Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Stefan_T

Mercury 40hk 04:a går dåligt i högre farter

Rekommendera Poster

Hej,

Motorn dör i de högre varvtalen på samma sätt som om den skulle dra tjuvluft. På lägre varvtal/fart går den bra. Har bytt tank, ledning med alla kopplingar, rengjort filter samt bytt bensinpumpen utan märkbart resultat. Motorn gick bättre ett tag då jag bytte en bensinslang i motorn som gick i en 90 gradersböj som såg ut att kunna stoppa besintillförseln.

Är det någon som vet om det är något konstruktionfel på besinslangarna i motorn? Eller något annat fel som jag inte känner. Att börja om och leta efter tjuvluft är ingen höjdare.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade samma fel Rynkar på min utombordare, 30hk Yamaha i helgen, gick 10 min. sedan bara hackade motorn, Jag byte ut blåsan för att pumpa upp trycket sedan går motorn perfekt.   Glad

Mp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du byt stift?

Hade samma problem med min,gick hur bra som helst upp till ca 4000varv sen började den gå illa,efter stift byte gick den kanon igen

//Stockiz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har förvisso bytt bensinslangen men till samma märke så det kan ju vara fel på pumpen i alla fall.

Tändstiften är inte bytta men kontrollerade. Om det var tändstiften så borde motorn alltid gå dåligt vid höga varvtal, den här motorn kan gå ett par minuter på högt varvtal innan den lägger av. Skall byta tändstiften till helgen.

Jag letar efter något annat fel egentligen, men antagligen så är det bara att börja om från början med alla byten, om inte någon kommer på något smart

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak till som hände för mej var att när jag låg på ca 2000-3500varv och körde tilten funkade allt perfekt men körde jag tilten vid ca 4000v hackade motorn varje gång jag rörde tilten.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Efter mycket jobb med tank, slangar, bränslefilter och bensinpump så hamnade motorn på verkstad. Det var skit i förgasaren. Hur nu den skiten kunde ha kommit dit när filtret och filtret i pumpen var så gått som rena. Förgasaren är ju ingen höjdare att hålla på med.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...