DeWalt 0 Postad 16 Juli , 2008 La märke till att jag skadat min propeller till min Johnsson 150hk. Jag märker inget iform av vibrationer eller något tapp i knop. Kan inte påminna mig när detta kunde hänt så det kan inte vara någon större grundstötning. Skadan är på ett av bladen ,där det då har lossnat en triangel med arean av enkrona istorlek ungefär. Är detta något jag måste fixa omgående? eller kan jag lugna mig tills båten är upplockad för säsongen. Då det inte är några vibrationer att prata om så skall väl inga lager skadas. Det rör ju sig tyvärr inte om så många turer till den här sommaren, vädret suger ju så in i!! Båten är en Ryds 600 GTS som enbart används för korta turer till bad & fiske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 16 Juli , 2008 Rekomenderar att du inte kör med denna propeller för skadan skapar obalans och det innebär att du kommer att köra slut på lagrena i växelhuset med en dyr reparation som följd. Skruva loss propellern och för den till en verkstad som svetsar lättmetall så lagar dom den på någon timme. Det är värt pengarna. kanske hittar du en använd propeller på Blocket för en billig peng. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 16 Juli , 2008 jag skulle INTE göra så att bara svetsa utan att balansera hela proppen kan göra det värre om det är mindre skada så fixar propellerservice i sthlm för 4-600:- då blir den som ny dom riktar, svetsar, balanserar, blästrar och lackar Senast ändrad av 2HOT4U | 16 juli 2008 | 21:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Juli , 2008 Kör inte vidare med den proppen, är det borta så mycket som du skriver på et av bladen så ger det obalans även om du inte upplever det. Vissa små skador på bladspetsarna, typ några millimeterstora hack, är ok att köra vidare med. Sedan att lämna till en grovsmed som kan svetsa alujumjum är förkastligt. lämna till tex http://www.propellertrim.se/ i Stockholm, går bra att skicka proppen till dom om man inte bor i närheten, Min propp kostade 1900 kr att fixa inkl frakt. Ett förslag, köp en ny och fixa den trasiga senare så har du en reserv propp i framtiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeWalt 0 Postad 17 Juli , 2008 Ok tack för era inlägg. Det blir till att köpa en ny. Och laga upp den gamla. Är det någon som kan tipsa om vilken propeller som lämpar sig bäst till ovanstående båt. Skulle gärna öka topphastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Juli , 2008 Beror ju på vad du har för toppvarv på motorn med dagens propp, ökning av stigningen tum minskar varvet med ca 200 rpm, och om motorn ligger på lite övervarv mot rek. så ökar farten lite, hur mycket är svårt att säga. Senast ändrad av Gelis | 17 juli 2008 | 07:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 17 Juli , 2008 jag köpte Propuls propp. till min 50hk är mkt nöjd av det lilla jag har testat imorgon ska jag prova ändra på stigningen o se vad det blir kan ändra från 11-17 nu har jag den på 14 som org.proppen för att den har 4blad drar den ner varvet med 200rpm och förbrukningen med ca.1liter/h har tappat ca.1knop på farten oxå ska bli kul o testa 13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 17 Juli , 2008 Ja testa på och återkom med resultatet! Jag funderar på att skaffa en extra propeller att ha i stugan vid ev haveri så att man slipper åka till ev båtafärr som måste beställa och man blir utan båt i flera dagar! Tänkte just på en Propulse och jag har ju 50 Hk (Suzuki) Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fnulip 0 Postad 17 Juli , 2008 Det brukar ordna sig även för en grovsmed om det är bara en bit ur ett blad. Det är ju bara att svetsa i en ny bit istället för den som är borta och så slipar men ner det till tills bladet ser likadant ut som dom andra tre. Det är värre om alla tre blad är skadade och bortböjda. Då brukar det hjälpa endast med sånna firmor som har giggar för respektive proppeller. Detta av egen erfarenhet av ganska många propellerreparationer utförda av både mig själv och andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DeWalt 0 Postad 17 Juli , 2008 Japp då var en propp beställd. Om det nu mot all förmodan skulle bli en go dag/kväll utan blåst och regn innan den nya proppen har kommit. Tänker jag vara lite rebel och köra med den skadade ändå. Så få dagar som vart bra på min semester så är det helt klart värt det. Det handlar ju bara om pengar. Vatten innehåller 97% Gurka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser