Bella440R 0 Postad 15 Juli , 2008 Skall hämta min nya Örnvik 555 commander med 115 Mercury Optimax i morgon från båtfirman. Till detta har jag tänkt mig en Fogelsta 852 som alltså lastar 850kg. Fram tills för 5 minuter sedan så trodde jag/båtförsäljaren att hela ekipaget vägde 726 kg men det är utan motor. Motorn väger 170 kg. Det blir alltså 900 kg lite drygt för ekipaget. Vagnen skall rulla 2 mil till sjösättningsrampen EN gång sen kommer den rulla 500 meter när båten skall i och ur vattnet. Har därför ingen lust att lägga ut 4000 kr till för att få 1100 kgs vagnen. Visst med lite bensin så är vi väll uppe i 920 kg kanske. Man behöver ju inte tanka fullt. Men ändå, håller det? Funkar detta? Vågar jag sjösätta med min V50 2.0D? Rampen är inte så brant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trebork 0 Postad 15 Juli , 2008 Det är nog samvetet som sätter gränsen i ditt fall, trailern pallar nog:-). F.ö funkar det säkert att sjösätta med en V50 vid draget, kan ju bli värre när du ska ta upp båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 15 Juli , 2008 Ja, sjösättningen funkar nog. Får se till å låna en 4x4 vid upptagning. Skall snacka med försäljaren om priset på en 1100 vagn. Det var en liten skada på båten så det kanske kan kvittas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bodpat 0 Postad 15 Juli , 2008 Är det en bromsad trailer? eller en båtupptagningsvagn.Hur som helst så tror jag att det inte blir några problem att ta upp båten om nu inte rampen är väldigt brant. 900 kg är inte så mycket .Det vägde min ryds 568 gti som jag hade på trailer förra året. Den var hur enkel som helst att sjösätta samt att dra upp. Bilen jag har är en saab 9-5 aero kombi. Nu sjösätter jag samt drar upp en Bella 621 dc vikten på den ligger när jag vägde båten på 1500 kg,jag använder samma bil samt samma trailer en tiki 1300 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 15 Juli , 2008 Det är en upptagningsvagn. Snackade med försäljaren å han sa det är ju knappt 10% övervikt så det är ju lugnt om du inte bryr dig om lagen iaf. Så jag kör lugnt så slipper jag köpa den större trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bellaragazza 0 Postad 15 Juli , 2008 Hej Drar min Bella vagn ca 1350 kg upp och ner från rampen med samma bil, inga problem .Du märker om den slirar lite eftersom den är framhjulsdriven (beror på lutningen och underlaget på rampen), då drar du inte upp båten så långt på kärran nästa gång. När du sedan är uppe vevar du den fullt fram. OBS det rör sig bara om kanske en halv meter. Har inter riktigt förstått den här 4x4 hysterin så fort båtar skall upp och ner på en ramp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sturgeon 1 Postad 15 Juli , 2008 Ja!!! Skall vara lugnt. Skrivit det tidigare, men jag klarar att dra upp en Askeladden 635 150 hp vagn totalt kring 1600 kg med en klen mazda 626 1.8, nu senast även i en hyggligt brant ramp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 15 Juli , 2008 Du kan ju för säkerhets skull kolla med ditt försäkringsbolag om du får ut något på försäkringen om du överlastar båtvagnen och något skulle hända? Skulle inte tro att de är så peppade på det. Sen gör du nog bäst i att tanka på en mack innan du lägger i den (bensinen är dyr på båtmackar) och då har du 100 kg till... Köp en ordentlig trailer så slipper du ev problem i framtiden. Senast ändrad av 535GT | 15 juli 2008 | 17:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wave_1 1 Postad 15 Juli , 2008 Hej. Överskatta inte detta med att sjösättning och upptagning. Hade en gång en Ryds m. inombordare och sjösättningsvagn och en ganska rejäl bil ( A6 Quattro Avant ). Sjösättningen gick ganska bra, MEN upptagningen blev inte som tänkt, när jag fick upp båten på trailern började allt att röra sig bakåt, snabbt in i bilen och trampa allt vad man orkar på bromsen, fick start på motorn, puuh jag klarade det tänkte jag, in med ettan, lagom med gas, ut med kopplingen motorn stendör, jä---, starta igen, mera gas, tvärstopp, nä nu jä--- skall det gå, gasen i botten ut med kopplingen, bilen rör sig men inte framåt utan bakåt fast jag har släppt kopplingen, bil och båt försvinner i et moln av bränd koppling. Stänger av bilen och låter den svalna, men till min förvåning så orkar handbromsen hålla hela ekipaget konstig tänker jag, och går ur bilen för att ta en cigg medan jag väntar på bilen skall svalna, men vad är detta jag står i vattnet till fotlederna, och då var det inte så konstigt att handbromsen orkade hålla alltihopa. Nu var nog mitt ekipage ungefär den dubbla tot. vikten men iafall, tänk först .. PS. Nästa och sista försöket gick bra, båten flöt ju på vattnet när jag startade så kopplingen hann greppa riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 15 Juli , 2008 För de 4000 som den större trailern kostar får jag mycket bensin hos min lokala sjömack. Den tänker jag stödja så de överlever. Detta handlar ju bara om EN färd på 2 mil. Sen kommer den gå 500 meter mellan ramp å tomt 2 ggr/år. Tror nog det skall funka. Å i kommer man ju alltid.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 15 Juli , 2008 Det mesta går, men i slutändan så beror det på vem som sitter bakom ratten. Att ha kör släp o ha erfarenhet. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 18 Juli , 2008 Ja när jag kom till Båtfirman så var båten på trailern men lysrampen ej monterad. Detta fixades snabbt å jag for iväg, eller kröp iväg kanske, iaf stannade efter nån km för att efterdra spännbanden å upptäckte att lysrampen var felmonterad så när jag blinkade vänster så blinkade vagnen höger. Fick strunta i å blinka för hade inga extra buntband å dra fast kablarna i om jag skulle dra om sladdarna till rampen. 2 milsturen gick galant å sjösättningen var nog den bästa jag gjort än så länge, inga problem alls. Kärran då? Finns ingen anledning att ha den större bara man tar det lite lugnt. Behöver jag säga att mina mungipor fastnade strax under öronsnibbarna när motorn startade på första försöket å mullrade skönt iväg efter sjösättningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser