Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
petgre

Ankare, placering på mindre styrpulpet?

Rekommendera Poster

Hej, har sökt men inte hittat förslag på sätt att ha ankaret fastsatt i båten.

Har en Ryds 478 GT.

En liten plätt får plats i bakre ankarboxen, men inte något större.

Funderar på ett bruce ankare eller liknande, men vet inte riktigt hur jag ska förvara det, helst vill jag ha det sittandes färdigt för användning så snabbt som möjligt.

Gärna bildförslag.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ kanske kan vara detta, som bör gå ner i ankarboxen i aktern:

http://www.watski.se/www/produkter_meny.asp?prodCardID=34570&groupID=7&subGroupID=100300&parentGroupID=100

Kanske du kan få till nåt med ett sånt här fäste för bruceankare?

Se bilden. Dock lite dumt med de uppstickande trådarna som man ev kan göra sig illa på när ankaret inte hänger på sin plats i hållaren. Troligen får du låta nån som är haj på rostfritt tillverka en hållare i 25 mm rostfritt rör med fästen alternativt göra ett nytt högre relingsrör bakom aktersoffan så ankaret kommer upp högre om man vill fästa hållaran i den. Kommer väl bli lite lera, ock annat skräp på aktersoffans överdel från ankaret när det rinner från det men det kanske finns nån bättre placering du kan lista ut.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 20 juli 2008 | 11:40

post-1495-1394235552,0587_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack boseee för ditt förslag!

Funderade på detta men det ser klumpigt ut, får fundera vidare.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en 478 och håller med om att ankarboxarna är små. Den hopfällbara dragg jag fick med förankringssatsen när jag köpte båten var för stor (fick inte plats i boxen bak), men handlaren lät mig byta till en mindre...

Mina två försök till lösning:

1. Har satt 5 meter galvad kätting närmast draggen. Läste om det i en båttidning, fördelen är att ankaret fäster bättre tack vare kättingen, eftersom tyngden gör att kättingen drar ned mot botten och därmed belastas ankaret mer horisontellt. Dessutom minskar risken att linan skavs av mot vassa stenar på botten.

2. Har köpt en 50 meters ankarlina, så att jag kan slänga i draggen längre ut och/eller djupare. Ju längre lina, detso bättre fäste --- dels för att vinkeln mot botten blir smalare, dels för att en längre lina ger bättre fjädring och därmed jämnare belastning. En tumregel jag sett är att linans längd ska vara minst 3 gånger djupet. Så länge djupet där jag slänger i draggen är mindre än 10 meter kan jag alltså få mer än 5 gånger utväxling. 

Verkar otrevligt och kanske farligt att ha ett ankare sittande uppe vid relingen när man kör. Ett annat förslag är att flytta på brandsläckaren en liten bit och motera ett fäste för Bruce-ankaret inne i hörnet under instrumentbrädan. Fast det ökar förstås problemet med smuts inne i båten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...