Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Lill-Hugge

Suzuki eller Honda 150 Hp

Rekommendera Poster

Hej,

Skall köpa en båt där jag väljer mellan en 150 (alt 175 hp) Suzuki eller en Honda 150 Hp.

Vet att både Honda och Suzuki tillverkar väldigt fina motorer, men jag måste ju till slut välja en. Vore mycket tacksam för input som kan hjälpa mig att välja.

Båten har kapacitet att ta en 200 Hp motor, men det tycker jag är mig inte behöva.

Mvh

Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Rent tekniskt/kvalitet är det ju hugget som stucket!

Men följande kan ju vara värt att se på!

Suzuki ger ju 5 års garanti! Hur lång tid är det för Hondan?

Hur stor är prisskillnaden?

Vad väger resp motor?

Följer det med ev extrautrustning till resp motor?

Bränsleförbrukning?

Hur stora är serviceintervallerna, vad kostar service och vad kostar ett antal enkla reservdelar? (oljefilter, propeller, anoder, impeller, termostat mm)

Mvh Peter

Senast ändrad av sdk780 | 18 juli 2008 | 21:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prisskilnaden är väldigt liten, vikten är ungefär detsamma.

Suzuki har 5 år garanti och visst det är ett plus.

Däremot skulle det vara mkt intressant om någon visste något vad det gäller  bränsleförbrukning motorerna imellan.

/Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har ingen egen erfarenhet av dessa motorer men en kompis fick testa en Honda 150hk när han letade ny båt och hans spontana reaktion var att den var trött och seg. Sen kan det ju bero på ett antal olika faktorer. Angående bränsleförbrukningen så brukar Honda placera sig väldig väl i tester. Vad är det för båt den skall sitta på? Mvh Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Martin,

Tack för dina svar och tipset på länken. Det är en Storsjöbåt 616 som jag bestämt mig för. Passar mig och min familj perfekt.

/Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känslan jag har är att Yamaha är bäst av 150 hästarna (men kanske inte mest prisvärd), men det kan bero på att jag själv har en sådan, och att det därefter är hugget som stugget mellan Suzuki och Honda. Faktum är att jag inte tror att det spelar någon större roll vad du väljer, alla är väldigt bra. Personligen tycker jag dock att både Yamaha och Honda är snyggare och coolare än Suzuki, varför jag skulle välja bort den senare. Oväsentligt? Ja visst, men betalar man mycket pengar för något måste det KÄNNAS bra också, särskilt som funktionen nog, som sagt, är densamma!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Va inte så jäkla ambivalent...välj det alternativ som du känner för. Det kommer att kännas bäst i slutändan.Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! Yamaha är också ett alternativ. Jo, min bedömning är också den att det mer eller mindre är dött lopp mellan Suzuki, Honda och Yamaha men likväl måst jag välja någon.

Visst är det så att Honda och Yamaha inte har någon 175 Hp ?

/Lill-Hugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja alla är vi ju för det vi själva väljer, annars så hade vi ju valt något annat!Glad

Själv så valde jag zuke efter att ha kollat runt länge på både svenska och utlänska forum. Som sportfiskefrälst så har det inte gått obemärkt förbi att alltfler sportfiskare väljer just zuke, inte minst pga driftsäkerheten. Nu är den körd 65 timmar än i år, stark, rapp och tyst. Den har större cylindervolym, kraftigare generator och något lägre vikt än båda de övriga. Förbrukningsmässigt tror jag både yamman och hondan är aningen bättre på efter lite efterforskning (mindre cyl.volym?).

Billigast är den också!

Skall jag reta mig på något så är det att lacken känns väldigt tunn, fin nu men hur ser den ut om ett par år tro?

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta den du får bästa priset på, finns nog ingen skillnad när det gäller kvalitet mellan dessa två. Har själv erfarenhet av dessa två märken och har varit mycket nöjd med båda. Bara en gång har jag råkat ut för ett litet bekymmer på Suzukin, men det var inte motorn's fel, det var ett helt nytt  tändstift som var kass( Bosch ). När jag satte tillbaka dom gammla NGK stiften så gick motorn som en klocka..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...