skidoo 0 Postad 17 Juli , 2008 Hej, jag o min sambo ska dra ner vår båt till Öregrund o åka till Sthlms skärgård, har bokat gästbrygga en vecka på sandhamn men vill ha tips på smultronställen o allt möjligt, aktiviteter mm! Tacksam för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svartasara 0 Postad 17 Juli , 2008 smultronställen var det! köp er en båtkarta om skärgården där kan ni sedan själva hitta just ert smultronställe! det finns så många vackra öar och skär:Ingmarsö ljusterö dalarö gålö ...kolla från alnö till landsort och är ni intresserade av träbåtsliv och byggeri skall ni ta er till Åhland lycka Till i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Juli , 2008 Arholma - Landsort med Gotland, skriven av Lars Granat är oumbärlig ombord, jag har nästan läst sönder min på ett par år. Bra kartor över naturhamnar där han beskriver utförligt och rödmarkerar förtöjningsklippor. Han har också gjort specialsjökort över många ögrupper i Stockholms skärgård som inte går att leva utan se: http://www.hydrographica.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 17 Juli , 2008 Håller med föregående talare, Arholma-Landsort är oumbärlig. Det står också lite historia kring öarna och vad som finns för sevärdheter, förutom den viktiga informationen om bra naturhamnar mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 17 Juli , 2008 Är det en bilderbok eller måste man lära sig läsa Väster om Landsort har ni en enormt fin skärgård också, försök att ta er till Trosa eller Nyköping. Trosa är en gemytlig liten stad med allt. Gästhamn så klart. Ni kan stanna vid Koskär enormt vackert, lägg er på insidan. Gå över ön 50 meter sedan har ni klippor ut mot havet på andra sidan. En liten vik med sandstrand finns där också. Sedan har ni Fifång, en lagun härlig fast en hel del båtar brukar det vara där vissa tider. Bortom Trosa har ni laxholmskroken, fast dit brukar inte smörgåsbåten komma, likaså till Brunskären lite längre bort. Ringsön är den mest populära besökplatsen att ankra vid och njut av resan genom stendörren. Det var lite om arkipilagen väster om Landsort. Trevlig resa /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 18 Juli , 2008 På vägen ner kan ni lägga till i Finnhamn, sen ett stenkast från Sandhamn ligger Bullerö. Båda är värt ett besök. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser