Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
JensJ

Motorstyrka på flipper 575?

Rekommendera Poster

Vilken motorstyrka behöver man på en flipper 575?

Jag har sett att många har 70hk, men skulle det räcka med 50hk? Jag antar att den klarar plana med 50 också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vän till mig hade en 60Hk på en 575 och det plana men det gick lite trögt. Tror inte att det är några problem med en 50Hk. Kommer va lite jobbigare för motorn att få upp båten i planing. Och så kommer båten säkert bara göra en si så där 23knop.

Jag skulle inte välja en så liten motor. Bara fördelar med en lite större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blir bränsleåtgången ungefär den samma, då en svagare få jobba mer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bränsleåtgången blir definitivt mindre om du har en 70-90 hk motor, jämfört med en 50. En motor drar mindre bränsle på låga varv, så en större motor på denna båt drar mindre bränsle, på i stort sett allt utom tomgång. Sen har du lättare att sälja den i framtiden om motorn är i synk med båten och inte för liten. Satsa på 70 el hellre 90 hk, så blir du betydligt nöjdare. Tror det blir rejält jobbigt att kunna köra den med full last, 6-7 pers och div systempåsar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv tidigare haft en Flipper 575:a där orginalmotorn (Merc.80) byttes ut till en 90 Hk.

Enligt säljaren motsvarade 75 hästaren vad den hamla 80:an presterade men jag valde att gå på en 90 hästare 2-takt. Samma motor som 75 Hk men lite trimmad.

Fungerade aldeles utmärkt, har åkt med en flipper 570 med 60 Hk och det är otrolig skillnad på hur acceleration och fart upplevs. Dock tror jag att större motor än 90 Hk inte lirar riktigt med båten, visst kan man gasa på plattvatten med hejjösses snurra men i slutänden ska ju båten va någolund säker. Grundtanken med hela konstruktionen Flipperstegen och hyffsat platt botten är att den ska gå bra med mindre motorer. Tiderna har ju dock förändrats och vi ställer högre krav på fart och acceleration idag. Har för mig att båten är specad för 50 till 70 Hk när den kom ut på marknaden. Som en parantes var fjordling 17 Ht specad från 30 Hk när den kom, idag har ju alla hängt på 100 Hk eller mer på den. (Bättre skrov än Flippern)

Har kört med 6 pers och en massa packning i Flippern med 90 Hk och den går upp i plan utan problem. Kan nästan garantera att detta inte funkar något vidare, eller går otroligt segt med en 50 hästare.

Kontenta: Satsa på en lite större motor typ 75 Hk.

Senast ändrad av Krille_T | 06 augusti 2008 | 13:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har en mariner 90hk -99a på min 575á.

Den går som en dröm, det spelar ingen roll hur många man åker så planar den ut fint.

En annan fördel är ju att du får en högre marshfart med en större snurra. Jag håller 29gps knop på 4400 varv och en topp på 38 gps knop och det är helt ok tycker jag.

//Fredrik

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...