strandad 0 Postad 16 Juli , 2008 Efter att ha hört att en båt utan namn är lika med otur så tänkte jag slå slag i saken och döpa min pärla. Att jag nyss dessutom fick lägga ut 15' på båten efter en navigeringsmiss hjälpte väl också till i beslutet att båten måste ha ett namn! Kan ju inte bli mindre otur i alla fall! Nu har jag kollat runt lite i trådarna här på MG och det finns massor om båtnamn men inga som handlar direkt om själva ceremonin. Hur går man egentligen tillväga när man döper en båt? Hur har ni gjort? Tack på förhand/ Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 16 Juli , 2008 Hittar på ett bra namn och sedan slår man upp champagne och dricker ur det för det är alldeles för dyrt att slå sönder flaskan mot båten. Dessutom kan du skada båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 16 Juli , 2008 Nja, är det verkligen så enkelt. Har hört att det ska vara ett kvinnonamn på sju bokstäver och så ska man ha en jungfru att pinka i kölsvinet också. Eller så har jag fått allt om bakfoten. Whatever. //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 16 Juli , 2008 Vi döpte båten i champagne, precis som det ska vara. Vi hällde över en skvätt i en plastpåse som vi knöt fast i ett snöre och smackade sönder mot stäven, utan plastskador! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 16 Juli , 2008 Spritmissbruk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 16 Juli , 2008 Jo, nog har du blivit felinformerad alltid ta reda på vad ordet kölsvin betyder så förstår du varför. Inte så lätt att pinka i ens för en jungfru. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svartasara 0 Postad 17 Juli , 2008 här får du av mig ett passande namn .. MOSTERNILLASNACKSKOTT av svartasara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
svartasara 0 Postad 17 Juli , 2008 i all sin glans stod ett kölsvin och viftade på sin svans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 17 Juli , 2008 Mycket underliga svar måste jag säga utan att ha sagt för mycket. Båtens namn är redan bestämt så jag behöver faktiskt mest råd hur själva ceremonin går till. Att använda plastpåse kan ju vara en idé..? Har ni några fler råd? Några vackra ord, nån speciell champagnesort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 17 Juli , 2008 Mja, både och. Ursprungligen var det väl namnet på en längsgående förstärkning, men idag syfter det i allmänhet på utrymmet under durkarna. Kom inte på någon bättre översättning av bilge. Ursäkta Strandad för att inte svara seriöst! Det finns faktiskt ett engelskt cermoniel som börjar: For thousands of years, we have gone to sea. We have crafted vessels to carry us and we have called them by name. Kommer inte ihåg resten, men det kan du säkert googla fram. Mea culpa //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 17 Juli , 2008 I värmland brukar vi öppna dyvikan o sedan spraya med en 2 liters tryckspruta från biltema fylld med hembrannt tills man bara ser tampen man förhoppningsvis har gjort fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 17 Juli , 2008 Vi döpte båten i våras, ett glas champagne var ett till frugan ett till mig och ett till båten, som jag slog rakt över fördäck, sen drack jag upp resten.... Jag körde med Gula Änkan, passade bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 17 Juli , 2008 Inget illa ment Icesteppe! Jag hoppas alla fortsätter posta om era båtceremonier. Jag hittade dessutom fortsättningen på den där vackra ceremonihymnen här: http://www.commanderbob.com/art19.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 17 Juli , 2008 Helt klart spritmissbruk....ni borde skämmas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
evelina 0 Postad 17 Juli , 2008 Är det inte så att om båten redan är döpt en gång tidigare, och skall döpas om är det en speciel ritual innan man genomför själva dopet .... Bara det inte går åt en flaska skumpa dit också....? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 17 Juli , 2008 Sju bokstäver var en nyhet. Efter en semestervecka till och i Stockholms skärgård och cirka 500 liter bensin så är hon numera döpt till Slurpan, däremot fick den törstiga damen ingen cermoni... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Icesteppe 0 Postad 17 Juli , 2008 Ett sista inlägg i dopfrågan: Det går mycket bra att använda vin. Champagne började man använda först på 1800-talet. Men se till att du inte kommer dragande med ngt jäkla bag-in-box-vin då blir Neptunus inte glad. mvh //Ilkka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 17 Juli , 2008 Svar till strandad Ceremoni? Jo senast jag begick så drastika ekvilibristiska handgärningar så var det varken champagne eller flaska. Vi döpte vår seglande segeljolle av typ Snipe (uttalas snajp) i expresso kaffe. Far (dvs jag) uttalde orden: härmed döper jag dig Padlington (det är båtens namn) och må du föra lycka med dig och giva oss sköna segelturer med lagom med äventyr och spänning på alla de vatten vi befarar med dig. och som ett offer från oss bjuder vi på detta starka livselixir. Offer för det är skepparens dyraste favorit droppar som v med välsignelse ger dig. Därpå hällde far (dvs jag) en skätt ur expressokoppen över stäven på Padlington och sedan målade han dit namnet med en smal pensel och vit Alcro köksfärg/servalack. Kan så här många år efteråt bara intyga att offret var till ynnest för båtgudarna och bringade mycken glädje med seglatserna. Sammanfattning. Gör hur 17 ni vill. Det är bara skrock och trams men det är kul. Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser