entersten 0 Postad 19 Juli , 2008 Hej!! Jag har en Bayliner 2455 89:a Nu plötsligt så fungerar inte den elektriska tömmningen till septiktanken. Finns det en säkring till pumpen eller är den kopplad direkt till batteriet? Var sitter pumpen? Är det vanligt att den går sönder? Det går att handpumpa ut via toaletten så det verkar inte bara vara stopp. Någon som varit med om det här och vet vad som bör göras? Tacksam för svar. /Ny båtägare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 19 Juli , 2008 Mät om du har 12V vid pumpen, har du inte det kan det vara en säkring, har du det så har troligtvis pumpen havererat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 19 Juli , 2008 Du skriver pumpen till septitanken. Då gissar jag att det är pumpen för att tömma toastolen, inte för att tömma septin. Toapumpen sitter väl på Toastolen. Så som tidigare skriver, mät där. Har för mig att jag hade säkringen till den bakom instrumentpanelen (inne på toa) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
entersten 0 Postad 19 Juli , 2008 Jag har inte elektrisk tömmning av toaletten utan den spolas med att handpumpa,,Det är själva tömmningen av tanken som inte fungerar elerktriskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
1100cc 0 Postad 10 Augusti , 2008 Hej på dej. Jag har också en 89.a 2455 med samma problem, tömningspumpen la av. På min båt så hade säkringen gått, bytte den och kollade att den snurrade men verkar ha fastnat så skall riva pumpen i morron och se om det går att fixa eller om jag måste köpa ny pump. Pumpen sitter lite bökit till på styrbordssida i motorrummet ovan septitanken. hoppas det fixar sej för dej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 10 Augusti , 2008 Hej! Säkringen sitter under instrumentpanelen och kabeln som går dit är en grov brun (passande) Pumpen sitter placerad som tidigare nämnts på styrbod sida i motorrummet ovanför septiktanken akteröver, följ bara slangen. Saker och ting håller inte i evighet men det kan nog vara så att den behöver smörjas upp också, vet att det hjälpte en kompis med samma båt då det hände att säkringarna gick. Smörj in impeller och axeln med vattenfast fett. Lycka till! /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 11 Augusti , 2008 Vet inte om Du har samma pump som jag - en Maccerator (tror det stavas så). Min la av och jag köpte en ny. När jag så bytt visade det sig att det inte var något fel på den gamla - en ny impeller, vicka lite på den och så gick den utmärkt igen. Står där alltså med två pumpar. Tryggt - för det tar bara 10 minuter att byta så man slipper ha problem när man är ute. Så till Din fråga - nog har Du en säkring i instrumentpanelen och den skall vara ganska kraftig - pumpen suger rejält med ström. Vill också minnas att det finns en säkring på själva pumpen - kolla det. Hur som helst, smörj med fett, vicka fram och tillbaka och byt impeller så går den säkert igen. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser