Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Zodiacen

Problem med ventilering vid pådrag och sjö

Rekommendera Poster

Hej alla båtälskare!

I vår familj bestämde vi oss för att skaffa en hyfsat lätt båt för att enkelt kunna ta upp och lägga i vid vårt landställe och då började vi titta på uppblåsbara båtar, ganska snabbt kom vi in på Zodiac futura som ju har styrpulpet och efter ytterligare diskussion bestämdes att vi även skulle kunna åka vattenskidor efter - jag visste redan då att båten skulle fungera bra för detta (enligt tillverkaren) och det bestämdes att vi skaffar en starkare motor.

Sagt och gjort, båt införskaffades begagnad via blocket [Zodiac Futura mark 2c (c:a 3.80 m lång, 2m bred, ~100 kg)]. Något senare hittade vi motor: fabriksny Tohatsu EPTOS 40HK 2t 2006:a

Allt frid och fröjd fram till 2:a inkörningstimmen - lite sjö 40 cm vågor och motorn ventilerar (tror jag det heter - tappar all kraft och varvar ur)

Nu sänkte vi riggen ett pinnhål så att antikavitationsplattan kom c:a 30 mm under kölen (vilket skall vara rätt enligt Tohatsu som rek 10 - 30 mm). Det hjälpte något men inte alls tillräckligt i så fall

Detta problem finns kvar även i lägre sjö vid kraftigt pådrag samt vid dragande av vattensport/wakeboard/vattenskidåkare.

Vid start och pådrag gräver aktern ned sig rejält (inget problem för mig) och när båten sedan börjar räta upp mot planingsläge kommer dessa ventileringar så att omstart måste göras - ventileringarna avtar mer och mer ju lugnare vattnet blir.

 

Tacksam för tips och synpunkter!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beskriv hur du jobbar med powertrim (om du har det) när du kör. Kanske en annan propeller kan hjälpa en del.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 19 juli 2008 | 13:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det där har inget med powertrim eller några inställningar att göra. Propellern är helt enkelt för nära vattenytan!

Eventuellt kan fenor på antiventialtonsplattan på utombordaren hjälpa, annars skulle jag säga för stark motor för båten....

 

/Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst påverkar riggvinkeln greppet på proppen. När jag trimmar ut min motor så ventilerar det när jag svänger samt när jag ska upp i plan och detta förvinner helt när man trimmar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där kan du absolut inte säga. En bara lite fel riggvinkel kan ju göra att det släpper direkt. Vissa båtar (som min) blir ju nästan okörbara om man inte jobbar med trimmen hela tiden.

Och hur skulle en för stor motor för båten orsaka problem med ventilering?? Visst, att den lyfter nosen mycket kan ju påverkas av tyngden men effekten regleras ju med gasreglaget.

Men om nu moton sitter högt monterad så kan en bra fyrbladig propeller ge en riktigt stor skillnad. Jag bytte från en Ballistic med iofs lite liten bladarea till en fyrbladig Hydromotive. Vilken skillnad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimmar du in motorn så lyfter du aktern ut trycker ner densamma i ditt  fall trimma in att vågorna var 40cm. hur djupt går din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite olika hur jag jobbar med PT. När jag sitter ensam i båten trimmar jag in den så långt det går mot akterspegeln och låter den vara där även när båten planar - vid lugn sjö < 20 cm vågor kan jag trimma ut från aktern efter planing

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är monterad i lägsta läget men motorn har kort rigg (inser nu att även om tillverkaren säger kort rigg så borde man vid maxmotor valt lång rigg). Jag har skaffat en hydrofoil som skall monteras under veckan - läste en annan tråd där man delvis kommit tillrätta med ventilering då.

Annan propeller blir väl nästa steg... Nu sitter Tohatsu original prop på - har ingen aning om hur bra den är i förhållande till Hydromotive som du nämner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C:a 25 cm - Menar du att båten är inte kapabel till snabbgående i lite högre sjö eftersom proppellern lyfts upp för nära vattenytan i vågtopparna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Claes Olssons trimfenor/hydrofoil monterades och nu drar båten upp en vattenskidåkare på 85 kg på en skida utan större problem vilket inte fungerade alls tidigare.

Båten klarar numera även sjö (provad i 0,3 m - 1 m vågor) utan ventilering i planande läge , ej över 15 - 20 knop!

/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...