peterj62 0 Postad 19 Juli , 2008 Hej! Har problem med en 5,0L V8 Mercusier -92 . Har alltid startat utan problem, men har nu blivit mer och mer svårstartad, nu går går den ej igång alls, Kan bluddra till en eller ett par gånger om jag ej rör gasen, har gnista, verkar som att den får bensin men den startar inte alls, kan mala och mala men det händer inget, Har bytt Tändstift men det var samma sak. Innan när jag fick igång maskinen efetr mycket malande, testade då att stänga av den, väntade en stund och testade sedan att starta, inga problem startar direkt, Nu går det ej att få igång den alls. Hoppas det finns något bra medel men det kanske är schoken eller kan det finnas någon kallstartregulator som bråkar. MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sea_ray 0 Postad 19 Juli , 2008 Hej Jag hade liknande problem och då bytte jag förutom tändstiften även tändkablar och fördelarlock. Det löste mitt problem. MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Colley 0 Postad 19 Juli , 2008 Tjena! Har du kollat microbrytarna? Krånglade för mig förut. Mvh Colley Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 Juli , 2008 ...japp ! Du har skit (oxid ) på kontaktytorna i fördelarlocket mm . Byt tändelar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mel65 0 Postad 19 Juli , 2008 Prova lite startgas i förgasaren och se om den vill starta Det kan lika gärna vara att filtret filtrena är mättade då kommer skiten i genom specielt om man startar när det har varit blåsigt ett tag och allt ståt och gungat. Har själv haft detta problem ett flertal gånger på olika båtar och fordon. Det verkar som om bränslet kan fälla ut blyersättningsmedlet som lägger sig på botten när det sedan blåst ett tag ser bränslet ut som grappa drickan och vill inte gärna brinna. Låter man det sedan stå blir det som ett vit pulver i en sirapsliknande vätska som ligger på botten. Detta hände mig två gånger i fjol.Jag pumpade ut minst 6 liter innan det klarande. pojken hällde detta i mopeden han komm 7 km sedan var det bara att dra moppeden hemm. Andra gången var det en spricka i mitt ny inköppta filter det är ett volvo KAV filtert Vet ej om det bara är jag som råkat ut för detta.Första gången var när jag skulle starta mc´ n jag hade bara kört förgasarna tomma jag fick rengöra systemet ca 10 år sedan. Samma sak har hänt på snöskotern Jag tömmer alltid tankarna efter detta. Jag trodde ända tills detta hände mig med v8an att det var tvåtaktsoljerelaterat Får det bara stå några dagar kan man tappa försiktigt och köra på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pepppe 0 Postad 20 Juli , 2008 Om du inte har brytarlöst tändsystem så kolla brytarna o tändningen mvh pepppe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 20 Juli , 2008 Enligt senaste Båtnytt så var det en båtmek som svarade på vad som var vanligaste felet på båtmotorer. Han sa att 90% beror på vatten eller skit i bränslet. Förslagsvis gå igenom allt från tank, filter, pump och förgasare och rengör. Givetvis på en äldre motor så kan det ju vara andra saker t.ex. dålig kompression vilket gör svårstartad motor men skulle nog kolla tippset om vatten och skit i bränslesystemet. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterj62 0 Postad 21 Juli , 2008 Tack för förslaget med Tänddelarna, Ska ta en titt på detta. MVH //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterj62 0 Postad 23 Juli , 2008 Tack för alla förslag, Kollade Schoken först och den låg på hela tiden så motorn surade ner sig, Kopplade ur Schoken och nu startar motorn som en klocka samt att den går mycket bättre, Förhoppningsvis så kanske den tar mindre bensin nu. MVH //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dessin 0 Postad 23 Juli , 2008 Har samma problem, hur gjorde du för att koppla ur choken? Bilder? //Dessin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterj62 0 Postad 23 Juli , 2008 Hej! På sidan av förgasaren så styrs min schok av en vakumklocka, tror jag!, Men jag tog bara ett litet buntband och fäste fast schoken i fullt öppet läge så den står så hela tiden, får väl fixa detta lite bättre i vinter och eventuellet koppla ur hela schoken MVH //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser