Gäst B Rider Postad 2 Juni , 2004 hej. Jag har en 17 fots bowrider med en75 hkr mercury och frågan jag har är att vid gaspådrg så vill båten luta åt barbord. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst z Postad 2 Juni , 2004 felfördelad vikt? låter skumt för annars brukar väl båten räta ut sig när det går fortare om den lutar innan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Myggbetet 2 Postad 2 Juni , 2004 Har samma problem på min Selco ibland. Oftast så hjälper det att försöka jämna ut viktfördelningen, men ibland får jag känslan av att den drar ner åt något håll ändå. Ju mer man gasar jue mer lutar båten. Hoppas det finns någon som vet vad detta beror på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst uFFE Postad 2 Juni , 2004 Ingen aning vad det beror på , men fixa trimplan så slippper du fenomenet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Allvarligt talat! Postad 2 Juni , 2004 Skojar ni eller? En ledtråd: Om ni tittar ned i vattnet, precis bakom båten, strax under ytan sitter det en snurrande grej som kallas propeller. Det kan ha med denna makapär att göra... tänk skovelhjul... Om ni inte kommer på det finns svaret här, http://www.batnytt.com/artiklar_bn/index.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst poff Postad 2 Juni , 2004 Jo, men hans båt lutar ju åt babord, så såvida han inte har en vänstervridande propeller så är det ju inte det... Läs igenom det nogare innan du tror du är käck...du kanske oxå skulle ta och kolla den där länken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
asok 0 Postad 2 Juni , 2004 Det är möjligtvis inte så att du har ett trimplan som fastnat på ena sidan? Bara en dubbelkoll...=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EastSide 0 Postad 2 Juni , 2004 Det låter sannolikt inte som att det är propellerns fel; motorn känns inte överdimensionerad (och därmed skulle ha en ovanligt stark propellerverkan) och ju fortare en båt går desto mindre kurs och gånglägespåverkan på själva båten har en propeller rent teoretiskt. Möjligtvis att det finns skumma anledningar som har med riggens vinkel att göra - och då menar jag inte i förhållande och avstånd till akterspegeln utan till båtens lodräta mittlinje. Eventuellt eventuellt kan ju riggen vara sned eller så. Fast det är svårt att säga att det trots allt skulle ha med gångläget som du beskriver att göra... Det första som slår mig och som jag tycker låter mest sannolikt är att båten går för högt på kölen och av den anledningen välter och lägger sig lite på sidan i högre farter. Detta kan ju vara förklaringen om det är så att båten lägger sig mer på sidan ju snabbare båten går - och ju högre den går på kölen. Finns exempel på nya stora dyra motorbåtar för hundratusentals kronor som är felkonstruerade och har en vinglig eller sned planing pga av att den just går för högt på kölen - planingsytan räcker inte till i någon mening. Detta är nödvändigtvis inte samma sak som överplaning (men det kan vara det) och det behöver inte vara förknippat med risker i båtens egenskaper - bara irriterande helt enkelt. Antar att man inte kan göra speciellt mycket åt denna typ av problem utan det har med bottens konstruktion vad gäller form, grader och avbärare att göra. Kanske trim plan åtgärdar delvis eller helt. Hoppas båda ni som har problemet hittar orsaken och en lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Juni , 2004 Tack för tipset allvarligt talat Jag har kört båt i ganska många år nu, men fick ändå flera bra tips från denna artikelserie. Jag skall genast skriva till båtnytt och kolla om jag får använda dessa i min undervisning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kul_kille 0 Postad 2 Juli , 2006 Hej, lyfter upp denna tråden lite. Jag har en Marieholm Concorde med en 90 hp mariner -03 på. Den lägger sig också åt babord men bara när man kommer över ca 3500 varv och 25-30 knop. Tror nog att det är propellern som gör det men finns det något sätt att åtgärda det förutom att skaffa trimplan? Hjälper det om man hissar motorn t.ex.? Vad kan man förvänta sig för toppfart på en sådan båt och motor? Tacksam för svar, Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LarsaP 0 Postad 3 Juli , 2006 En polare till mig hade just detta fenomen och det berodde på att båten, precis som det nämns här, gick upp på kölen och tippade, den båten var en Ryds 480 styrpulpet. Det var ganska spännande att försöka balasera båten måste jag säga.. gick att få till diverse knepiga manövrar om man inte var på hugget. Där var nog problemet orsakat av att den var något övermotoriserad trots allt, standard hade den 30hk men vid detta tillfälle hade den 50hk i aktern. Trimplan på rigg gjorde susen, skulle tro att trimplan är enda lösning .. på rigg eller skrov. Há de Larsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kul_kille 0 Postad 3 Juli , 2006 Tack för svaret. På min går det dock ej att balansera båten, den lutar alltid åt babord och detta även om alla sätter sig på styrbords sida. Det måste vara kraften från propellern som gör det men jag vet inte hur man lösa problemet... Måste ju finnas mindre båtar med större motorer som inte beter sig så här eller? Skulle det hjälpa att byta propeller, hissa motorn, eller skulle som larsa skrev trimplan på motorn hjälpa? Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser