arkengoran 1 Postad 19 Juli , 2008 Hej Alla. Min kompis har en volvo b23 motor. Gått som en klocka efter byte av spetsar o tändstift i våras. Plötsligt stannar motorn vid färd. Går i gång några sekunder men går illa.Vid senare försök kan den tuffa till några gånger men inte gå igång. Bytt tändspole - kondensator - stift - tändkablar-synat fördelarlocket noggrant- rotor kollat alla inställningar som tändläge - brytaravstånd m m Det som är märkligt är att ingen gnista syns när man kör runt på startmotorn och håller stiftet mot jord. Får bensin som den ska. Verkar vara tändproblem men vad. Om något i fördelaren lossnat eller gått sönder och som sitter under plattan i fördelarhuset kan vi inte veta. Finnes något där som kan göra att inte motorn går igång? Har pulat rätt mycket med volvomotorer men detta övergår mitt kunnande. Fördelarhus har jag aldrig mekat med när det gäller det som finnes under plattan. Kamremmen känns lite slapp,om den kuggat över en kugge kan det märkas när man ställer in ettans tändläge och känner efter om ettans kolv är i vändläge? Mina ideer är slut. Om någon på guiden har några förslag är jag tacksam. M.V.H Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 19 Juli , 2008 Verkar som du kollat det mesta, fukt i fördelarn? /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Juli , 2008 Om det är en marinmotor? Har du kollat säkringen??? Sittern 40A automatsäkring i akterkant ovanför startmotorn. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dieselfingret 0 Postad 21 Juli , 2008 kolla om kamremen har hoppat ett kugg eller två Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 22 Juli , 2008 Har du spänning på tändspolen? Om inte - kolla tändningslås och ev dödmansgrepp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser