagrena såg fina ut utan nå glapp och så tycker jag.Nu åker jag ner o skruvar tillbaka grejjerna.Håll TummarnaSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...