Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Terrafobica

Svajankring

Rekommendera Poster

Så har man då varit ute en vecka i ett blåsigt Stockholms skärgård med nya segelbåten.  Första segelturen i mitt liv faktiskt och det var stundtals riktigt roligt och stundtals riktigt skit.  6 knop i medvind med bara storseglet mellan Jungfruskär och Långviksskär var härligt.  Men all motvind i 12 m/s var mindre kul.  Men nu till frågan:  båten jag har är en Bavaria 31 Cruiser med den korta kölen.  När vi kom in i Grönskärsfladen vid Jungfruskär så var det rejält blåsigt med västliga vindar, de enda vindar som kan leta sig in i fladen så klart.  Den enda skyddade klippan var knökfull, så det blev svajankring itt i viken.  Det låg en del andra båtar där på svaj, och de låg så fint med fören i vindögat, men inte min.  Nu förstår jag varför det heter svajankringFlörtför nog svajade det alltid.  Fram och tillbaka, fram och tillbaka hela tiden.  Jag hade ett tiokilos bruce med 40 meter lina ut från fören och linan var spänd som en fiolsträng och det var jag också.  Först så hade jag linan lagd i halkipen på stybord.  Sedan flyttade jag den så att den gick ut rakt framför båten över peket, ingen skillnad.  För att våga lämna båten (jycken måste ju i land och pinka) så skruvade jag bort mitt femtonkilos bruce från ankarspelet i bak och rodde ut det framför båten med 40 meters lina som lades så att de båda linorna bildade ett V.  Svajningen fortsatte likadant ändå men jag kände mig säkrare och kunde lämna henne där ute för lite grillning i land.  Är det någon som har en förklaring på detta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Hej Håkan och välkommen hem Glad

Vissa båtar har tendensen att snurra mer än andra, min likaså. Det har jag avhjälpt med att lägga en plätt/ ett litet ankare i aktern så att den inte snurrar då jag vill att den ska vara rätt. Oftast när man vill ha vindstilla i sittbrunnen vid matdags o.s.v. Annars så får hon snurra.

Nu till lite frågor:
Skönt att det gick bra iaf. Vad var det för grej dom böt vid bullandö?
Och jag tänkte på det där med förseglet vi snackade om, behöver du ta ut hela seglet. Iofs så blir det ju en del kast när man seglar i skärgården och en massa slående fram och tillbaka. Men det kan inte vara så jobbigt, du får gå längra mellan slagen. Båten din går nog bäst på en kryss tror jag, vi får göra sällskap på någon längre tur någon gång. Gävle kanske Flört

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Modern elektronik du vet Obestämd  Det var den elektriska stoppsolenoiden som hade sagt upp sig, men det gick ju att stänga av motorn manuellt tack och lov.  Men Brohälls på Bullandö fixade det på mindre än ett dygn fast de var tvugna att ta hem reservdelen från Göteborg, snabbt, eller hur.  Dessutom passade vi på att äta gott och duscha av oss några dagars resesmuts.  När det gäller svajankringen så får jag väl ro ut ett litet reservankare akterut istället då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Ro och ro, nej det räcker nog om du släpper ut det för att ligga still ett tag. När du gjort det straffar du in i fören så ligger du bra. Sedan släpper du ut i fören och tar upp i aktern. Sen så sover du gott sedan Flört. Kolla in lite ankringstips, det finns både här och på fendern. Framförallt viket ankare du bör ha för den och den botten etc. Bruce är bra, likaså delta. Kanske t.o.m bättre. Viktigast är att inte vara rädd att släppa ut mycket lina/kätting. Men det vet du. Ha det bra, nu ska jag sitta vakt. Karin hälsar.../ Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kul med folk som vågar kryssa med nya båtar. Jag har en gammal seglare som beter sig lika vid ankring. Eftersom jag är lat så får rumpan hänga mot vinden. Båten ligger då helt still. Dirken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är nog ganska vanligt. I.a.f. har de fyra segelbåtar vi har ägt seglat vid svajankring. Såvitt jag vet finns det tre sätt att lösa problemet. Två har redan nämnts här, nämligen litet ankare i aktern eller att svaja med vinden in från aktern. Det sistnämnda fungerar oftast bra, men då har man det tyvärr blåsigt i sittbrunnen och kluck i aktern. Det abslout bästa, men ganska okänt, är att hissa en liten segeltriangel, t.ex. en stormfock i akterstaget och hårdskota den midskepps föröver. Man kan också tänka sig andra arrangemang beroende på båtens och riggens utformning. Huvudsaken är att det finns ett litet segel -och det kan verkligen vara litet- som är midskeppsskotat akterut. Fungerar klockrent. Ser proffsigt ut ocksåGlad

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart.  Jag har ju dessutom ankarspel i aktern så visst skulle det vara smidigt om det nu inte var för det faktum att jag har sovkabinen i aktern.  Med aktern mot vinden KLUCKAR det förskräckligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som någon skrev tidigare så är det vanligt att båten går fram och tillbaka vid svajning. Speciellt gäller det båtar med fenköl och med ett vindfång i fören vilket en rullgenua utgör.

Jag svajar nästan alltid och har gjort det de senaste tio åren med tre olika segelbåtar, svajar nog minst 30 nätter på en säsong och har inte råkat ut för att ankaret har släppt men i vissa fall draggat en bit under natten.

Jag skulle aldrig lägga ut ett akterankare vilket bara ställer till med trubbel då vinden kantrar och kanske vrider 180 grader. Det jag däremot gör är att lägga ut mycket kätting om vindarna väntas öka. Normalt 3 gånnger djupet men upp emot 5 gånger om jag känner mig osäker.

Om du har för kort kätting kan gången fram och tillbaka lossa ankaret vilket undviks om du har mycket kätting ute. Har i år fått sytt ett ankarsegel som jag hissar på akterstaget vilket verkar minska rörelserna betydligt. Det första seglat var för litet så nu har jag ca 3m2 uppe i akterstaget om jag svajar och det blåser mycket.

Men du behöver inte vara rädd för fenomenet för det är normalt och undviks om du ankrar med aktern mot vinden men det ger en massa andra trista fenomen så fortsätt svaja som du gjorde i helgen.

Om du använder lina så måste du ha rejält mede kätting mellan ankare och lina.

Lycka till

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...