Sparre 5 Postad 16 Juli , 2008 http://www.blocket.se/vi/17179138.htm?ca=11_s Men hur är egentligen kvaliten på de här äldre modellerna? Kanske är ok ändå, med tanke på att motorn är made in Sweden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 16 Juli , 2008 Vilket fint exemplar du rotat reda på! Känns som kvalit'en är finfin även på de gamla tvålkopparna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 16 Juli , 2008 Men här har ni en båt vars kvalitè vida överstiger rycktet, nyare Bayliner båtar... http://www.blocket.se/vi/16903009.htm?ca=11_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 17 Juli , 2008 Ja den var en aningens fräshare! Vilket fint sätt du fick med reklam om din båt förresten! Får man fråga varför du ska sälja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 17 Juli , 2008 Ähum...Båten är tillverkad innan kravet på CE-märkning. År - 98 Kravet kom ju 1996, så..? Är inte detta lite vilseledande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 17 Juli , 2008 Kravet kom Inte -96 utan juni-98. Båtens tillverkningsår har dock ingenting med det hela att göra (om den inte är tillverkad före 1950) utan det år/datum som den togs in till Sverige är det som är intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 17 Juli , 2008 Så här står det på Sjöfartsverkets hemsida i alla fall:De gemensamma kraven i EES rörande båtar m.m. initierades av båtindustrin i Europa och infördes genom ett EG-direktiv 1996. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 17 Juli , 2008 Finns det nån bra Bayliner kvalitetsmässigt sett??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 17 Juli , 2008 Varför skulle det inte göra det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 17 Juli , 2008 Tar du en ficklampa och lyser utanför skrovet så syns det för jävla tydligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 17 Juli , 2008 Låter som du har en hel del erfarenhet av ficklampslysande på Bayliners och även andra båtar - berätta gärna mer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 17 Juli , 2008 Om du bara visste vilken dålig erfarenhet jag har av amerikanska båtar. Nu har jag en Svensk kvalitetsbåt med en skrovtjocklek på 2,5 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Juli , 2008 Även om jag varken är Baylinerägare eller motorbåtsägare utan seglare så tror jag inte ett dugg på att tjockleken på skrovet är lika med kvalitet. Att svenska tillverkare är konservativa och gör som man alltid gjort vet väl alla vid detta laget. Men en sak är säker tjocklek på skrovet gör bara båten tung, för många år sedan när man inte visste så mycket om plast och hur man skulle hållfasthets beräkna så drog man till med mycket plast för att vara på den säkra sidan men idag vet man mer och kan göra skroven lagom tjocka för att hålla vad dom är avsedda för. Övertron på att svensktillverkat skulle vara så bra är nog mer en skröna tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 17 Juli , 2008 Du har tydligen inte sett SVT Plus om båtar.....när pollaren lossnade från däck pga för tunt skrov vid en normal förtöjning. Båten en Norsk som är tillverkad i Litauen. Det är sant , min båt väger mycket men jag känner mej väldigt trygg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 17 Juli , 2008 Jag såg det också, och tror att pollaren hade flugit ur ditt däck också om du förtöjde som ägaren gjorde. Pollaren är liksom inte till för att hänga båten i... ;-) Sedan var det annat som var skit på båten... Hursom, en Bayliner var det ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 17 Juli , 2008 Jodå jag har sett programmet. Men det var väl inte frågan om tunt skrov utan dålig konstruktion i infästning i DÄCKET. Likaså precis som peter-K skrev så verkade det inte som man förtöjt rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 19 Juli , 2008 En norsk båt som är tillverkad i Litauen ja d kan man tollka på olika sätt. Men att skrovena är tjockare på Nordiska märken är en myt och ja d var kanske så förr men idag är d minst lika mycket plast i skrovet på en Jänkare som d är på en Nordisk.. För skulle d vara sådan skilnad ja då hade väl jänkebåtarna inte fått säljas här eller??? D finns hårt väder även runt Usas kuster och ja skulle bli mycket förvånad över om alla båtarna sjönk för att dom var så tunna i skrovet och inte stod pall för en liten vindpusst.. Sedan så faller ju ditt resonemang ganska rehjält när du säger att bara för att en båt väger mycket ja då är den plötsligt jätte säker och har en skrovtjocklek på minst 30cm.. Hmm hur bra är det för bränsleekonomin och åkkomforten om man släpar runt på 2 ton dövikt.. Ska man jämföra liknade båtar så får dom vara just lika. Och ja vissa nordiska båtar har ett överskott på Trämaterial och d e klart detta kanske väger några 100kilo extra. Men att påstå att skrovena skulle vara skräp och helt värdelösa ja d köper jag inte d minsta.. Bayliner har iaf tagit hand om sina problem och bättrat sej d ska dom ha en Eloge för. Uttern ett välkänt nordiskt märke har samma problem med sina båtar nu som bayliner hade på 80 talet och dom tar dessutom rätt bra betalt för sina båtar.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dea_F23 0 Postad 19 Juli , 2008 Undantag gäller för båtar tagna i bruk inom EU före den 16 juni 1998. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____8679.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 19 Juli , 2008 Det finns Amerikanska båtar med minst lika bra kvalitet om inte bättre än det bästa skandinavien har att erbjuda. Little harbour, Bertram, Legacy, Albermarle, Carolina classic för att nämna några. Ta ut en Bertram i 15 m/s utanför Sandhamn tillsammans med vilken annan jämnstor skandinavisk båt som helst så får du se vilken som ger upp först. Garanterat inte Bertram. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TenZer 1 Postad 20 Juli , 2008 Du kan nog vara lugn, ryktet om kass kvalitet berör väll i stort sett enbart 80-90 talsbåtarna storlek >30fot. Flybridgebåtarna om 32fot är riktigt välgjorda, den som säger någonting annat har nog aldrig varit ombord på en. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 20 Juli , 2008 hmm.. min 2955 Avanti (30 fot peke och badbrygga) har 20 graders V botten (deep V)..1989 års modell... Vet inte om ni känner till Segelbåtarna Fantasi? Grabbarna som har det varvet som bygger båtarna från grunden i Källviken har alltid sagt precis som alla andra - att Bayliner är skit mm mm.... TILLS jag och min kompis kom dit med våra 2955:or och skulle lägga in teak i kompisens båt... Dom har ju nu rotat runt i kompisens båt ordentligt och är mycket förundrade över rycktet kontra den verkliga kvaliteten, dom säger att det är otroligt så lite folk vet som snackar.. -dessa båtar är inte på något vis sämre än andra båtar i samma ålder och storlek, vill man ha plast invändigt är detta en kanonbåt. Diskutionen ang. Bayliner tar nog aldrig helt slut tyvärr, men det känns bra att kunniga och duktiga båtbyggare ändrar uppfattning så totalt. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 20 Juli , 2008 Det finns hur många fina mindre 80-tals båtar från USA som helst. Blackfin, Grady white, Fortier, Boston Whaler, etc. Titta t.ex. på den hära båten från Blackfin och gissa vilken som håller bäst utanför Sandhamn i blåsigt väder, Blackfin eller Coronet. Men nu väger 27 foots båten från Blackfin över 4 ton och är onödigt kraftig för Svenska förhållanden. USA är stort. Man kan hitta allt dära, bra och dåligt. Jag hörde att det finns lika många båtar över 25 foot enbart i Florida som i hela Europa. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 20 Juli , 2008 Här är min teori om Bayliner (som för övrigt brottas med samma problem i USA). På 80-talet kom Bayliner med storvolym och mycket låga priser. Många som annars inta hade köpt båt köpte en Bayliner för dom var så billiga och man fick mycket för pengarna. Men baksidan är att nya båt ägare och om man köpt något billigt så vårdar man det sämre och många Bayliners blev mycket misskötta i mycket större utsträkning än andra dyrare båtar. Även en Bertram blir skräp om den inte vårdas. Många 80-tals Bayliner i klart mycket bättre än sitt rykte även om på vissa modeller man möjligtvis sparade i överkant. Bayliners 80-tals linje fick två betydande konsekvenser. Det dyrare konkurenterna fick optimera och båter blev billigare utan att kavliteten blev nämnbart lidande (bra). De riktiga kvalitets tillverkarna som t.ex. Bertram gick under (synd). Det här ar liknande som vad Bavaria gör på segelbåts sidan nu. Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 20 Juli , 2008 Ang Bayliner , jag säger inte att det är så här men jag vill ändå citera vad jag hörde i hamnen Bayliner är som Aids... har man väl fått det blir man aldrig av med det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 20 Juli , 2008 Jaa, det finns faktiskt en schysst Bayliner. Hittade den på nätet: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bayliner2650 1 Postad 21 Juli , 2008 Vill bara säga till dom som aldrig haft en Bayliner...Sluta snacka så j-a mycket och prova en istället......Ni kommer att bli positivt förvånade..Jag har en 2655-89 och är kanonnöjd... Tack för ordet och ha en skön båtsommar, det ska jag ha...... Senast ändrad av bayliner2650 | 21 juli 2008 | 14:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 11 Augusti , 2008 Tack Strandad :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser