IngemarE 3 636 Postad 29 November , 2008 Jo, jag har en i var ände. Om Du får fart på Din i aktern tror jag nog den kan vara till viss hjälp i alla fall. Men det är klart - med kölen förskjuten långt akterut blir ju gärna rotationspunkten där också och fören som rör sig mest. Fast underlättar bör det göra. Alla båtar går inte sätta konventionell bogpropeller på, beroende på skrovets utformning och utrymme på insidan. Kanske är det därför den hamnat i aktern på Din ? Håller annars med - när jag backar ut från Y-bommar och skall snurra runt båten använder jag sällan sidopropellrarna. Med distinkt gas och rodret går det oftast att dra runt båten på stället. Men det gäller om det inte blåser ! Blåser det börjar det hända grejor med min båt. Då har man oftast inte tiden och möjligheten, och då blir det sidopropellrarna som får jobba. Fast hellre det än att chansa på att grannbåtarnas besättningar mobiliseras och hjälper till att bära av. Det är numera förvånande många som ofta bara sitter och tittar istället för att ge ett handtag, ofta smygkikande för att se om det kommer gå galet eller ej. Jaha, dyr båt som han inte kan hantera. Ho, ho, ha, ha.... Senast ändrad av IngemarE | 29 november 2008 | 14:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 November , 2008 Anledningen till placeringen är nog någon form av sparsamhet. Bogproppelern sitter i maskinrummet under sittbrunnen, rakt under rattpedistalen. Maskinrummet är på ca 4 m2 och åtkomlogt via en lucka på ca 2 m2 i sittbrunsdurken. Där finns också batterierna placerade. Det finns ett stort stuvutrymme längst fram under förpikskojerna där det hade gått fint att montera en bogproppeller och extra batterier, men det hade blivit långa kabeldragningar och man har blockert vägen fram med en vattentank. Fast kabeldragningen går ju alltid att lösa. Jag har nog haft värrre håltagnings och kabeldragningsproblem under mina 40 år som elektriker. Om man skulle flytta bogpropellern från aktern till fören bör man väl sätta igen trumman? Fast jag får ju försöka få igång den först testa hur det fungerar. Flytta den blir nog först när jag blir tillräckligt irriterad och det kan ju ta några år. Fast det kanske fungerar alldeles utmärkt som det är och man skall aldrig ändra nåt som fungerar. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gimbal 0 Postad 2 December , 2008 Ja nu lutar det väldigt skarpt åt en QL CT900 för min del, har fått ett bra pris och den ser ut att få plats under golvet i förpiken. Det blir trångt och tunneln kommer väääldigt nära botten på skrovet men det ska nog gå. Vill ju helst inte behöva höja golvet, nåja, plastjobbet får vänta till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Papz 0 Postad 3 December , 2008 Part i målen - ja den var mitt i prick! Googlade på sahlin på vattensprutans hemsida och vips: Bolaget drivs av entreprenören Frederik Sahlin. Trist med företagsreklam på forumet med förtäckt avsändare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser