Killroy 0 Postad 20 Juli , 2008 behöver hjälp med tändinställning på en 5,0 -00 med thunderbolt IV tändning, den hadde tidigare knacksensor men det har jag kopplat bort, (sönderrostade stift) jag behöver hjälp med grundinställning av fördelaren/tändningen, som jag förstår så är det självjusterande och skall inte behövas micklas med. men när jag vrider på fördelaren ändras motorvarv, precis som på en gammal v8 med brytare, jag kommer ihåg att volvo 240/740 hadde liknande tändsystem på 90 talet, fördelare med en pulsgivare/hallgivare som kände av ett roterande hjul med hål/tänder i. dom kunde man vrida nästan hur som hällst utan att nånting hände med motorvarv, dom var helt klart självjusterande, jag tycker att även thunderbolten borde bete sig likadant... eller? hjälp? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 20 Juli , 2008 Hej! Den enda justering som Thunderbolt-systemet gör är att öka förtändningen enligt en fördefinierad kurva upp till max t ex 25 graders ökad förtändning. Grundinställningen är därför mycket viktig att den är rätt. På vår 5,7 l V8 så är grundinställningen 8 grader och den justeras med en svart/lila-sladd som brukar ligga på styrbords framkant av motorn kopplad till jord (det kopplar ur tändregleringen). När du har gjort rätt grundinställning - ta bort jordningen och kolla tändningen upp till 3000 rpm (då förställningen har nått sitt max). Tändningen ska då inte vara mer än 30 eller max 32 graders förtänd, då är du nära gränsen för knackning. Du behöver göra en extra markering på svänghjulet eftersom skalan inte går så långt för att kolla detta. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser