Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
tkntkn

Motorn går att varva upp på tomgång men är slö när man ska iväg

Rekommendera Poster

Propellern har nu kommit till Sverige och tagit sig förbi tullen i Malmö..Hoppas den kommer till Stockholm innan helgen!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått propellern, de kom hem med den imorse, framkörning ända till dörren. Turligt nog hade jag inte hunnit till jobbet. Det ytterst märkliga är att jag inte behövde betala någonting när Posten lämnade över propellern. Trodde de skulle ha tull och moms direkt eller kommer det efteråt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt underbara tålamod måste verkligen berömmas.

 

Hoppas du börjar få ordning på grejerna nu. Du har under mekandets gång blivit importör och börjar bli specialist på flera feltyper på din båtmotor.

 

En bra skola att ha en riktigt kass båtmotor och goda rådgivare.

 

Men framförallt är det tålamodet som är den viktigaste förutsättningen och det har du visat prov på.

 

Lycka till med fortsättningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte ditt min nya propeller idag och tuffade ut i sakta mak som vanligt.. Fint väder ända tills jag befinner mig mitt ute på sjön då hela himlen öppnar sig och det formligen vräker ner..Inser att jag lika gärna kan fortsätta mina tester då jag i princip blir helt dyngsur på 3 minuter.. Samma visa som vanligt, kraften finns där någonstans och det rycker lite grann i båten men det vill sig inte. Åker in till land och tar loss mina nya tändstift NGK B9HS10 och ser att stiftet högst upp ser ut som när jag tog det ur förpackningen.. Ingen gnista där längre.. Byter tillbaka till mina gamla Champion (som gått ca 1h) och ger mig ut en sväng till för att se om det skulle kunna bli någon skillnad men icke.. Sen verkar det som båten tänder till en kort stund för då börjar den plana ut men det blir inte mer än 15 knop för att en kort stund senare börja tuffa runt igen.

Åker hem med båten och ställer den på uppfarten och kopplar på slangen så jag kan testa lite på land (till grannarnas förtret..) Båten går endast på en cylinder!! den längst ner. Tar tändspolen längst ner och flyttar den högst upp men det blir ingen gnista.. Däremot fungerar cylindern längst ner med tändspolen som tidigare satt högst upp så det verkar inte vara själva tändspolarna ändå. Plockar bort svänghjulet och gör rent kopparytorna där under som ser väldigt ärgade ut. Provar att starta motorn igen efter att jag satt tillbaka svänghjulet och det känns nu som motorn blivit mycket hårdare på något sätt, det är ett helt annat tryck ut från avgasutblåset mitt i propellern. Dock fortfarande ingen gnista på övre tändstiftet, tar loss tändkabeln där och sruvar tillbaka den igen och vips så har jag gnista. Det känns som att gängorna från tändspolarna där man ska skruva fast tändkabeln kan ha rostat ihop så det inte blir kontakt ordentligt, har dock haft gnista tidigare under sommaren, ska testa att köra runt med lite stålull för att få upp lite extra kontaktyta men det får bli imorgon.En granne kom ut nu på kvällen och visade sitt missnöje med att jag drog igång båten 20:30 på uppfarten..den låter ju en del utan kåpa....så nu får man ligga lite lågt med de sena testerna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått  nu då? Jag väntar med spänning på fortsättningen!! Det här är bättre läsning än Mankell....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer med tester under morgondagen. Idag har det varit Familjedag eftersom jag låg på klart minus från Fredagskvällens garagetester...

Börjar nu även misstänka mina tändkablar som jag gjort själv.. Ska åka förbi Biltema imorgon och köpa färdiga, de ska väl överleva åtminstone en start så man kan se om det blir någon skillnad. Såg på garagegolvet idag att det runnit ut något som närmast ser ut som riktigt dålig olja eller liknande ur propellern där avgaserna kommer ut. Funderar på om det kan ha något att göra med att motorn tryckte ut avgaserna med ett betydligt kraftigare tryck än någonsin tidigare efter att jag tagit bort ärg under svänghjulet och motorn nu går mycket jämnare (kanske tom gick på alla cylindrar vilket jag inte vågade testa fullt ut igår men som jag definitivt kommer testa imorgon). Det kanske har samlats en hel del oförbränd bensin och annat skräp då den inte gått på alla cylindrar tidigare ... Vad vet jag... Propelleraxeloljan är nybytt så det ser inte ut som den.

Återkommer imorgon med nya testresultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad som en speleman beger man sig ner med båten till sjön. I med båten och den startar perfekt Klart kraftigare ljud nu när den verkar gå på alla cylindrar. Lägger i växel och tuffar ut och jag hinner precis tänka - Här finns det kraft.. Och i samma sekund så dör motorn och sen går den inte att starta överhuvudtaget.. Provar alla möjliga trix med choke och nya tändstift men den misständer väldigt mycket, man kan se nere i vattnet att den skickar iväg riktiga avgasknallar och det låter också en del i motorn när den misständer. Försöker på detta sätt i kanske 2h tills jag inser att jag måste ge väldigt mycket mer gas än normalt och då startar den men den misständer något makalöst.. Efter 2,5h tar såklart batteriet slut eftersom startmotorn jobbat stenhårt (kanske inte helt bra men nu provar jag allt som går,,) Upp till bilen och plockar ut batteriet ur den och tillbaks till båten, nytt batteri och nya försök. Har ganska tidigt insett att denna misständning som uppstått, självklart beror på min rengörning under svänghjulet och borttagning av all ärgning som nu antagligen gör att tändningen ser lite annorlunda ut. Får för mig att däremellan åka till Biltema för att köpa nya tändkablar, tillbaka med batteriet i bilen så att den startar...framochtillbaka till Biltema och sen ut med batteriet och ner med det i båten igen. Startar med de nya tändkablarna men ingen skillnad, paddlar in till bryggan och justerar skruven under svänghjulet och tillåter tändplattan röra sig ett par centimeter extra vid gaspådrag. Det visar sig vara lösningen på problemet och misständningen försvinner..4h har gått.. Problemet är nu bara att den helt har tappat tomgången och den bara går bra på höga varv, direkt den kommer under 2000rpm så börjar den misstända och smälla för att till slut stanna Det här varvtalet under 2000rpm har ju tidigare varit denna motors paradgren...Och nu kommer man inte ens iväg då det inte finns någon tomgång som håller motorn igång när jag lägger i växeln. Får hjälp av en kompis och vi försöker justera tomgång och tändplattans rörelse men ingenting hjälper och efter 6h ger vi upp och åker hem... Är nu helt tom på ideer om vad jag ska göra(jo jag har funderat på att skicka motorn på tippen) det känns riktigt hopplöst eftersom jag inte har så mycket mer att testa nu och det verkar vara ngt problem som jag inte rår  på.



Senast ändrad av tkntkn | 24 augusti 2008 | 19:08



Senast ändrad av tkntkn | 24 augusti 2008 | 22:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Luftskruven på förgasarna, prova att skruva ut den lite i taget med provkörningar emellan. Bättre att köra med aningens för rik blandning än för snålt. /Bo

 

Senast ändrad av bossee | 24 augusti 2008 | 22:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, förstår du har tappat sugen lite nu, men du verkar ju verkligen ligga i när du väl provar.
Verkar som det är skruv 27 (under en annan skruv) som har med luftblandningen att göra även om det inte sägs så helt klart i sprängskissen.
Skruva den i bott (lätt) och se hur många varv det blir. Skruva ut samma antal varv och plussa på 1/8 varv (45 grader) per justering och provkör, justera, provkör osv.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok så den yttre skruven kan vara inskruvad i botten, frågan är då hur luftmängden styrs eller görs det innanför genom något annat hål och den yttre skruven är endast som något slags skydd?

Om jag justerar detta med luft/bränsle på tomgång kommer inte det då påverka hur motorn går även med växel i och på högre varv?

Som det är nu så dör den direkt jag lägger i växel eftersom den inte har någon tomgång överhuvudtaget längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok så den yttre skruven kan vara inskruvad i botten, frågan är då hur luftmängden styrs eller görs det innanför genom något annat hål och den yttre skruven är endast som något slags skydd?
Om jag justerar detta med luft/bränsle på tomgång kommer inte det då påverka hur motorn går även med växel i och på högre varv?
Som det är nu så dör den direkt jag lägger i växel eftersom den inte har någon tomgång överhuvudtaget längre.


Som jag förstår sprängskissen så är skall den yttre skruven skruvas ur (som ett slags skydd) och sen kommer du åt en mindre skruv därinnanför som är luftskruven. Man jag kan ha fel. Det ger sig nog bara du tar dig en titt på skruvarna.

Det finns lite olika sätt att justera luftskruven, men ett sätt är detta:
Ett är att utgå från standardinställningen ( som varierar från fabrikat och modell), sen skruva in tills motorn börjar gå dåligt och nästa stanna, därefter skruva ut så den börjar bluddra. Nånstans däremellan skall du sen ha luftskruven med dragning mot aningens rik blandning. Det gäller att hitta en kompromiss för luftmängden som ger stabil tomgång och jämng gång på övriga varv utan att den hackar el bluddrar.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog bort de yttre skruvarna på förgasarna och därunder satt det en mindre skruv med ett litet hål i, samtliga skruvar (1 per förgasare) var skruvade i botten precis som de yttre skyddskruvarna som även hade en liten packning runt sig. Om jag skruvar ut skruvarna så blir det alltså mer bensin in i motorn?

Det som är konstigt i det här är ju att tomgången fanns då jag startade den men sen försvann den då jag kom iväg ca 25 m och motorn dog för att därefter vara helt obefintlig nu så jag inte ens kan köra iväg.

När jag ändå höll på igår så kollade jag impellern en gång också, såg toppenfin ut ska passa på och smörja den lite kanske nu när det ändå är öppet där. Känns som man snart varit överallt i denna motor...



Senast ändrad av tkntkn | 26 augusti 2008 | 13:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa skruvar låter väl mer som fasta munstycken i mina ögon...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis skruvat ihop riggen efter att jag kollat upp impellern häromkvällen.

Därefter mätte jag upp mina tändspolar, jag mätte mellan kabeln som går in i PowerPack boxen och sen stiftet där jag skruvar fast själva tändkabeln. Och sen även från jordkabeln och stiftet där jag får samma värden som nedan

Tändspole 1   266 Ohm

Tändspole 2   266 Ohm

Tändspole 3   2100 Ohm

Det är ju väldigt stor skillnad på Tändspole 3 mot de andra men ändå ger den gnista åtminstone de gånger jag testat.

 

Sen så står det 1000 Ohm på mina tändhattar ska det göra det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Treans spole verkar vara felaktig. 266 ohm på sekundär sidan låter som ett korrekt värde. 2100ohm är för högohmigt för en tändspole till ett CDI system. På ett magnetsystem brukar det ligga på ca 5-8000 ohm och på ett CDI system från ca 200 ohm till ca 6-700 ohm.

Att det gnistrar när du kör med stiftet löst är inget konstigt det brukar det gör när gnistan inte har ett kompressionstryck att övervinna trots att spolen är felaktig. Detta har jag varit uttsatt för ett flertal gånger. Kolla tändkabelns kontaktytor mot spolen och mot stiftet åtgärda om du finner något som kan ge dålig kontakt eller byt hela spolen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok ska se om jag kan rugga upp kontaktytan lite och mäta sen igen.

Det där med ohmtalet på mina tändhattar då? 1000 Ohm är det korrekt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du har avstörda tändkablar för då sitter det ett motstånd i serie med kabeln mot stiftet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det nog men det ska inte vara något problem väl utan snarare en fördel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avstörda kablar eller tändhattar används för att inte få ett knattrande eller brummande ljud i tex radion när motorn är igång, det skall inte påverka motorns funktion.

Enklaste sättet att kolla om du har gnista på alla stift är att kolla med en stroboskoplampa som du kopplar över tändkabeln med en induktionsgivare. Blinkar lampan på alla stiften då har du gnista till respektive stift. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1000 ohm är ju väldigt snällt och ska ge bra gnista. På bilar kan det ofta vara 20000 ohm och det funkar ju också bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Imorgon är jag ledig och ska avsätta ännu en dag för nya tester, klart svårare att försöka justera tomgång när man är ensam men det får gå. Ska förbi Marinshopen ikväll och köpa en ny tändspole då den som har 2100 Ohm ser ut att vara en orginal (den har samma gröna färg som motorn) de andra två tändspolarna är svarta och ser lite nyare ut och har även samma ohmtal 266 så jag får ta för givet att de två svarta är de som är rätt och den gröna är fel.

