Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
larslasse

Bygga en båt

Rekommendera Poster

Jag har en naiv dröm om att bygga en egen båt. Har en mindre plastbåt idag som jag renoverat och det är den enda praktiska erfarenheten jag har. 

Skulle vilja bygga en 28-34 fots plastbåt med ett ganska vasst skrov och förhållandevis enkel kabin. Jag kommer använda den mer för transport och dagsutflykter. mindre till övernattning och långkryssningar.

Den ska gå snabbt på öppet vatten och marcha runt 25 med en topp hastighet på ca 40 knop. Motorerna bör troligtvis vara någon form av turbodiesel. 

Liknande båtar kan vara Boghammar transport eller Gurami. Delta har också liknande kvaliteer.

Jag inser att det är ett femårsprojekt, att många tjänster måste köpas och tror att det kommer kosta mig mellan en halv och en mille, mycket beroende på motorval.

frågorna jag har till att börja med är.

1. var kan jag hitta ritningar till något som liknar boghammar, gurami, delta båtar?

(kan börja där och sedan låta en konstrukör ev. rita om vissa saker.)

2. planen är att hitta en form eller t.o.m. köpa en färdigt skrov. frågan är vilket som skulle passa och hur man får tag på det?

Vet att man kan köpa boghammar magnum skrov uppe i norrtälje men dom är aningen små.

3. Vilken typ av motor, motorer bör jag använda? 

funderar på  dubbla volvo pentas d4.

4. som ni förstått så har jag tänkt bygga i plast men många tycker om aluminium som också är lättare att bygga i. Vad rekomenderas?

Nån som känner någon som har något liknande får gärna höra av sig med en mail adress.

Mvh

lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtbyggeri!kul grej,jag har ritningar till allehanda fartvidunder till sjöss, däribland Motortorpedbåtar i skala 1:10,ok din båt blir nog något mindre och långsammare! gå in till ditt stadsbibliotek och låna där böcker om plastbåtsbygge,fråga på erikssons båtvarv Ingmarsö,etc skall leta efter folk som byggt här i närheten,Lund lovar att sända deras adresser till dig! Lycka Till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

svarasara!

Stämmer det du har skrivit eller dagdrömmer jag? Har du ritningar på motortorpedbåtar?Skrattande

Skala 1:10....låter nice.......blev verkligen nyfiken!

Vilken/vilka båtar är det, är galet intresserad av torpedbåtar (kolla profilbilden i min sjöbod)........

Hoppas att få höra från dig!

/Ted

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för ditt svar. Jag ska kolla mer i böcker. Rekomenderar du att köpa ett färdigt skrov eller tycker du jag ska försöka få tag på formar och plasta själv?

Problemet som jag förstår är att få loss formar. Alternativet är naturligtvis att bygga i metall. 

Vad skulle du rekomendera?

Lasse

post-10004309-1394235551,0283_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...