Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
ski-doo

bella kändes instabil, råd & diskussion

Rekommendera Poster

Hej

Har nyligen en ny båt,

Bella 512 europa nyare, Yamaha 60 4t med hydrofoil.

Har nu varit utre några turer och varit fullt nöjd, nästan. Innan jag köpte båten så var kriterierna klara och de viktigaste, var sjöduglig, säker med tanke på att vi kör med barnen på utflykter. Valde mellan Bella 512 och ryds 510.

Nu till min upplevelse av att båten uppförde sig mycket otrevligt på sista turen. 4 vuxna, 3 småbarn och lite packning, alltså ingen överlast. Vi satt tre vuxna i 2 småttingar i soffan bak och 1 vuxen och 1 barn i fören.Vi lastede givet till jämnvikt i sidled.

Vi gaspådrag upp till planing började båten luta kraftig och känslan blev att den fortsatte skata att luta mer och mer tills vi burkade tillbaka den samt ökade farten. Min trimmning av båten var inledningsvis för snabb planing och sedan trimmade jag ut den, kanske för lite?

Vidare kändes båten instabil vid lite lägre fart ca 13-15 knop? Ville liksom luta, kändes okontrollerat. Vid snabb fart > 20 knop kändes det ok men man måste ju passera de lägre farterna först. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen fortsätter följer pga tryckte iväg innan klart...

Det jag är ute efter är tips om hur motverka detta som jag upplevde.

Jag tror ju att Bellan skall motsvara mina förväntningar!

Kan hydrofolien påverka instabiliteten? Båten planar i alla fall snabbt.

Tacksam för tips från erfaren med samma båt eller liknande upplevelse?

Ha de.

Linkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Ingen respons från någon Bella 512 ägare eller med liknande upplevelse?

Jag har i alla fall monterat av hydrofoilsen och vid provkörning med barnen ombord så kändes allt ok. Något längre till planing men kändes som båten sitter bättre / stadigare i vattnet.

Mina hydrofoils är typ LZ från Lalizas, såna som är uppåtvinklade efter en bit. Min hypotes är att båtens vickighet / lutning kan kopplas till denna utformning!?

Väntar på att kunna prova med full last och köra utan hydrofoils, min förhoppning och tro är att jag kan fortsätta utan. Lägger sedan igen hålen med typ spackel plus måla.

Ha de

Linkan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har exat samma problem som du beskriver har en 512 med en 60hk4T Suzuki.

Blir inte klok på det har kollat med massa förståsigpåare ingen kan ge något konkret svar tyvärr.

Jag har inga problem om man åker 1-2 pers men så fort det blir lite packning eller 3p eller mer så e det luta höger eller vänster helt okontrollerat i farter mellan 14-20 men efter 22 går det fint.

Jag har hört ett förslag som jag tror är rimmligt och det är att motor höjden inte stämmer riktigt så att kavitationsplattan och skrovet inte linjerar riktigt.

Problemet är att jag inte kan få någon att svara på vilken höjd motorn borde sitta på.

Såg att du hade monterat någon typ av utrustning så detta upphörde eller? Tacksam för inlägg och svar på detta då jag som du inte alls uppskattar att sitta o luta o kontrollerat

=) // Stefan



Senast ändrad av StefanMalmsten | 02 maj 2009 | 10:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror helt klart problemen beror på överlast. Sju personer, (även om tre är barn) är för mycket i den lilla båten. Även om inte gränsen för maxlast formellt har överskridits, så lär båten ligga duktigt djupt i vattnet. 512:an har ju dessutom rätt låga fribord. Det är faktiskt rätt stor skillnad gentemot 530, även om skillnad i längd inte är särskilt stor.

2-3 pers - fler ska man nog inte vara om man vill kunna stå på lite med 512:an och då ska det helst inte blåsa för mycket eller gå för stora vågar. Båten lämpar sig bäst inomskärs tror jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, med hydrofoil menar du trimfenor , eller? Jag läste på en hemsida (nauticusinc.com) som säljer smart tabs, att hydrofoil/ trimfena kan leda till instabilitet vid högre fart. (chine walking) De förklara även varför (the boat is running on a very small part of the hull). Kanske kan du skruva bort de och prova? Upps såg först nu att inlägget var från ifjol och du redan har skruvat bort trimfenorna. Om du vill att båten planar tidigare provar trim  tabs.

Sven



Senast ändrad av Groenling | 03 maj 2009 | 11:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I första hand skall kaviationsplattan och kölen ligger på samma nivå. Om detta är så och du har fortfarande problemet kvar, finns det även de som påstår att kaviatationsplattan kan gärna sitter några cm ovanför bottenlinje. kanske kan du hissa upp motorn utan alldeles för mycket besvär?
Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Maxlasten är inte problemet, sju pers i detta fall är lika med 5 vuxna i massa räknat och jag förväntar mig att denna båten pallar det. tar gärna emot inställningsideer eller annat tips. Excelägare borde väl ha någon upplevelse då det är samma bottenskrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

För liten båt för så många och plus last.

Hade en Uttern S52 (likvärdig din storlek) och den mådde inte bra av att bli överlastad eller på gränsen till överlast.

Har numera en större och stabilare båt.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Helt klart är detta resultat av för mycket nedtyngd stäv. Detta är även ett typiskt beteende när man åker med vågorna i lite högre sjö även i en balanserad båt. Ta av hydrofoilerna och se till att belasta båten med tyngdpunkten mer akterut. Det kan göra den svår att få upp i planing men om någon sitter fram i början och sedan försiktigt flyttar sig akteröver när båten kommit upp i planing bör det funka.

Hydrofoilerna trycker upp aktern och ned stäven och med 1 vuxen och 1 barn i fören blev det för framtungt.

Jag har samma problem med en mindre båt. Dock är vingar det enda alternativet i den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Christer N

Jag känner att du kommer med den rätta insikten som är i samklang med mina egna vidare funderingar efter några fler provkörning. Jag monterade bort hydrofoilsen förra sommaren och upplevde något långsammare till plan men samtidigt stadigare. Har dock ej fullbelastat utan hydro.

Grundtaktiken är alltså att balansera båten med tyngden mer akterut speciellt vid fullast. Om någon annan med erfarenhet tycker eljest så vv kom med din slutsats eller fundering.

Givet är att motormontaget är ok.

mvh

Linkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...