Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
zolp

Strul efter tankning

Rekommendera Poster

Vid två tanktillfällen har båten, Fjord 21 med en AQ145, börjat krånglat. Tänkte höra om det finns några teorier om vad som kan orsakat detta.

Det som händer är att kort efter det att jag har lämnat tankbryggan och ökar gasen dör båten och det blir extremt svårt att hålla motorn igång. Går jag sedan över till friläge går det bättre att hålla motorn vid liv. Vid första tillfället släppte allting efter några minuter sedan gick båten som den ska.

Vid andra tanktillfälle hände exakt samma sak men denna gången trodde jag det skulle bli svårt att ta sig i hamn. Men efter 10 minuter gick båten som den ska igen.

Har jag fått vatten i tanken? Eller håller min bränslepump på att lägga av?

Tändningen är perfekt, inga problem med motorn i övrigt.

Mvh

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat vatteavskiljaren så den inte är full??

Senast ändrad av tommpa | 15 juli 2008 | 22:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tankat fler än dessa två tillfällen någon annanstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kollat vattenavskiljaren, tömde dessutom ut några deciliter just med tanke på om det fanns vatten. Bytte filtret nyligen.

Tankade vid första tillfället i Vaxholm och andra Islinge. Före detta på andra ställen runt stockholm utan problem.

Mycket skumt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det finnas skräp i tanken som rörs upp vid tankning ? Efter ett tag lägger det sig och allt blir frid o fröjd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående insändare....Det är bergis bottenskräp/sörja i botten på tanken som rörs upp när du tankar.........Sen lägger det sej efter ett tag igen......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med ovanstående insändare....Det är bergis bottenskräp/sörja i botten på tanken som rörs upp när du tankar.........Sen lägger det sej efter ett tag igen......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter mycket troligt att det är botten sörja i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skärp i tanken är inte helt omöjligt men samtidigt tycker jag att filtret var extremt rent när jag bytte det. Lite skräp borde funnits där om jag har massor av skräp i tanken.

Mera troligt är nog vatten i tanken. Skall köpa Redlines waterremover, skall tydligen vara bra, och se om det försvinner.

En rengöring av tanken skulle nog vara bra, båten är från -77. Gillar dock inte att ge mig på de genomföringar som finns eftersom de brukar sitta som sten.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...