Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
hinken

Vad är det jag betalar för?

Rekommendera Poster

http://www.blocket.se/vi/13919241.htm?ca=4_s

Jag vet att det är dyrt med båtar.. Men vad är det på denhär båten som motiverar priset 45.000kr? Jag vet även att båtar görs i små serier och att det är dyrt att tillverka i små volymer, men ändå, vad har jag för utrustning, eller dyligt som åtminstonde har en antydan till varför man ska lägga ut 45 tusen kronor på denna båt? Det är för mig ganska obegripligt, såvida det inte är nån aspekt/synvinkel jag helt och håller har missat. Som tex att det är konsulter som kostar 2500kr/h som bygger dem.

//Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tycker du just denna båt är oskäligt dyr? Ny modern 4 m styrpulpet bra märke mm. Räknat per m är den ju billig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vet ju att det finns ännu dyrare båtar i samma storlek, men jag snubblade över denna när jag slösurfade lite. När du säger att den är billig är jag inte villig att hålla med, jämnfört med andra båtar, ja. Men det är absolut _inte_ billigt. Är det så lite konkurrens att man kan ta så mkt pengar för en så pass liten båt, eller är tillverkningen så pass dyr att är skäligt att ta så mkt betalt för annars är det inte lönt att tillverka och sälja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utbud och efterfrågan kort och gott. Båtar har och kommer förhoppningsvis alltid att ha ett fint värde och låg värdeminskning. Du får betydligt mer för slantarna vid import då du också kan dra fördel av valutaskillnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är nog så, helt enkelt. Man får trösta sig med att båtarna står sig otroligt bra i värde :) Trevlig båtsommar!

//Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

Vill inte påstå att den va dyr. Helt ok pris. Det går ju altid förhandla lite när man väl köper hos en handlare.

Det man kanske inte tänker på är att en båt tillverkas inte i så stora serier vilker gör att det trar iväg i pris. Är ju inte helt gratis att utveckla en ny båt. Går ju inte jämföra med en bil men en bil kan kosta bra många miljoner å du snackar vi miljoner med många siffror.

Tycker man får ganska mycket ny båt för pengarna. Kan ju på skoj bara sätta sig ner med en Watski katalog och räkna instrumen, stolar, knapar m.m vad det kostar. Nu är ju det självklart dyrare för oss konsumenter en för tillverkarna men lite kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

båttillbehör det är något som är dyrt, tur att ebay finns och att man har en amerikansk motor. minst halva priset (inkl frakt/moms/tull) på de prylar jag köpt där, speciellt nu när $ är låg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Det var ju ett riktigt bra pris, mycket båt för pengarna! Det är nog som Du säger att Du missat både aspekter och synvinklar....Flört

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man inte ha den typen av båt kan den nog anses väldigt dyr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir det verkligen så billigt? Är lite sugen på att köpa en Garmin 420s men aktergivare. På Ebay kan man hitta den för ca:3000sek men då tillkommer frakt, moms och ev tull. I Sverige finns den som billigast 4800sek. Snabbt räknat kännd det som att man gör en tusing.

Har du några tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sdk780,  Allt är ju relativt :) Enligt min mening är den inte prisvärd ÄVEN om den är mkt billigare än många andra i samma prisklass. Jag vet fortfarande inte riktigt vad det är man betalar för. Jag tycker att 45.000kr är mkt pengar. Sedan kanske jag inte har medhåll om att en båt som är 3,75m lång utan motor MEN med ratt :) är dyrt. Kanske bara jag som är snål, men som sagt, lite material/utrustning för 45000kr.

//Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller nog med dig Alexander, 45 papp för den ynkliga leksaken utan motor ÄR dyrt!!!

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

i ditt fall var utbudet inte så stort, jag hittade 1 st garmin 420 S. Visst det är inte alltid billigare, upp till en själv att avgöra. Jag kollade ebay.com, ebay finns i många länder ( och det är inte alltid alla annoser syns på ebay.com

Själv har jag precis beställt en ny trimgivare som i sverige kostar 590kr, på ebay inkl allt 245kr. Man tar en risk att det blir något strul, men hitills har det alltid fungerat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sturgeonn, Tack! Nu är jag nöjd, att det iaf finns en som tycker det är lite leksak för pengarna :)

//Alexander

Senast ändrad av hinken | 19 juli 2008 | 11:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.. frågan är , vad gemför du med ?

-En bil är en bil och en båt är en båt !?!?! ... eller ?

post-11345-1394235551,9151_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Alexander! Dyrt!

En popbåt som masstillverkas för att rikemansbarnen ska få en leksak. Kanske en helt annan målgrupp än Alexander, alltså. Men alla ska väl ha sitt och det finns säkert köpare till den badbaljan också. Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

???

Jag tror nog alla jämför med BÅTAR, eller vad tror du?

En ny Micore 500 GT kan du köpa för 70000 kr, bara 25000 mer för en riktigt båt!

Visst alla båtar och allt som har med båtar och göra är dyrt. Men det finns olika grader av dyrt också.

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... så du fattar inte vad  jag menade !

Jag förtydligar mig, för din skull .

Bara för en sorts bil/båt  har  har samma användbarhet som en annan sorts bil/båt   så ska dom vara samma eller snarlika prissatta . Kan det vara så att det skiljer från märke till märke och dess uppbyggnadssätt, kvalitet, funktion därav prisdifferanser !?!?! 

Sen kan en del tycka att man får mer bil för pengarna när man köper en KIA istället för en Audi...........?Flört

-Är du med nu ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...ditt sätt att resonera !

45' för en Crescent , lägg till 25'  på det redan ''dyra priset '' så får du en större båt !?!?!?!

OK, ..om man då utgår ifrån, som trådskaparen vill hävda/undra, att denna lilla Crescent är på tok för dyr så kanske en båt i samma storlek kan kosta 30'' .. av ett annat märke ?

Då blir ditt förslag helt plötsligt 15'' plus dom tidigare nämnda 25'' =  40.000

Vad det detta som Hinken var ute efter , att hitta ett kostsammare prisläge och större storlek på båt ?

Sen kan man undra om Hinken är ute efter en ny båt eller bara vill ifrågasätta Crescents prissättning .  Fråga till just HINKEN .. har du titta på denna lilla båt ? Om inte, så kan du börja med det . Att sitta och bedöma om saker är värda ditt eller datt utan att fördjupa sig i ämnet mer än så ...  det blir bara en massa tyckande och väldigt lite fakta !!!!!

Bara för att reta  ''Mr K ''  lite så ska jag säga ... Tungan

-En cykel är en cykel ??????   ( OBS.. med ett frågetecken bakom som alla ser )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta inte illa upp nu. Men varför är en Micore 500 GT en mer riktig båt än Cresents 381 Free Time? Det beror ju lite på vad båten ska annvändas till. Ex. badsjön vid sommarstugan på landet.

Jämför man sedan priserna på kompletta paket med motor så blir Micoren nästan dubbelt så dyr.

Visst är det dyrt men det finns både dyrare och mindre båtar.

Trevlig båtsommar på er alla.

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke-SeaRay, Jag har inte just sett båten i fråga. Men jag var på båtmässan iår och såg ännu värre exemplar av små båtar till i min värld fantasipriser. Ett annat exempel som jag valde att inte ta upp är för att jag minns inte märket. Men det var en 3-3,3m lång gummibåt med en 25h 4-takt yamaha, med en snabb överblick kunde jag se att man kan åka 3 max 4 personer i den, dvs möjligheterna är begränsade med en sån typ av båt. Och priset då? Blygsamma 109.000kr. Det jag skapade tråden för är att försöka förstå vad det är som kostar så otroligt mkt? Jag har haft båt sedan jag växte upp, är på min 4:e båt nu, men med studentekonomi är det omöjligt att jobba ihop en hyffsat ny på bara sommrarna, så man lämnas till att drömma sig bort, men till vilken nytta när en ny båt som är under 4m  UTAN motor kostar 45 tusen. Alla andra sommarnöjen är billigare enl min mening. Ska du ha en riktigt bra sporthoj på 1000cc, så betalar du sällan mer än 120k, då Ingår motorn. Men då finns det självklart dyrare och billigare typer av hojar. Men en billig bra båt finns inte i nuläget, vilket jag tycker är konstigt. Kanske inte är populärt nog? Finns ingen efterfrågan på billigare båtar? Vad vet jag, men en sportbåt i 4-5m klassen och en duglig motor borde man komma undan billigare än 100k. Det är iaf min mening, sen får ni såga mitt resonemang, men för att knyta en röd tråd till toppen, ett skrov för 45000kr, 3,75m lång, utan motor, utan någonting, vart är det billigt någonstarns? Jämnför med nått annat säsongsnöje så får ni se.

//Alexander

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...