Gibson55 0 Postad 18 Juli , 2008 Göta Kanal är en av Sveriges största turistatatracktioner står det. Vist, men inte för motorbåtar som går på bensin i alla fall. Under vår resa från Karlstad till Karlsborg fanns inte en enda sjömack med bensin. I Sjötorp finns en pump, men bara för dieseldrivna båtar. Om man inte vill åka hela kanalen måste man åka över Vättern för att tanka till en kostnad (enligt uppgift) på 20 Kr/L, och sedelautomat. Ni som var med på tiden före tankkorten kommer säkert ihåg vilka problem det var att mata in sedlar som sedan kom ut tillbaka, och då fick man mer än 5L för en hundring. Alternativet är att dunka från mackarna i samhällena utmed kanalen. Men vem har och vill dra med sig stinkande dunkar i båten. Efter samtal med Kanal Bolaget fick vi bara uppgift om att alla mackar var nerlaggda . Kunde inte Kanal Bolaget ställa upp med servicen att tillhandahålla dunkar och någon typ av kärra, och inte bara hänvisa till Turistbyrån. Skärpning Kanal Bolaget annars tappar ni snart alla motorbåtar som går på bensin även om det bara är 5% av alla som åker i kanalen. CN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 18 Juli , 2008 Aj då, jag som faktiskt planerat att glida fram med DC'n nästa sommar. Kanske får bli Göta älv då istället om det är bättre? Snygg avatar förresten CN! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 18 Juli , 2008 Lät inte roligt! :-( Undrar hur det gick för den DC med dubbla V8:or som jag såg slussa upp i Berg för några dagar sedan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 18 Juli , 2008 Det är han som paddlar båten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 18 Juli , 2008 Finns dä bensin att få i Göta Älv då eller är det nerlagt de mä? Det är nog tur att man har gitarren med sig, även om det är en Gibson så funkar den både som paddel & fender. CN Senast ändrad av Gibson55 | 18 juli 2008 | 17:14 Senast ändrad av Gibson55 | 18 juli 2008 | 17:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 18 Juli , 2008 Det gåt lika bra med en Ibanez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 18 Juli , 2008 Alltså, det kostar att ligga på topp! Att åka Göta kanal verkar vara att ligga på topp. Om man inte kan få tag på bensin längs kanalen så får man väl vara lite kreativ? Mitt förslag är som följer: uppsök ort med bensinstation, ring taxi, se till att ha med åtminstone 3 jeepdunkar i båten, ta alltså med jeepdunkarna i taxin, åk til BILmacken, tanka fullt, åk tillbaka till båten och fyll upp! Hur svårt kan det va? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 19 Juli , 2008 Precis så gick det till, fast vi köpte dunkarna på plats och slängde dom sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaRay-270 6 Postad 19 Juli , 2008 Helt oroligt. Har ställt in vår GötaKanal tur, vill inte kanalbolaget att motorbåtar ska köra där!!!! Ställde samma fråga till en representant för kanalbolaget på mässan i Göteborg. Han hade ingen aning om var man skulle tanka. Skandal. mvh Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 19 Juli , 2008 Det är tråkigt om du ställer in. Frånsett från bränslebrist är det en grymt häfftig upplevelse. CN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 26 Maj , 2009 Nu har det gått en vinter och man sitter och planerar båtsemestern. Tänkte åka ner till v-kusten i sommar, hur är det med tankställen utmed Götaälv månne? Lika dåligt som Götakanal? CN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 26 Maj , 2009 I Vänersborg finns det bensin så du klarar dig fint ner till Västkusten. Jag tycker det låter märkligt att det inte finns några bensinstationer utefter Göta Kanal, men som sagt att tanka två 20-litersdunkar och så gå några vändor så är snart tanken full. En 20-litersdunk har jag alltid med mig som reserv. I Lilla Edet och Kungälv finns också bensinstationer på nära avstånd från bryggor. Senast ändrad av Joche | 26 maj 2009 | 17:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 26 Maj , 2009 Denna borde jag kunna få en viss ersättning för av Kanalbolagethttp://www.gotakanal.se/templates/article____18379.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibson55 0 Postad 26 Maj , 2009 Ser man på! Nu finns det i alla fall en ny mack i Karlsborg. CN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser