Gå till innehåll
onsdag 09 april 2025
strandad

Felsökning av varvräknare - idiotens guide!

Rekommendera Poster

Har sökt men inte lyckats hitta nån idiotsäker instruktion hur jag felsöker min varvräknare. Jag har en Volvo Penta 3.0 GL av 1999 årsmodell och varvräknaren är en standard Faria. Hur ska jag gå tillväga för att bäst se varför den är stendöd? Nu snackar vi idiotsäker beskrivning hur man går tillväga. Hur man sätter på en Ohm-mätare fattar jag men vart och hur etc?

Tackar å det ödmjukaste för er hjälp på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skit i ohm-mätaren,,, bak på farias mätare står det vilket stift som e till vad, mär mellan neg(- jord) och bat( ) där ska du ha 12v när tändning är på. sen återsår bara signalen, står sign på mätaren och den går troligtvis till tädspolen om jag ite minns fel, kolla bara så du inte har kabelbrott på kabeln, (mät genom den) eller sumra med en summer eller liknande.

givetvis ska den vara bortkopplad i båda ändar när du sumrar. well that´ s it..

vet av egen erfarenhet att farias instrument e ganska kassa, man får inte dra åt muttrarna på stiften för hårt, då pajar instrumentet, endast lätt handkraft! kolla för  info på farias hemsida, finns document för alla deras instrument där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Killroy!

Gjorde som du sa. Ström har jag, signalkabeln spårade jag bak mot generatorn och det var inga problem med signalen. Eftersom mätarn inte rör en fena så antar jag dessvärre att den är död... Ska göra en koll med en annan mätare först så det är inte är något annat. Tack för tipset!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...