Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
strandad

Båtfoton - råd önskas!

Rekommendera Poster

Pärlan förtjänar en serie vackra foton som gör henne rättvisa. Jag vill påstå att jag är en skapligt duktig fotograf men har aldrig tagit riktiga båtbilder förut. Så nu vill jag ha hjälp från er luttrade sjömän/kvinnor därute. Hur tar jag dom finaste, fräckaste och ovanligaste bilderna innan sommaren försvinner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid trevligt med bilder på båten under gång, sällan man tar sådana bilder på sin båt. Så ta hjälp av någon kamrat och ge er ut på sjön och fotografera båten till sjöss. Sådan bilder blir det ju lite liv över.

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog en kamrat en gummibåt o filmkamera, skickade ut honom i fjärden vilt filmandes när jag for fram o tillbaka. Det blev riktigt bra. Kul att titta på kulna vinterkvällar när längtan blir stor. Även foto i motljus när solen nästan är nere.Närbilder där du får med bara detaljer av båten, ex en vantskruv eller en snygg trädetalj osv. Även bilder på naturen där båten inte är i fokus. Tidiga mornar när daggen ligger kan ge väldigt stämmningsfulla bilder.

Jag absolut inget proffs, men med dagens digitala kameror så kan man exprementera en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, tidiga morgnar och kvällar tycker jag också ger mest känsla i fotona. Gärna spegelblank sjö där båten kan spegla sig i. Fick med en lågt stående måne i bakgrunden förra helgen på en annan båt jag fotade vid 21.30 tiden. Gjorde sig bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

försök att ta dem framifrån, från sidan när flytetyget är i rörelseCool

då får du de bästa bilderna om hon är i på gång, har tagit massor av foto på just båtar fartyg segelare marina fartyg såsom torpedbåtar spicaT121 minröjare jagare vedettbåtar visby o.s.v är medlem i flottans män .

försök oxå ta bilder på din ögonsten i kölvattnet från en båt bakifrån! om du ber någon ta bilder på dig komma farande rakt akterifrån på båten framför dig då får du en bild som heter duga! lycka Till!

hälsar gör svartasara (Hasse i Lund)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med alla tips! Att det ska bli morgon/kvällsbilder är bestämt. Det skapar ju bäst bilder annars också. Jag gillar era förslag på olika perspektiv. Tipsa gärna på! Jag använder tråden till att visa några alster när jag väl fotat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag varit ute på första fotostudien och några av alstren har jag lagt upp bland mina foton. Måste säga att det är inte så lätt som det ser ut att fota båt, det gungar ju en aning i båten man står i. Får hoppas jag får återkomma med fler bilder så småningom.

post-29005-1394235560,3728_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjéna!

Har du digitalkamera så är det bara att ta så mycket foton du kan.
Tidiga morgnar eller sena kvällar med solen bakom ett berg eller ett träd är ju alltid idylliskt.
Pröva dig fram.
Har man ett motiv ganska nära kameran på sidan och båten lite längre bort så får du mera djup i bilden.

Lycka till!!!

Kolla här: www.megabild.se/foton/05/index.html

//Lil-Bossan//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många vackra foton där måste jag säga! Speciellt Queen Elisabeth 2.3 var läcker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...