Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
MikeK2

Eberspächer X2 pump går ej längre, kommer endast kalluft

Rekommendera Poster

Hej,

Min eberspächer har fungerat perfekt till dess att ja var ute på semester.

Det som hände var att efter flitigt användade den första veckan så en kväll efter ett par timmars drift av värmaren noterar jag att pumpen inte längre tickar, men fläkten går så jag tänker inte mer på det, efter ytterliggare en liten stund luktar det bränt och utrymmet där värmaren sitter är rökfyllt.

Röken spåras sedan till att den tränger igenom vid glödstiftet som verkar hur varmt som helst.

Ingen varmluft sprutas ut vid utsläppen heller, men fläkten går hela tiden och skickar ut luft dock rumstempererad.

Byglat pumpen direkt till batteriet och slått en av polerna till & från för att simulera impulserna den skall få, och då spottar den bränsle som den ska.

Men inga signaler kommer då den är inkopplad i systemet, har plockat ned värmaren idag helt och hållet för att leta efter några brytarspetsar som jag inte hittar, kan den vara brytarlös? finns en mikroswitch där varmluft lämnar själva värmeröret. Vad gör den?

Sitter även tre sensorer så vitt jag har sett, första längst bak vid fläktmotorn,

en mellan glödstiftet och utsläppet för varmluften samt en längst ut vid varmluftsutsläppet. vad gör dessa?

Tar tacksamt emot tips och funderingar eller någon som haft liknande bekymmer?

Med Vänlig Hälsning

Mikael progress.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att brännkammaren har tagit stryk. Ev kan du han en felkod som ligger i styrenheten. Då brukar det bli feltändning och det tokryker om brännkammaren men den startar inte riktigt. kolla upp felkoder först!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet löst,

oxiderade brytarspetsar, placerade under kåpan till fläktmotorn.

Rök pga tätningen vid glödstiftet slut.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...