Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
ingeberggren

Läckage

Rekommendera Poster

Som ni ser på mina inlägg har jag snart haft alla fel som går att få, nu har jag läckage in i kölsvinet, trodde det var genom någon bälg, och har bytt alla bälgar ,lager och trimindikatorer, det var några små hål på bälgen för växelvajern. Men jag har fortfarande  läckage. Fick tips om  styrtappen och kollade ,men där syns inte  något läckage. Jag upplever det som att det läcker mer när jag har drevet hissat.

Det är en Sea Ray 268 med 7,4 L och Alfa One.

Tacksam för tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hos mig läcker det lite från bockhornet, för att jag glömde dra den ordentligt... dom nedre gick att dra efteråt men dom övre... hmm... håller på tar fram en plan...

//T

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare

Har kollat ganska mkt på detta med då jag själv har ett läckage (styrtappen), och förutom de bälgar du bytt kan det ju läcka in genom skölden via:

- ett sönderrostat bockhorn (det som leder avgaser och vatten ut från båten) eller om bultarna som håller det på plats i skölden har lossat

- genomföringen för elkablar till trimsändarna i skölden

- genomföringen för friskvattenintaget i skölden

- genomföringen för elkablar till mercathodeenheten i botten av skölden

- genomföringen för drevoljenivåslangen (om du har det på ditt drev)

- genomföringen för vattenslangen till knopmätaren

Om det läcker mer när du hissar drevet bör det ju vara någon av de prylar som är kopplat direkt till drevet; drivknutsbälg, växelwirebälg, genomf. till oljepåfyllningsslangen, genomf. till kylvattenslangen, genomf. till knopvattenslangen.

Säker på att alla bälgar blev täta vid byte ? (limmade osv) Ev avgasbälg undanräknad då den ej kan orsaka vattenläck in i båten (bockhornet tätar på insidan om det är ok).

Sedan kan det ju läcka in på andra ställen med, tex genom ev toautpumpningsventil osv i botten på skrovet eller kanske via genomgående bult till badbryggor osv.

Ser du läckaget kring skölden, i så fall prova att torka torrt på vatten och lys och kolla med spegel och be någon hissa o sänka drevet medan du kollar var det blir blött först, jättesvårt att komma åt men man kan iaf få en upfattning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...