Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
beth99

Mercury 40 hp -problem går ej att varva

Rekommendera Poster

Jag har en 4 cyl 40 hp Mercury -93 med problem.

Vid några tillfällen har varvtalet plötsligt maximerats och båter går i max 5-10 knop trots full gaspådrag. Det har hänt två gånger. Efter första gången fungerade motorn som vanlig igen.

Vad kan detta bero på? Inget larm tjuter, men det kan ju vara fel på detta.

Har Mercury-motorer varvtalsreglering pga dålig kylning eller annat? Kan det vara impellern som inte fungerar som den skall?

Tändstiften är nya, bensin finns, olja finns (motorn har separat-smörjning).

mvh/Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inne i propellellerns nav finns en gummiinfästning, den kan släppa och då slirar det och propellern får ingen fäste. Låter som det är detta som hänt. Ny propeller alternativt vulka om den du har är lösningen i så fall.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

Påverkar denna gummipackning motorns varvtal? (det är nämligen motorns varvtal som stryps).

mvh/Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du skriver ju att motorns varvtal maximeras det tolkar iaf, jag som att den toppvarvar och den trots det inte gör mer än 5-10 knop. Isf, stämmer rådet om att vulkningen i proppen förmodligen är kass. = Proppen slirar, motorn rusar och det blir ingen driv-raft...

Är det att den inte varvar ut som den ska så är det ju ngt, annat.

Beskriv problemet utförligare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

så här yttrar sig felet;

 

vid färd maximerades motorns varvtal plötsligt och oavsett hur mycket gas man gav(fram eller back) så gick den på konstant, lågt varvtal.

Det var inga problem att starta den igen, men den gick inte att varva upp utan gick på lågt varvtal.

Det finns bensin i tanken och olja i oljetanken.

Tack på förhand/Bertil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

lite mer info: jag fick tipset att kolla så att ingen slang kläms vid vissa gaspådrag. Så var inte fallet.

 

Fortfarande så verkar det som om motorn blir överhettad och att varvregulatorn slår till , MEN utan att larmet tjuter.

Om motorn får gå på tomgång en stund, så går det åter att varva normalt. Efter en stund så slår varvtalsregulatorn till igen.

Vad kan detta bero på?

Vattenstrålen från kylningen fungerar som den skall och är cirka 35-40 grader C vid tomgång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är antagligen så att motorn håller på att ge upp. Separatsmörjningen har en tendens att lägga av.

Och när smörjningen upphör nyper motorn. Ocx till sist skär den ihop. Brukar visa dessa tendenser som du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har du kommit tillrätta med problemet ännu? Själv har jag ett liknande problem, men motorn tappar bara ca 500 rpm.

mvh

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...