Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
All_to_slow

Jordning i bränslepåfyllning av plast?

Rekommendera Poster

Jag bytte ut original bränsle påfyllningen/tanklock mot ett låsbart från perko http://www.duells.se/katalog/product.asp?main_dept_id=4251&dept_id=11732&pf_id=17433&language=1053 

Frågan är. Originalet var av gjutgods och jordat på insidan via en av fästskruvarna (genomgående m5 med låsmutter) men det nya är av plast/komposit, jag har jordat på samma sätt men är osäker på funktionen. Finns det någon risk för fara?

Båten är en Uttern D66

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Nej du gjorde helt rätt. Man kan aldrig vara för försiktig. /U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Först så går Din länk till ett tanklock som är i rostfritt!!! Men om det är som Du beskriver och har en bränsletank i metall så i princip JA! Faran består nu i spänningsskillnad mellan tanken och pistolhantaget på sjömacken! Tankar Du bara från plastdunk med plastslang så är det OK. Annars så behöver Du egentligen förbinda sjömacken med Din tank!!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränslepåfyllningen jag monterat är den på bilden det var det art. nummret jag beställde och påsen var märkt med det. Måste vara fel i texten på sidan. (Jag ville haft i rostfritt men hittade inga alternativ i till detta i Sverige så det fick funka.) Själva locket är rostfritt men anslutningen är i plast.Tanken i sig är plast.

Jag tankar mest när jag har båten på trailer eller med jeepdunkar i metall och snabbpump. Nu borde det inte kunna hända något då? Eller ska man tänka på något mer? Man får ju anta att tanken i sig är jordad som den ska från fabrik jag har ju bara bytt tankpåfyllningen

Senast ändrad av All_to_slow | 20 juli 2008 | 00:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Vad du är och ska vara orolig för är galvaniska strömmar och då kan jag bara säga att du ska söka på det. Googla alltså, det finns säkert någon som kan det här, rövarn bl.a. kolla på maringarderoben Flört

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag var du så skulle jag inte lita på elen ombord för 50 öre, inte ens på en ny båt. Jag har sett fabriksnya båtar med fast monterad, ojordad tank. Detta var en modern Bayliner (årsmod -07). Men med den usla kvaliteten det är på båtar idag skulle jag inte bli förvånad om Baylier är den enda tillverkaren som snålar in på sådant.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Vad är det Du pratar om i Dina inlägg här? Neutraliseringsjordning vid tankning har inget med ev galvansiak strömmar att göra! Utifrån det Du skriver utgår jag ifrån att Du faktiskt inte vet vad som sker under tankning och vad som är största orsaken till båtbränder!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

När Du skriver att Du kopplat jorden som tidigare inne! Vad menar Du med inne? Du skulle kunna koppla en jordfläta på tanken som löper innuti tankröret/slangen och sen fästa den på något sätt alldeles under tanklocket med en skruv! När Du tankar så ser Du till att Du håller tankpistolen mot denna skruv/jordfläta och därmed så jordar Du tanken trots att hela tanklockdelen är ickemetallisk! Hoppas det fungerar för Dig! Det är ju inget stort jobb men kanske lite pillrigt

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan nog bli svårt att jorda en plasttank

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med insidan menar jag att den satt med genomgående m5. Alltså infästningen i glasfibern inte inne som inne i slangen...

Ang. tanken så är den väl jordad via armaturen/tankmätaren? Där brukar det ju sitta en jordkabel i de båtar jag kollat på iaf.

Senast ändrad av All_to_slow | 20 juli 2008 | 22:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en plasttank skulle jag i påfyllningsslangen sticka in en rostfri ståltråd som räcker ända ner ii tanken och förbinda med ett metalliskt, helst rostfritt påfyllningshål med lock. Då har man garderat sig från påfyllningselektricitet som kan uppkomma när bränslet rinner i en slang som är en bra isolator. Locket ska väl sedan jordas i något som leder bort eventuell högspänning, t.ex motorn som får vara i nerfällt läge om man ska vara riktigt noga.

Är då bensinmacken jordad vilket man kan vara rätt säker på ska inget kunna hända pga av gnistbildning när pistolventilen närmar sig påfyllningshålet.

Har man inte jordat upp allt enligt konstens alla regler vilket kan vara vanligt i små båtar med lös tank kan man jorda av med handpåläggning. T.ex smeka tanken samtidigt som man håller andra handen på utombordarn eller i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hej!

Eftersom Du länkar till en tråd där plasttank är nämnd så kan det vara på sin plats att säga att man ALLTID tar upp ev lösa bensindunkar ur båten när man fyller på dom! Detta för att när man fyller t.ex en 20 liters dunk med bensin så trycker man samtidigt ut 20 liter bensingas genom hålet som är tyngre än luft och letar sig ner på golvet i båten (om man inte tagit ur dunken alltså) Och i en båt finns det mycket som kan tända denna gas!

Det är inte så länge sedan min kvinnliga medpassagerare tände upp en cigarett i samma ögonblick som hon tog klivet upp på bryggan när jag skulle tanka, problemet var ju att hon steg upp på sjömackens brygga med 8 bensinpumpar......FörvånadFoten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vasjutton...Över 800 kronor för ett låsbart tanklock.....!!!!!!!CoolTyst  Är ju för fan inte klokt......*suck*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

800kr det räcker ju inte ens till 60 liter soppa... så tänkte jag iaf. Har man dessutom tank på ett par hundra liter soppa så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...