ingeberggren 0 Postad 17 Juli , 2008 Har en Sea, Ray 268 med 330hk, undrar om någon kan tipsa på propeller somn passar, har en 16*16 3bladig aluminium i dag, men har svårt att komma upp i plan, samt marchar ca 22knop vid 3300, och topp 30knop vid 4400, mottager tacksamt tips på lämpliga storlekar på propp Inge B Senast ändrad av ingeberggren | 17 juli 2008 | 22:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 17 Juli , 2008 hmm lät som lite lågt varvtal på topp. vet du va motorn helst ska ligga i mellan på maxvarv? ja funderar på om inte du ska ha en propeller med en aning mindre stigning på eftersom du nämner att d är trögt o komma upp i plan.. samma storlek ska du säkert ha iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Juli , 2008 ... jaha ! Maxvarvet är det inget fel på när man har en 7.4 Och man ska INTE ha en mindre stigning på proppen ! .. om du kan tycka att lite högre marchfart på samma varv och inte massa ''knop''på top så skulle en 4 eller 5 bladig propp kunna funka . Ett varvtal mellan 3200-3500 vid marchfart är att föredra. En firma som heter Propellertrim och finns i Sthlm kan hjälpa dig i denna djungel ! Det dom inte vet om proppar ...finns inte !!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 17 Juli , 2008 k ha dee Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 17 Juli , 2008 ..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 17 Juli , 2008 okej. ha det du kan väl mer än mig i guess.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 17 Juli , 2008 så på den här tråden behöver ja inte hjälpa till nåt mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 18 Juli , 2008 Jag körde med en 3 bladig Rostrfi Mirage 19....fasen också. Vilken siffra va vilken...19 stog det på proppen i alla fall. Med den så macha jag 25 och maxa 33. Lämnade in den på service kosta 3500:- å fixa men en ny kostade 8300:- så det va det värt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser