Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Seafl0wer

Tiltproblem på HONDA 40 1996

Rekommendera Poster

Halloj alla i sommarblåsten!

Var ute på långtur på Vänern med styrpulpetaren. Efter en excellent sjölunch på en kobbe vägrar tilten fälla ner motorn Skrikandes .. typ inte bra med mååånga distans till hemmahamn ... går att köra eftersom den inte är fullt upphissad, men måmga timmar kommer det att ta! Försöker lossa spärrskruven på riggen som ska frikoppla tilten men den är totalt fastärgad. Men efter försöken med skruven så funkar tilten igen och hemfärden går OK!

OK!

Serviceverkstaden (akt. HONDA) säger följande:

Troligen ligger problemet i elmotorn som driver hydrauliken. Den är ärgad på utsidan och kabelgenomföringen ser inte helt frisk ut. Frikopplingsskruven måste borras ut och ersättas.
Man rekommenderar byte av hela tilten (21.000 mtrl 2.000 arb). Detta eftersom en reparation är ett vågspel på en så gammal tilt, arbetskostnaden kan bli mycket hög.

Motorn är för övrigt i toppenskick enligt verkstaden som även gjorde en sedan tidigare beställd service, när dom kollade på tilten. Jag delar åsikten om toppenskick, eftersom motorn ALLTID fungerar klockrent, startar ALLTID och drar extremt lite soppa! Efter servicen spinner den som en katt :-)

Dom tyckte jag skulle tänka på saken, eftersom just nu fungerar tilten om man knackar lite lätt på elmotorn till den om den inte rör sig. Jag har verifierat det tipset, och det fungerar klockrent alla gånger som den strula.

OK!

Mina funderingar är då om man inte kan få tag på tilten billigare än 21.000? Seriöst ... 21.000 för en komplett tilt!!! Är det verkligen bästa priset?

- Privatimportera? Någon som vet någon sajt med billiga orginaldelar till HONDA?
- Beg tilt med garanti?
- Andra ideer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ju nästan en ny snurra för det priset. Annonsera på blocket efter en reservdels snurra. Kan finnas någon som havererat på ett eller annat sätt och som det inte lönat sig att reparera. Att lägga 23000 på en så gammal snurra är inte ekonomiskt försvarbart. Du kan säkert sälja den med detta fel och få en del pengar tillbaka på detta. Kan dock få tag i billigare reservdelar ifrån tex England om du har tur. Prova med Goggle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att spraya motorn med typ 5 56 täta sedan genomföringen med typ silicon .Går det inte att plocka bort motorn och plocka isär den, alt byta motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spraya med 5.56 ... he he ... precix vad frugan föreslog!

Flydde blåsten i Värmland idag, men jag tänkte precis på samma sak när jag återvänder, dvs spreja utav he..te och sedan täta genomföringen!

Har kollat lite på nätet ikväll, och priserna verkar helt sjuka här i Sverige!
För en ny elmotor skulle jag få betala ca 6.000 på verkstan ... hittade en ny tiltmotor för $175 frakt på en sajt i Seattle! 1000 spänn frakt, bör väl landa på under 2000 då!

Man börjar ju fundera starkt på att beställa en och testa att byta själv Cool

Kanske det finns någon båtmotormeck som kan kommentera om den iden är totalt vansinnig!
Som jag ser det på bilden av motorn verkar den vara helt frikopplad från hydrauloljan, ser bara utr som om det är en utstickande axel som ansluter till själva pumphuset

Vad tror ni gubbar? Jag är hyfsat hemma på att meka ... är uppvuxen med B18 och B21 :-)

ps.
Kollade även lite på nypriserna på 4-taktare i USA. En ny 50hk 4-takt YAMAHA för $6000 (36.000 kr) ... någon tjänar grymt mycket pengar på båtmotorer i Sverige ...
ds.



Senast ändrad av Seafl0wer | 17 juli 2008 | 00:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Eftersom många använder forumet som kunskapsdatabas ska jag tala om hur jag löst problemet!

Pratade lite med en båtsäljare som sa att jag skulle kolla relät först, för ibland kan relät verka fungera, men den kan sno ström så att det som blir över till tilten inte räcker, och då uppstår fenomenet som jag beskrev!

När jag sedan satt på sjöveandan och avnjöt en GT ... så föll blicken på en batteriladdare i sjöboden ... vilket ledde till att jag började fundera på den där förklaringen att tilten fick för lite ström ... hmm .. det var ju ett tag sedan man laddade batteriet!

Laddade upp batteriet fullt ... har fortsatt med att ladda det 1ggr/månad och sedan dess har tilten aldrig krånglat Glad

Troligen är tilten inte helt fräsch, men tillräckligt bra (normalskick för 12 år?) för att fungera helt felfritt bara man håller batteriet laddat, så den metoden får duga i framtiden!

Snöstorm utlovat till helgen, så det blir passande väder för den planerade vintertäckningen av ekipaget!



Senast ändrad av Seafl0wer | 29 oktober 2008 | 23:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...