Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Micke66

Motorlivslängd ?

Rekommendera Poster

Jag och min fru söker just nu efter en annan båt på nätet just nu. Vi kikar på ungefärligen 24 fots båtar med midcabin, och är väl rätt sålda på båtar av amerikansk stil. Typ Sea Ray 240, Regal 242, Glastron 249, Chris Craft 240.

Men en sak som jag reagerar på är att så många, inte allt för gamla båtar har nya motorer. Så min fundering är, hur länge brukar de hålla egentligen? Finns det någon som kan ge ett generellt svar på detta. Jag inser att det måsta bero bland annat på om de gått i hav eller sjö, när de har sjövattenkylning.

Micke/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, du är på rätt spår... För det första pratar vi om gjutjärns V8:or, konstruktionen är gammal och beprövad och det är tekniknivå järnspett...

En motor som sköts med olje, filter byten och som går med glykol i kylsystemet (slutet färskvatten system) håller hur längs som helst, bara du inte övervarvar motorn.

( Jag har 2 st 5,8l ford V8:or som är orginalmonterade 1989 med färskvattenkylning, dessa fungerar utmärkt, och jag kör ca 100 tim/säsong )

Har man sjövattenkylning och kör i saltvatten, så minskar ju livslängden på motorn avsevärt, och inte pga slitage utan på rost.

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Visst, långvarigt användande i hårt saltvatten utan bra skötsel (service, urspolning med sötvatten efter körning osv) minskar ju så klart livslängden, men jag tror många missar konserveringen på vintern med så blocken fryser sönder så de tvingas byta block eller kanske väljer hela motorn till en modernare modell = ny motor.

Dessutom tror jag det är så att skruvar man ej själv utan lämnar in till marina så kostar det så pass mycket att renovera så ett byte till ny kan vara ett vettigare alternativ, därav ny motor många gånger med.

Hade tidigare en dc med original drivlina från mitten på 80 som var i bra skick för sin ålder, dessutom import från US, den var alltså ca 20 - 25 år gammal...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om ovanstående - dessutom är det många som knäcker motorerna/topplocken p g a överhettning orsakade av igensatta limpor, dåliga impellrar, kassa termostater m.m.

En V8 som får bra service, smörjning och kylning är i princip odödlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen om man går från bensin V8 till Penta dieslar så kan dom gå i 10.000 timmar och mer om dom sköts rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Mercruiser 5,7 l V8 som har gått i Florida tills ca: 99 Båten är från 90 och enl, kvitton är motorn bytt 98 men jag tor det är en renoverd som lades i. Den byttes pga, frostskada. Dom fick ju vinter där ett år :)

Vår är havsvattenkyld och funkar klockrent, kan inte säga att den är pedantskött. Första fyra åren vi hade den så gjordes bara oljeservicar. 5:e året tyckte vi att den skulle få sej en rejäl service. Det var då problemen kom pga, stolpskott till mekaniker. Det har tagit två säsonger att få den och gå riktigt igen men nu gör den det iaf.

Vår är havsvattenkyld och många hävdar att dom är skrot efter 10-13 år men vi har inga problem med vår som förmodligen är 18 år...

Vi lärde av mistaget att göra en storservice som egentligen inte behövdes. För vår del är det bättre att köra tills det rasar då en utbytesmotor inte är så dyr. Servicen kostade mer än hälften mot vad en ny motor skulle kostat... :(

Mao, det är bra motorer men servicen är asdyr om man inte kian mecka själv, kan man det så är det inga problem, med meka menar jag service och byte av slitdelar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, de håller länge om man sköter dem.

Men om man säger så här: Hur länge håller de om de sköts som de sköts i allmänhet?
Jag är ute efter att få den där känslan som man kan ha när man köper bil. Ni vet: det är sällan det är fel på en motor som gått 10 000 mil, men när den passerat en bit över 20-25 000 mil så är det dags att se upp.
En bilmotor kan man ofta få ur 30 000 mil ur, om man sköter den.

Tackar för alla intressanta svar hittills Micke/Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om du vill använda och ha nöje av båten, så skaffa en båt som har utombordare. Vill du pyssla om båten och tycker om att meka skaffa inombordare. Ägde själv en 21 fotare med en splirrans ny VP130, kommer inte ihåg allt som strulade men en del: Strömfördelaren, Impeller, Förgasarna, Läckande kylvattenrör i ansl. till limpan tillslut så blev det spricka i toppen pga. överhettning. Allt var nytt hade gått max 60 sjömil.

Besvärliga att att meka med, oftast sitter dom trångt och djupt nere. Oljebyte och filter är oftast besvärligt att byta, hade man varit korsning mellan bläckfisk och orm hade det säkert varit lättare att greja med dom. Har snackat med andra båtgrannar och en del av dom har samma erfarenhet oxså.

Det ända positiva jag kan se, är att dom oftast är tystare jämfört med utombordare. Bränsleförbrukningen vet jag inte, tror inte den drar mera, snarare tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som svar på trådskaparen frågor/funderingar om V8or så kan man lugnt säga att allt som vårdas håller hur länge som helst .Min motor är från -86  ( en V8  305  230hp )  och att det rasar för en del folk är att den inte är underhållen och att man/dom varvar för högt och för länge . En klassiker !   Som alltid så ska det sunda förnuftet finnas till hands när man kör en gammal V8 .Fullgaskörning på en gammal motor är rena döden !!!!Lugnt och fint på 3000 till 3500 varv .

 Dom delar som är extra viktiga att underhålla .förutom olja och filter , så är det limpor och knän !!!!!!! Helt klart en stor felkälla på om flesta V8or . Man får inte vänta till det händer något innan man uppdaterar , sånt gör min INNAN något händer !!

Summa kardemumma ....  att en motor är utbytt är för att dom inte sköter om båten /motorn , sen kan det pajja en då ..men det är nog mer sällan !!!!!!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp igen.... jocke har hittat huvudet på spiken..

Vet säljaren inte hur motorn är skött be en mek att kolla lite, när du provkör ta med en laserthermometer och 'skjut' lite överallt på motorn... enda stället tempen skall vara närmare 100 är på limpans infästning till toppen, där är 2 cm utan vattenmantel = rent grenrör. lyssna efter 'tickande' & 'slamrande' ljud som kan vara lager eller felinställda lyftare.

Hur fin/ful motor/limpor/knä är i färgen har INGET med motorns maskinella skick att göra, men det är lätt att luras av en fin motor och fint motorrum - och tvärt om....

Är du osäker be om kopia på komp.provsdiagram.

Och visst kan saker pajja, har ibland inget alls med skötsel eller märke att göra, det händer för ALLA motortillverkare lite då och då.

Du får nog försöka göra en egen bedömning av säljaren och vad du tror/bedömmer att han/hon har för suntförnuft, det brukar man märka ganska snart om det är ngn som har känsla för grejerna eller om det är en 'fullgas framåt och fullgas i bryggan typ'... eller ta med någon du känner som du litar på som kan hjälpa dig med denna bedömning.

Om timräknaren/arna fungerar och står på 3000 tim eller mer kan du räkna med att det motsvarar ca 30000 mil i en lastbil - den kan gå 3000 tim till eller bara 3.

Jag pratade med en norsk båtägare idag, hans stålbåt är bygd 1969 i Tyskland och väger lite drygt 30 ton och har 2 st orginalmonterade Mercedes 6:or... dessa har gått 15000 timmar var.... allt beror på ägaren/arna.

/RC




Senast ändrad av RCarlsson | 19 juli 2008 | 20:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

....och så finns det motorer och motorer !

OMC  går bort , Ford är inte alltid med på banan och dreven lika så !

( får jag på skallen nu?) 

 

Mercruiser är likamed billiga delar och lättmekat !

Volvo Penta är också USAmotorer fast med lite olika lösningar , och lite dyrare !

-Kända märken är att föredra .

// JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det där med omc och ford får du allt ta tillbaka jag har en omc 502 king cobra och motorn är en cheva och drevet är ett urstarkt näst intill sprängsäkert konkopplat king cobra drev som enligt min mening är starkare än mercruiserdreven som ju behöver drevdusch för att hålla med lite rejällare motorer och vad det gäller dom mindre cobra dreven så funkar dom jättebra om man sköter dom som alla andra drev ska skötas doch hadde cobra dreven problem med växelvajrana på 80-talet men dom byttes ju ut på garanti.omc har använt både cheva och ford som många andra tillverkare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå, Volvo Penta och OMC finns med både cheva(5,0-305 & 5,7-350) och ford(5,0-302 & 5,8-351)-block och faktiskt även som Mercruiser!!!! Båda fabrikaten är av tekniknivå 'järnspett' och konstruerades på 60 talet.

Blocken & topparna är av gjutjärn och tål det mesta utom övervarvning, men chevan (5,0-305 & 5,7-350)är vanligare motorer och därmed billigare i delar, samt lättare att hitta dom.

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att vissa av er jämför en marinmotores drift timmar med en bilmotors milantal. Skulle nog säga att det är som att jämföra äpplen o päron.

En marinmotor ( pratar om  bensin, diesel är lite annorlunda) i en planande båt jobbar på sitt maximala vridmoments urtag, ja nästan i alla fall, då båten går i konstant uppförsbacke. Detta är extremt påfrestande för motorn, dvs högt effekturtag, högt slitage, ger hög värme både i olja och kylvatten som måste avledas. För att undvika missförstånd så ska det också sägas att rätt temp är gynsamt för motorn runt 85-95° är nog det bästa. Sjövattenkylda går kallare vilket också ger högre slitage.

En bilmotor däremot går för det mästa på låga varvtal, hög växel, och rullar nästan utan motstånd. lågt effekturtag låg värmeutväckling lågt slitage.

Om vi bortser från rost så är 1000 timmar på en marinmotor bra mycket mer än 10000 mil på en bilmotor, slitagemässigt.

Skulle nog tippa på att en V8:a eller V6:a börjar ha gjort sitt runt 1500 timmar, finns naturligtvis motorer som går längre, men hästarna börjar nog rymma fältet ju mer timmarna går.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

egenteligen så finns det bara fyra orsaker på livslängden som man ska tänka på sköttsel,saltvattenkörd,kylsystem,timmar. Glöm inte drevet det kan bli en stor kostnad om det inte är skött som det ska.Det bästa är att prova lyssna och titta ta reda på fakta vilket maxvarv har båttypen med denna motorn och denna stigningen på propelern klarar den detta utan protester håller motorn tempen låter den fint utan vibrationer har den rätt oljetryck såna saker har alltid jag kollat på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... jag brukar tänka så här , den båt man köper ska vara så pass vettigt pris att man kan i kalkylen planera in en renovering / uppdatering både på motor och drev .Att göra den blundern att ''köra tills det rasar''  brukar kosta många gånger mer slantar .Fördelen med detta ingrepp är att då VET DU  att det är ordning på grejerna ... kan vara en nog så bra trygghet !  

-Det är inte lätt att ha båt ... men de är det värt !!!!!!!!!!!!!!!!Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

jag har en Glastron 249 med en Volvo Penta V8 från 99 med sjövattenkylning, den går hur bra som helst. Många sätter in färskvattenkylning i efterhand men det kan vara sämre och orsaka överhettning.

Sköter man grejjorna och byter olja på hösten innan upptagning så förlänger man livslängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en Sea Ray 240, med Merc 5,0 efi/Bravo III med ungefär 350-400 tim gångtid. Så sköter jag den, så har jag nog många sköna timmar på sjön.Glad

Tackar för alla inlägg

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...