Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
whitenegro

växlarna slutade fungera, vad gör jag?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ingen van båtmänniska (eller mekaniker:) men gillar extremsport och skaffade då för ett år sedan en motorbåt för att kunna åka wakeboard.

Den har fungerat felfritt och jag har åkt nästan varje dag i en månad! igår när vi var ute o körde funkade allt som vanligt, efter att åkt ett tag, startat o stängt av motorn ett par gånger. När jag sedan ska starta en gång så hoppar inte framväxeln i men backen funkar. Vi försöker kolla lite på växelvajern o meka lite utan att veta så mycket o vips så funkar inte backen heller...

Bogserades in och en som kan mer än mig kollade lite, mannuelt kunde vi få in backen ett par gånger o fram en gång men inte igen. Funderade på att öppna luckan ute på drevet eller motorn, men vågade inte när den ligger i vattnet, funderar på att ta upp den.

Motorn är en innombordare, 3.7 l mercuryer 165 hp. -88

Så min fråga är om nån vet vad som kan vara felet? vad kan jag göra? och om jag inte kan göra något o måste lämna in den kommer det då kosta mig skjortan?

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Prova att lossa drevvajern först för att kolla så att växeln funkar i drevet.

Har du riktig otur kanske clutshen i drevet är slitet och inställningarna kanske inta blir helt bra.

Tror nog att om du trycker ihop vajern , så ska FRAM gå i växel och BACK när du drar ut den.

-Tänk på att din microbrytare ska hamna i rätt läge.

För mer tips kolla mercstuff hemsida.

macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack macke! ska prova det imorgon... ska försöka läsa på lite på sidan du tippsa om!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänker att du har ett Alpha one drev och jag hade ett liknande fel på min båt med Bravo drev gick bara att få i backen. Det var höljet till växelwiren som hade gått av nere vid drevet och Alpha och Bravo har liknande konstruktion. För mig innebar det att lyfta upp båten och skruva av drevet för att byta wiren. Inget kul men bara att bita idet sura äpplet.

Köpte wire och en mkt bra handbok hos www.drev.se

Lycka till

MVH Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för era svar, sidorna ni hänvisade till var bra!

Kollade i drevet idag o där såg allt fint ut... växelvajern går trögt, ska försöka olja upp den o se om det går lättare... ska oxå kolla den grejen som rör växelvajern om det e något fel där... annars vet jag inte mer... kan den ha fått nån böj/knäck på vajern tro? isåfall hur? och då måste den btas va...

tack för hjälpen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaren...

det visade sig att vajern hade hoppat ur läge ute i drevet! Löste sig ganska smärtfritt! nu funkar det fint...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...