Det enda jag gjort som kan ha påverkat tomgången är att jag gjorde rent (tog bort ärgning) under svänghjulet, märkligt att en rengörning ska kunna påverka så pass att tomgången försvinner helt. Från att tidigare ha varit helt perfekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ikväll har jag fått lära mig ett par saker på Marinshopen.

1, Det ska vara 2100 Ohm på tändspolarna dvs det var de två som har 266 Ohm som är felaktiga.

2, Man ska dra åt svänghjulet hårt när man tagit loss det annars går den kil som håller svänghjulet i rätt position av och då börjar den misstända ordentligt.

Har köpt två nya tändspolar och en ny kil eftersom kilen var av.....

 

Båten är fulltankad,batteriet är fulladdat, ny kil, svänghjulet åtdraget ordentligt och med två nya tändspolar samt nya tändkablar monterade så är jag redo för morgondagens tester!!!



Senast ändrad av tkntkn | 29 augusti 2008 | 00:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var kilen av så har du felet där ,för då blir tändningen helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då ska jag sammanfatta denna tråd..   SkrattandeSkrattandeSkrattande

Åker ner till sjön med båten, lite lagom duggregn.. men det har inte hindrat mig förr.

Startar upp båten och den startar direkt och den håller sig kvar på tomgång, ingen misständning överhuvudtaget, HOPPAS DEN FUNGERAR tänker jag. Lägger i växeln och tuffar ut förbi de andra båtarna vid bryggan. När jag kommit ut ca 25m så trycker jag på gasen och DET FUNGERAR!!! SkrattandeSkrattandeSkrattande   HELT UNDEBART!!!

Åker runt i kanske 30 min och bara ler i regnet, kör fram och tillbaka och testar lite olika varvtal och det känns hur bra som helst, vill inte maxa ännnu men upp till 35knop testar jag och det är inga problem alls, ringer sedan min kompis som hjälpt mig en hel del och berättar att det funkar. När vi pratat klart och jag ska åka iväg så går det inte att lägga i växeln....... F*N tänker jag nu har växeln rasat Skrikandes, lyfter bort kåpan och ser till min glädje att det endast är växelarmen som lossnat eftersom skruven inte sitter kvar där.. Vad gör jag nu då?? Inte ett verktyg med mig i båten och jag kan se skruven ligga nere på botten i motorn. Blir till att ro eftersom jag inte lyckas få i växeln med handen, verkar som det behövs ett mer distinkt drag som jag inte kan få med armkraft direkt på växelarmen. Sen kom jag på att jag hade hemmanycklarna med mig så jag tar nyckelringen därifrån och sätter fast växelarmen med den och då fungerar det igen!!! Åker in till land och plockar upp skruven till växelarmen och sätter dit en ny sprint. Och båten går alldeles underbart bra !!!SkrattandeSkrattandeSkrattande 

STORT TACK TILL ALLA SOM KOMMIT MED IDEER OCH TIPS SOM BIDRAGIT TILL ATT JAG NU FÅTT MOTORN ATT SPINNA SOM EN KATT!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis - snyggt jobbat! Du visade på en beundransvärd uthållighet. Njut av det som är kvar av säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig för dig. Ber om ursäkt att jag tipsade dig om att 266 ohm verkade korrekt men på dom senare OMC motorerna med CDI tändning så säger verkstadshandboken 275 - 50 ohm.

Jag kollade nu i en annan handbok som jag har och den täcker från 1965 till 1979 och den säger maximum 3000 ohm. Ett litet fel av mig men huvudsaken att det fungerar nu.

Andra motorer av andra fabrikat brukar ha ca 200 och upp till 6-700 ohm det är min erfarenhet.

Glad båt höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är även cd tändning på denna motor ,tändspolar sekundär 1700-2700ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...