Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Killroy

Tändning thunderbolt IV

Rekommendera Poster

behöver hjälp med tändinställning på en 5,0 -00 med thunderbolt IV tändning, den hadde tidigare knacksensor men det har jag kopplat bort, (sönderrostade stift) jag behöver hjälp med grundinställning av fördelaren/tändningen, som jag förstår så är det självjusterande och skall inte behövas micklas med. men när jag vrider på fördelaren ändras motorvarv, precis som på en gammal v8 med brytare,

jag kommer ihåg att volvo 240/740 hadde liknande tändsystem på 90 talet, fördelare med en pulsgivare/hallgivare som kände av ett roterande hjul med hål/tänder i. dom kunde man vrida nästan hur som hällst utan att nånting hände med motorvarv, dom var helt klart självjusterande, jag tycker att även thunderbolten borde bete sig likadant... eller?

hjälp?

 

//T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Den enda justering som Thunderbolt-systemet gör är att öka förtändningen enligt en fördefinierad kurva upp till max t ex 25 graders ökad förtändning. Grundinställningen är därför mycket viktig att den är rätt. På vår 5,7 l V8 så är grundinställningen 8 grader och den justeras med en svart/lila-sladd  som brukar ligga på styrbords framkant av motorn kopplad till jord (det kopplar ur tändregleringen).

När du har gjort rätt grundinställning - ta bort jordningen och kolla tändningen upp till 3000 rpm (då förställningen har nått sitt max). Tändningen ska då inte vara mer än 30 eller max 32 graders förtänd, då är du nära gränsen för knackning. Du behöver göra en extra markering på svänghjulet eftersom skalan inte går så långt för att kolla detta.

Lycka till!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...