Gå till innehåll
torsdag 05 december 2024
peterj62

Svårstartad V8

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem med en 5,0L V8 Mercusier -92 . Har alltid startat utan problem, men har nu blivit mer och mer svårstartad, nu går går den ej igång alls, Kan bluddra till en eller ett par gånger om jag ej rör gasen, har gnista, verkar som att den får bensin men den startar inte alls, kan mala och mala men det händer inget, Har bytt Tändstift men det var samma sak. Innan när jag fick igång maskinen efetr mycket malande, testade då att stänga av den, väntade en stund och testade sedan att starta, inga problem startar direkt, Nu går det ej att få igång den alls.

Hoppas det finns något bra medel men det kanske är schoken eller kan det finnas någon kallstartregulator som bråkar.

 

MVH

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade liknande problem och då bytte jag förutom tändstiften även tändkablar och fördelarlock. Det löste mitt problem.

MVH Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Har du kollat microbrytarna? Krånglade för mig förut.

 

Mvh

Colley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...japp !  Du har skit (oxid ) på kontaktytorna i fördelarlocket mm .

Byt tändelar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova lite startgas i förgasaren och se om den vill starta

Det kan lika gärna vara att filtret filtrena är mättade då kommer skiten i genom specielt om man startar när det har varit blåsigt ett tag och allt ståt och gungat. 

Har själv haft detta problem ett flertal gånger på olika båtar och fordon. Det verkar som om bränslet kan fälla ut blyersättningsmedlet  som lägger sig på botten när det sedan blåst ett tag ser bränslet ut som grappa drickan och vill inte gärna brinna. Låter man det sedan stå blir det som ett vit pulver i en sirapsliknande vätska som ligger på botten.

Detta hände mig två gånger i fjol.Jag pumpade ut  minst 6 liter innan det klarande. pojken hällde detta i mopeden han komm 7 km sedan var det bara att dra moppeden hemm. Andra gången var det en spricka i mitt ny inköppta filter det är ett volvo KAV filtert

Vet ej om det bara är jag som råkat ut för detta.Första gången var när jag skulle starta mc´ n  jag hade bara kört förgasarna tomma jag fick rengöra systemet ca 10 år sedan. Samma sak har hänt på snöskotern 

Jag tömmer alltid tankarna efter detta. Jag trodde ända tills detta hände mig med v8an att det var tvåtaktsoljerelaterat

Får det bara stå några dagar kan man tappa försiktigt och köra på

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har brytarlöst tändsystem så kolla brytarna o tändningen mvh pepppe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt senaste Båtnytt så var det en båtmek som svarade på vad som var vanligaste felet på båtmotorer. Han sa att 90% beror på vatten eller skit i bränslet.

Förslagsvis gå igenom allt från tank, filter, pump och förgasare och rengör.

Givetvis på en äldre motor så kan det ju vara andra saker t.ex. dålig kompression vilket gör svårstartad motor men skulle nog kolla tippset om vatten och skit i bränslesystemet.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslaget med Tänddelarna, Ska ta en titt på detta.

MVH

//Peter 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla förslag, Kollade Schoken först och den låg på hela tiden så motorn surade ner sig, Kopplade ur Schoken och nu startar motorn som en klocka samt att den går mycket bättre, Förhoppningsvis så kanske den tar mindre bensin nu.

MVH

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem, hur gjorde du för att koppla ur choken?

Bilder?

 

//Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

På sidan av förgasaren så styrs min schok av en vakumklocka, tror jag!, Men jag tog bara ett litet buntband och fäste fast schoken i fullt öppet läge så den står så hela tiden, får väl fixa detta lite bättre i vinter och eventuellet koppla ur hela schoken

MVH

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...