Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
cook

Förvärmning fotogenkök

Rekommendera Poster

Hej, någon som vet hur man förvärmer ett fotogenkök, som inte har den där förvärmningsmekanismen? ska man bara hälla i en liten skvätt orginol, eller liknande i brännarskålen? Tackar på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Orginol? Häll i och tänd, släck med att kväva elden. Går bra med ett lock. Så fungerar det på ett triangia.

/U

Senast ändrad av Donna-Lee | 20 juli 2008 | 01:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det vanliga förfarande om man inte har separat förvärming är att värma brännaren med en liten sup etanol innan man släpper på fotogenen. Går bra med vilken sprit som hels. T-röd är billigare än Origonol (men det går ju inte åt några mängder)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Urban - har du aldrig haft ett riktigt Spritkök?

Just spritkök kallades - åtminstone här där jag bor, ett kök som hade fotogen som bränsle och som måste förvärmas med rödsprit. Primuskök var också en beteckning.

På ett sån kök är det mycket viktigt att det förvärms tillräckligt mycket annars blir det ganska stora lågor från den inte helt förgasade fotogenen.

Man pumpar upp trycket med pumpen som sitter på bränsletanken. Sedan fyller den lilla skålen runt brännaren med rödsprit. Man brukar ha en speciell kanna med en lång krokig pip att fylla med. När spriten brunnit upp vrider man på karaen som som sitter under brännaren och tänder genast med en tändsticka. Har man inte förvärmt ordentlgt märks det genom de stora lågor som slår upp. Har man värmt ordentligt blir det som en låga på ett gasolkök.  

När man skall släcka köket stänger man bara kranen till bränslet, med ratten som sitter under brännaren.

http://hem.passagen.se/rente/uppf/blaslampa.htm

Jag har bara behövt använda bransläckaren i båten en gång. Det var när jag förvärmt fotogenen för lite. Det hjälpte inte att stänga kranen. Det hade sprutat ut för mycket fotogen på den halvvarma brännaren, och det var nära att elden hade tagit sig i gardinerna.

En betydligt värre episod inträffade med kompisens (som var delägare i båten) son.  Pojken, Ola hade seglat vår Bianca 27 själv med kompisar några gånger och skulle ut och segla några dar. Det fanns naturligtvis både rödsprit och fotogen ombord. Fotogenen i spritköket tog slut och då Ola alltid hade hör att köket kallades spritkök fyllde han tankarna med rödsprit. Hur händelseförloppet blev vet jag inte, men det gick bra.

tommy

post-945-1394235552,3289_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Nej ett sådant har hag aldrig haft Glad är dom bra? Har alltid kört med triangia, en liten kopp med rödsprit i när vi tältat i hjortronskogen. Flört

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spritkök (alltså sådana som förvärms med rödsprit men eldas med fotogen) har jag haft en nära relation med sen den tiden jag var en liten rar gosse och fick följa med min morfar och mormor ut och campa tills jag sålde min Bianca 27 nån gång i början av 1990-talet. De var betydligt effektivare än de Origo-kök som jag har haft sen dess. Dessutom har man ju blivit lärd att de inte är lika livsfarliga som gasolkök. Trots att de vid för dålig förvärmning kan liknas vid en eldkastare, förorsakar de inga explositioner som kan slita av hela överbygget på båtar, som ju gasolkök kan va upphov till.

Triangiakök har jag också en nära relation till, som började under min scoutledartid. Triangaköket har hängt med på scoutläger, hajker, privata paddlingsturer och i svampskogen mm. Ofta har även ett trangiakök funnits med i båten.

Nu finns det väl en stor risk att man blir tvungen att växla in på gasolkökslinjen trots mångårigt tappert motstånd. När jag bytte båt sist, kastade jag ut gasolköket och satte in ett Origokök, trotts en tidigare ägares (inte säljarens) protester och försök till övertalning att sätta tillbaka gasolköket. I de flesta av de båtar jag tittat på det senaste året har det varit gasolkök.

ha det

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar, nu har jag tränat lite och kommit fram till att det bästa, och säkraste sättet är att

1. För att lättare dosera supen till brännaren. Fyll en blyersättningsflaska med spolarvätska (brinner lungnare).

2. pumpa upp tryck i köket.

3. Tryck ut cirka 15 ml. T-Blå och häll i skålen, tänd på och låt brinna ut helt!!

4. Tänd sedan med tändsticka, som på ett vanligt spritkök.

Krångla inte med fotogenen förän spriten är helt utbrunnen!!.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv sisådär ett tjugotal fotogenkök och skulle vilja tipsa om att inte pumpa upp tryck i köket förrän det närmar sig tändningsdags (tvärtom om, låt pysventilen vara öppen under uppvärmning). Det är inte helt ovanligt att köken läcker lite vid uppvärming och oförgasad fotogen kan då pysa ut när man minst anar det, och det har du säkert redan sett hur det ser ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt råd är att byta ut skiten.....brand i båtar är inte kul. Nyare kostar en del men är enklare o säkrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...